.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, November 24, 2010

..LiPaT.. MeLiPat..

Di satu malam di satu hari pulang kerja sampai rumah awal... aku punya satu misi.. operasi melipat baju.. yang dah menggunung tingginya.. gara² ujung minggu tak berkesempatan menyudahkan tugas yang satu itu.. baru terkumpul 3 hari... banyaknya sudah begitu... bayangkan kalau seminggu... ohohoho... tidak.. kerana sudahnya aku sendiri yg kena buat jugak... pada malam itu sebenarnya aku menagih simpati dari En. Ady.. yg awal² lagi dah masuk tido biler tengok aku dah tarik kain baju... huhuhu... menangis aku sendiri.. ~sigh!

Apa²pon... tanpa bantuan sesiapa pon.. misi tetap harus diteruskan... semangat harus waja.. tapi.. aku hadapi banyak dugaan... "Borbos... borbos.." itu dalam citer Diego the Animal Rescuerer.. tapi aku terpakser berdepan ngan si kenit² yg sangat excited bergelumang dengan kain baju bagaikan bermain salji di atas bukit... ohhh... apalah daya bondamu ini.. aku biarkan dulu dorang main puas²... dorang tengah syok... sambil² snap apa yang patut... ok.. enuffff!!!  Aku bersuara lantang... "Ketapi.. ketepi.. gergasi sudah kembali!!"  "Sudah! Sudah.. Bonda banyak keje nak buat.. tak kesian kat Bonda ker??"  Sambil menguatkan volume suara ke arah bilik.. naaa... tak der respon... berdengkur lagi ada... usah diharap pada yang tak sudi.. En. Ady tido bagaikan baby... uwaaaa... budak² tu terkekeh² ketawa selang seli... nak ajak aku join bergelak geli... aduhaiii... "Saper nak kena rotan.. meh sini.."  Semua bertempiaran lariii... dorang main benda lain sementara aku mula berlatih tangan... aku paling benci menyidai.. melipat.. dan menyeterika baju... keje yg bosan... sama macam keje filing kat opis.... duhhhh... tetap juga kena buat... mencikkkk arrr....

Pukul 11.30 malam... budak² dah pengsan... dan aku raser nak coma... tapi.. keje masih di peringkat pertama... lenguh urat sendiku... budak² menangis nakkan susu... bancuh susu.. tukar diapers... tepuk² suruh tido... lemah longlai kuperhatikan kain baju... lipat sudah.. susun ikut pasangan.. baju dan seluar... pakai siang dan pakai malam... sini baju Alyaa.. yang situ baju Aisha.. sana laks baju Ainna... ohhh... sib baik tiga jer.. penat woo.. budak kecik pakai baji berkali² tukar.. sebab apa... tak lama sedang aku rehat sekejap mengemas meja.. meyimpan lauk dan membasuh pinggan.. sambil² blogwalking sekejap... kong kang... kong kang... si Ainna batuk... tak sempat nak buat apa... bluekkk... abis dimuntahnya atas bantal dan karpet... haaa... kan baju dah kena tuka tue... huhuhu... sebab² macam tu lar lebih kurang byk kali salin baju... makanya time basuh.. sidai dan lipat pon banyak lar juga...

Cuci muntah... bersihkan si Ainna... pakai baju lain... tidokan dia.. ada satu lagi keje di sana... baju kena sidai... selesai sudah... angkat baju dah lipat tadi.. letak kat bilik.. esok saja susun dlm almari.. dah tak larat nak bukak mata lagi.. pegi toilet buat apa yg patut.. isi air kosong dalam mug... letak kat bilik..kunci jam.. pilih baju keje apa nak pakai esok.. angkat anak²b yg tido bersepah... letak tido di tempat sepatutnya... tutup lampu... dan tido........................

..tengok lar dorang..
..terkekeh² ketawa..
..semangat nak tolong tu ada.. tapi.. melambatkan lagi keje..
..besar esok harap semangatnya macam nie juga..
..lama jugak masa diambil nak lipat sumer nie.. baju kecik² letih nak lipat..
..spentot² kecik asingkan sajer.. nanti masuk laci..
..baju yg dah disusun ikut tuan punya dan kategorinya.. baju siang.. baju malam..
..gaun² nie sangkut jer guna hanger..
..baju sudah basuh menanti untuk disidai...

Bukan senang jadi suri di rumah... part time dah penat.. full time lagi lar..
  

2 comments:

Ena said...

camtu la kan kak.. keje tu tetap kena buat jugak walau setinggi mana.. dan seletih mana.. anak2 memg sangat suka mengaco.. si irfan je la yg sokmo menyibuk.. heheh

ena dah penuh sebakul lagi malam tadi.. ingat nak lipat dah mertua datang kena la tangguh ke malam ni.. harap tak la datang penyakit M tu.. heheheh

Rizziela said...

Aduh! sakitnya pinggang nak melipat semua tu....nasib baik ada pembantu kan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails