.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, December 28, 2009

Resepi Bonda: Patin Masak Tempoyak

Kembali semula kita ke rancangan memasak resepi dari bonda.. hehehehhh... this is a simple one okay... salah satu masakan yang paling aku gemari.. ingat lagi dulu time prengnant kan si Alyaa... aku sangat teringin nak makan masakan nie.. tapi tak jumpo kat mana²... kempunan akakkk tau... bertitik tolak dari situ... nie haaa... akak dah expert tau masak nie... (tak cayer.. tanyer En. Ady.. dia sukerrr oooo makan patin pas meraser air tangan aku nieh...) tak yah dah p cari kat kedaiiii... tekak raser nak makan jer... beli bahan... masakkk.. makan ler sampai kembung.. heheheh... .. aku tau ramai yg pandai masak masakan nie.. tapi bagi anak² dare sunti yg baru nak berjinak² ke dapur tu.. boleh lar cuba... mehhh bonda ajar.... tengok betul²...

Aku masak untuk pak mertua ngan mak aku sekali.. selain dari utk aku laki bini.. harus 2 ekor patin disediakan..
Ini asas masakan.. kalau tak der mender nie.. idak ler dinamakan Patin Masak Tempoyak.. mungkin kita guna Patin Masak Kunyit.. heheh.... Tempoyak yerrr adik².. mesti ader nieh!

..Cili api segenggam... ikut lar tahap ketahanan lidah masing².. untuk dikisar

..Bawang besar.. 5.. 6 bijik.. untuk dikisar

..Kunyit hidup... mesti amik yg idup kalau nak raser kuah yg kaw... kunyit mati atau kunyit serbuk tak main.... bahan nie utk dikisar juga.. tapi jgn luper tinggalkan sebesar ibu jari utk utk perap ikan..

..limau nipis.. untuk perap ikan... harusss perap.. kalau tidak ikan hanyir.. pada yg tak besa makan ikan darat.. pasal muntah laks... kasik perah itu jusssss...

..daun kunyit.. kunyit tanam kat depan umah jer niehhh..

..daun kesum.. utk masukkan dlm kuah nanti... amik daun sajer atau bagi yg pemalas... boleh lar simpul macam daun pandan tu... campak dalam kuah maser masak nanti..

..bunga kantan.. sedap nie.. aku suker ratahhh... heheheh..

..tomato... kasik berseri sikit masakan.. tapi laki aku beli yg pucat² pulak dah..

..timun... bagi yg gemor sayur.. bleh letak bebanyak...

Okehhhh... memuler kasik siang itu ikan.... satu tips aku nak bagi.. bacer nieh... kalau korang takmo ikan korang tu hanyir... korang bersihkan bebetul.. buang segala telur melur dia yg warna putih tu... kalau masukkan sekali.. confirm hanyir!

..dah basuh bersih².. tumbuk kunyit sebesar ibu jari... dan peran limau nipis tadi atas ikan.. lumur²kan... biar semua terperap...

..tumiskan cili api.. kunyit hidup.. dan bawang besar tadi.. dengan minyak yg sedikit.. sikit jer tau.. kasik naik bau jer.. sebab ikan patin tu berlemak.. nanti minyak dari ikan tu akan kuar.. lagi senang takyah tumis pon tak per.. pastu masukkan air...agak² nak banyak maner kuah... selalunyer kuah asal sumer isi leh tenggelam.. ok lar tue..

..okeh... sekarang masukkan segala mak nenek sayur... daun kesum.. bunga kantan & daun kunyit.. (daun kunyit tu aku ramas jer.. hihi) kacau²...

..masukkan tempoyak.. biarkan sampai mendidih.. masukkan sayur.. timun & tomato..

..dah mendidih masukkan ikan... jangan kacau sangat.. sebab ikan patin nie isinyer lembut.. mudah hancur... kalau nak kacau.. guna periuk yg besar... ada ruang senang kacau...

..masukkan perisa.. garam.. gula dan pak aji pada yg suker.. okehhhhh

....tadaaaaaa!!!... dah siap... dan boleh lar disantap dengan nasik yg baru masak... makan panas² sedap wooo!



4 comments:

Ena said...

Salam.. kak, selame nie x amik tau pun cara2 nak masak tempoyak ikan patin nie.. sbb memg x penah masak pun.. tp adernyer resepi & cara2 masak kat n3 akak nie.. cam sedap ke..leh ena cube len kali.. hehehe..

aiDieNa said...

Hehehehe... sila² ler cuba.. Ena pon buat ler entry masak memasak.. bleh kita tuka² resepi...btw.. elektrik umah camner.. wiring tu dah ok ker.. smlm nampak dah cerah...

IxoR@ said...

Ini feveret aku....
Belajar makan time dok kat Pahang la...hihihihi.

Aku tau masak ikan ni simple...senang tp aku takut dengan ikan patin tu besar giler... Kalau ada org tolong siang dan potong2 kan...mesti aku masak dengan jayanya...

Lapar la....

aiDieNa said...

:)).. ehhh nana.. biasanya kalau beli ikan nie mmg kita boleh mintak bhgn timbang ikan tu tolong potongkan.. nak potong kekecik.. besar.. sumer tu bisak diatur.. itu kat Tesco & Carrefour.. kat kedai runcit pon boleh per mintak dorang potongkan.. yg aku nyer nie.. ikan patin sangkar.. jiran aku yg bela kat ladang dia.. dia kasik.. sbb tu tak potong lagi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails