.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, July 11, 2011

Resepi Bonda: Cokodok Pisang

Kembali kita ke dapur Bonda.. walaupon resepi nie dah basi diperam.. tapi ilmu yg ada elok disebar2kan... walaupon secoet.. kan... hehehe..

Saper kat sini suka makan cokodok pisang... angkat mouse... hehehe... cucuq kegemaran Bonda.. selain cucuq ikan bilis.. nak dijadikan ceriter.. aritu termengidam lar nak makan cucur nie.. so.. ingedients are very easy to find.. semuanya di dalam kedai runcit di tepi jalan.. hehehe

Moh ke dapur kita.. ;)

Memuler amik pisang.. aku suka wat cekodok guna pisang mas.. walaupon org kata pisang mas tu lebih sedap dimakan begitu sajer.. ikut lar kan.. selera masing²... asal pisang.. eh buah lain pon boleh.. saper pernah try buat guna buah sukun.. yg dah masak betul.. raser dia tak ubah cam pisang.. tak cayer??  Cubalah..
Lecek lenyekan.. sampai sebati camnie.. kendian..

Masukkan tepung gandum..
Dalam 2 senduk camtue.. jgn banyak sangat nanti raser tepung jer.. sbb tu aku tak suka beli cekodok yg dijual kat luar.. byknyer tepung jer..
Campur ngan air.. kacau sebati..taruk air agak² jgn byk sangat kang jadik lempeng lak.. nak jemput pon payah.. kalau tanak taruk air.. taruk susu pon boleh.. susu cair atau susu segar.. lebih lemak..
Garam secukup raser.. biler kena ngan pisang yg manis.. dia raser lemak..
Gula sesudu dua.. ikut lidah lar.. kalau raser dah cukup manis satu sudu pon dah cukup..

Baking powder nie terserah.. nak bubuh boleh.. tak bubuh pon ok jer.. kalau bubuh dia xtra kembang lar kot..

Kacau sebati.. raser sikit.. kalau raser dan tekstur sumer dah ok.. dah boleh goreng.. gorang dalam minyak yg bebetul panas dengan api sederhana.. supaya tak cepat hangit.. nak bagi jadik bulat² minyak kena banyak.. mak aku terer betul buat cekodok pisang bulat².. cantik.. mak cakap kena bolak balikkan selalu.. banyak kali cuba.. tapi tak pernah cantik macam mak buat.. huhuhu..
Biler dah perang.. angkat lar.. kang hangit pulak...
Sedap dihidangkan di waktu petang minum ngan teh panas...nyummmm...!


2 comments:

Ena said...

kak,
wat sarapan pagi pun sodap.. heheh..

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

perghhh,
mmg sodap.. mkn panas2 kena dgn air tea..
duk plak kat pangkin tepi sawah..
tak sedo abes sepinggan..
yg tukang goreng tarik moncong psl tak sempat die jamah, sempat jeling aje dh liciiinn.. ;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails