.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Wednesday, March 3, 2010

Resepi Bonda: Ayam Masak Lemak Cili Padi

Dah lama kita tak ke dapur kan.. okehhh.. kali nie Bonda nak masak Ayam.. masak lemak cili padi... kelas memasak Bonda nie yang simple² aja... senang dan mudah... yang penting lazat hingga menjilat jariii... :))... Ok puan²... kita mulakan masakan kita...


Memula blend / kisarkan bahan² di atas.. iaitu.. bawang besar 2 biji.. bawang merah 3 biji.. bawang putih 5 biji... cili padi 10 batang.. serai sebatang.. dan lengkuas sebesar ibu jari... blend sampai halus...

Panaskan minyak dalam kuali... dan tumis.. api perlahan... kacau sehingga naik bau..
Masukkan asam keping...

Lepas tu kentang 2 biji yang telah dipotong²... kacau sedikit..

Tuangkan santan.. dari sepeket serbuk santan kering... kacau kuah sebati... kemudian..

..terus masukkan ayam yang telah dibersihkan dan dipotong ikut suka hati..

..pastikan kuah cukup untuk menenggelamkan ayam... supaya ayam itu empuk.. (kalau kuah tak cukup tambah air atau santan...) kemudian.. tambahkan sedikit serbuk kunyit.. supaya kuah itu berseri warnanyerrrr.... hehehehe... kacau sebati dan biarkan sehingga mendidih..

..macam nie.. tambahkan perisa... garam.. pak aji... dan gula.... pepandai lar rasa kat lidah.. kalau lidah kita ok.. sedap lar rasa kuah... kalau lidah ko.... kuah pon hancurrr... hahaha!!

..tadaaaa... tutup api... hidangkan dan sedia untuk dimakan bersama nasik yang panassss...!
Sedappppppp....


6 comments:

aNisA aHmAd said...

uik...lapa ni d kala hujan dan sejuk..
ni resipi tuk bape ketul ayam? seko ke half?
smgat ni nk buat..terliur tgk..

aiDieNa said...

Untuk ayam separuh... kalau nak buat sekor.. tambah sikit ler bebahan tue.. kalau tanak air/santan kasik lebih.. supaya ayam tenggelam dan empuk.. senang jer.. hehe..

SD said...

nak masak untuk makan malam arini merangkap sarap pagi n dinner esok juga...kita masak untuk 2 hari je senang...huhuhu~~~ gitu le gayanya duk rumah bujang....rumah ker?

Shima said...

salam..singgah lagi ke sini..hihi..nak tengok resepi...
izinkan ek....^_^

http://novel-shima.blogspot.com/

Anonymous said...

Izin sy nk amk resepi ye :-) mlm ni nk buat la..tq!

Anonymous said...

Masakan berat pertama yang aku buat selepas bersara.Menewaskan kesedapan masakan is3 dan anak2 yang berpengalaman masak puluhan tahun.....Tu yang dia orang kata....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails