.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Sunday, February 21, 2010

Resepi Bonda: Dadih Susu

Okeh.. desert nie mmg amat disukai kanak².. mak pak kanak² pon sukerr.. senang sangat nak buat.. korang cuma perlu sediakan bahan² seperti di bawah..

Secawan gula atau 12 sudu besar gula.. 1 liter air.. 1 liter susu atau (0.5 liter susu segar + 0.5 liter susu tepung yg bersamaan 5 sudu besar bancuhan itu sbg alternatif jika susu kotak tak cukup 1 liter.. susu kotak tu tak cukup sbb aku dah minum separuh.. hahahah sepeket serbuk agar² dan peraser atau pewarna yg korang nak.. aku buat 2 jenis yang berpewarna merah dan perasa coklat.. ooo jgn lupa.. sedikit garam agar dadih korang tu lemak² sedap dimakan...

memuler.. masak gula ngan 1 liter air kacau sampai gula hancur.. masukkan serbuk agar²..

..aku terbeli serbuk agar² warna ijo rupernyer.. seeloknyer yg tak der kaler larr.. pastu masukkan susu kotak tadi... pon aku terbeli perisa strawbery lar pulokkk.. seeloknyer yg warna putih jer.. nie kira buat tangkap muat jer.. asal ado.. janji jadi kan.. hehehehhh

..kacau.. kacau.. dan kacau... pastu taruk sikit garam.. sebatikan biar sampai mendidih... asingkan ikut baper byk perisa korang nak buat.. aku bahagikan 2 bekas.. satu aku letak pewarna merah.. so warna dia merah jambu.. selera lar sikit nak makan kan.. dan satu lagi aku campur serbuk koko 2 sudu besar.. kacau² sebatian... tapis.. dan tuang dlm bekas calsiYummm.. seperti kat bawahhh.. (aku mmg intentionally simpan bekas calciYum yang anak² aku makan.. igt bleh tipu dorang.. taruk agar² dlm bekas nie.. budak² skg cerdik beb.. cerdik sbb budak² attracted ngan bekas tu.. dan comel jer selain mudah nak makan.. kalau kuarkan isi dia pon cantik jer bentuk (dadih aku buat nie kenyal.. tak lembut sgt tekstur dia.. so boleh kuarkan dari bekas.. ala² puding ler..)

..pas siap sumer.. sejukkan dlm peti ais..

..dan boleh ler dimakan satu persatu.. buat cuci mulut B'day bebudak pon ok nieh..
Okeh.. setakat itu tutorial kita ari iniee.. dadih nie tahan lamer.. seminggu pon masih boleh dimakan.. so ader lar bahan nak kunyah² time boring² kan.. hahahah!!


3 comments:

MaiRa_AiNas said...

yee..sedap lagi.....nak rasa dadihhh..nakkkk2xx...

aiDieNa said...

Wohooo.. nak lagiee sedapp?? Buat lar sendiri.. kwang.. kwang.. kwang... elehh ko datang KL pon takmo singgah umah aku.. camner nak kasik raser.. :(

Anonymous said...

asalamualaikum boleh x emel jap bahan2 lengkap nak wat dadih nie sya nk berniaga la tq k
emel
skuad163@yahoo.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails