.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, February 18, 2010

..aiSHa..OhHhh.. aiSHaaa..

Tadi dinner sate.. & roti boom.. beli kat pasar malam jer.. entah kenaper aku teringin sangat nak makan sate.. tak kan mengidam kots?sebab dah lamer tak jumpa kots.. hehehe.. ohhh.. aku nak berceriter pasal anak aku yg tengah.. siapa? Si Aisha larrr.. maser kat pasar malam tadi terhenti2 perjalanan disebabkan dorang adik beradik.. mulut becok bebudak tu tak berenti tanyer itu ini... mmg seronok bawak budak2.. tapi biler memasing buat perangai dan tanak dengar cakap.. payah lar jadinyer.. tetambah biler lalu depan kedai jual menan... aduhhhh.. mau dia duduk bertapa depan tu kalau tak ditarik tangan tu bawak berlalu... duduk diam tak per jugak.. ini tangan tu asyik lar nak usik saner sini... macam barang yg ada kat kedai tu mak pak dia yg punyerrr.. budak2.. sabar banyak2... tak larat nak larang.. En. Ady bagi adiah kasih sayang... aku dah ke depan maser tu.. nak amik bungkusan bahan basah yg aku beli.. tup2 dengar suara si Aisha menjerit.. OMG!! Bukan takat jerit.. dia duduk kat tengah2 jalan tu.. org yg mintak sedekah kat situ pon melopong tgk aksi anak dare notti tuuu... uhuhuuuu.. tak peduli langsung org yg lalu lalang.. org2 yg lalu lalang kat situ laks tercengang2 mata tengok anak dara aku tu menangis sekuat hati.. menangis sambil lepas geram lar tu.. aku memuler terkujattt lar jgk.. igt ker aper dah jadik... En. Ady laks dah tersipu2 malu tak sangker anak dara dia se-agresif itue... fuhhhh... mmg tabik spring larrr... Aisha buat aksi kamikaze... macam pasar malam tu taman mainan dia jer... dari jauh aku muler memahami situasi sebenar.. lalu tersenyum melihatkan kepanikan yg jelas terpancar di wajah En. Ady yg ketika itu menggengdong si Ainna dan menarik tangan si Alyaa... aduhhhhh... di tanganku pula banyak barang.. kusudahkan membayar barang yg dibeli dan secepatnya ke tempat Aisha yg tak dapat dikawal... aku ingin mengambil Ainna dlm pelukan En. Ady.. sementara si Aisha mula berjalan di tengah2 ramai org tak toleh kat kami lagiii.. mmg dasattt oooo itu budak.. itu batu jugak ada duduk itu dalam...

"Yang.. ayang ambik lar Aisha tu.. dia tanak ngan abg..." memahami keadaan si Aisha yg dah merajuk dengan ayah... aku cepat mainkan peranan..

"Aisha.. meh ikut Bonda.." aku tarik tangan dia... kami berjalan laju menuju ke kereta..

"Aisha.. kenaper Aisha buat macam nie... lenkali Aisha tak payah ikut larrr... Aisha duduk umah tok.. Bonda tanak bawak Aisha dah.." Aku bersuara selembut dan seperlahan mungkin... aku kasik ayat psiko kat Aisha... supayer dia diam.. anehnyer aku tak pulak raser nak marah.. sebab aku gelihati tgk muka En. Ady yg panik tadi.. what a drama!

Masuk jer sumer dlm kereta.. Aisha mula senyap.. dah muler sedarkan diri... aku pon memulerkan sesi soal jawab..

"Kenaper tadi Aisha nangis macam tu.. malu Ayah ngan Bonda tau.."

"Aisha duduk nangis depan ramai2 orang tu... lenkali Aisha tak payah ikut.. biar Bonda sorang jer kuar beli barang.." Aku menyuarakan natijah perbuatan Aisha.. walaupon sebenarnya aku tak lar raser macam tu... En. Ady aku tak tau larrr...

"Nak ekot.. Aisha nak ekot.." Aisha bersuara protes dalam sedu sedan...

"Macam mana Bonda nak bawak Aisha.. Aisha ngan Kakak tak behave.. tanak dengar cakap bonda.." Aku bersuara tegas.. supaya anak kecil itu paham tindakan dan akibat dari perlakuannya itu... dan masing2 senyap... Aku meneruskan soalan kpd Ayah Aisha..

"Kenaper Aisha nangis tadi tu..? Abg buat aper kat dia..?" aku toleh menagih jawapan dari En. Ady..

"Dah larang sumer tanak dengar.. itu nak usik.. ini nak usik.. abg cubit lar Alyaa.. pastu cubit Aisha.."

"Boleh dia nangis dedepan org camtu kan.. iksss... Aisha.. Aisha.. haa.. lenkali cubit lar lagiii.. baru kau tauuuu... kelakar betul lar tgk dia nangis tadi... abis sumer org tengok.."

"Alarrr... Ayang malu kan nak pegi amik Aisha tadi.. Ayang malu kan" En. Ady mengelak dari aku mengenakannya lagi.. padahal dia yg malu akak rileks jer... cool as a water cooler.. heheheh.. perkara kecik jer tuuu.. biasa lar budak2...

"Elehhhh.. maner aderrr... org rileks jer.. abg tu yg malu!!" dan kami ketawa bersama.. hahahaha!!!

Keadaan reda.. aku suruh En. Ady belikan roti boom sbb aku tak sempat nak beli tadi akibat adegan yg jarang dapat kita lihat tadi tu terjadi.. hehehe... dan kali nie.. En. Ady turun sorang2... lepas beli... kami pon cecepat pulang.................... episod aper lar pulak kat rumah kan?

..Aisha yang suker bagi tekanan kat ayah.. huhuhu~~

4 comments:

Adlina Husaini said...

hehe..ketawa saya baca citer aisha ni..saya ada juga plan kalau anak kedua nanti baby girl nak letak nama aisya @ aisha sebab anak saya sekarang ni namanya aisy..kekadang dengar juga pendapat org anak ke dua lain dari adik beradik yg lain..tak pasti la mcm mana tp adik saya yg num 2 tu memang lain dari kami 4 beradik

aiDieNa said...

You know what Adlina.. me & En. Ady.. dedua anak no. 2.. kitorang nie pelik kah?? Hahahahha... padan sgt ler selalu pening dgn perangai anak kedua kami...

Aisha nie mulut becok tau.. bangun² pagi org lain mamai² lagi.. tapi soklan kuar dari mulut dia macam bertih jagung.. tak berhenti.. kalau time saya make0-up.. abis satu² dia interview..

"Bonda.. Bonda pakai aper tu?"
"Eyes shadow.."
"Aiss shaadoooww?? OOoo.."
"A..aaa"
"Tu.. apa pulak Bonda bubuh kat mulut Bonda tu"
"Lipstick.."
"Lipstick.."
"Ashaa boleh lipstick tak Bonda.."
"Boleh.. tunggu Aisha besar macam Bonda.."
"Nanti Ashaa besar Ashaa boleh pakai yer Bonda..?"
"Iyerrr..."
And the conversation going on an on.... penat wehh melayan... tapi kengkadang lucu jgk biler bercakap ngan budak kecik nie... penat tapi layaannnn... hahaha!!!

Ena said...

heh3x.. sy gelak dulu la kak.. bukannpaer.. anis pon cenggituw la klu bawak dier p memaner.. pasar malam or pasaraya.. klu bende yg dier dok berkenan abis la.. dengar suare dier jer la nanti.. cam ady gak la si wan tu.. memg kene cubit la penyudahnyer.. dah kene cubit apalagi.. lg la kuat raungnyer.. memg malu juge tp wat2 x reti jer la..

aiDieNa said...

Gelak.. gelak.. silerkan.. tu larr kan.. memender camnie dah biaser lar bagi mak pak beranak kecik cam kita nieh.. hurmmm... :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails