.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Sunday, March 13, 2011

Resepi Bonda: Sambal Tempoyak Daun Kayu

Macam biasa.. orang mengandung tak pernah terlepas dari raser mengidam.. macam² pesyen mak² buyong mengidam.. selalunyer kalau kita (maksud aku ibu² yang mengandung macam aku.. hehehe).. kita teringin nak makan sesuatu... terbayang² setiap maser.. waktu jugak air liur nie berkecur.. dan makan benda lain macam tak berselera jer.. kalau boleh nak makan benda yang dalam bayangan kita tue dan² tu jugak.. tiada hari esok.. dan peliknya... biler dah dapat aper yg kita nak.. kita tak pandang dah lauk tue.. tak teringin langsung dah lepas tue.. sekali hadap selera dia maser tu jer..

Nak dijadikan entri citer.. minggu lepas.. aku adalah sangat mengidam nak makan lauk nie.. lauk nie mengimbau zaman aku belajar kat UiTM dulu.. roomate aku orang Pahang.. dan dia lar yang perkenalkan aku dengan lauk nie.. Ani.. akak tak pernah lupa air tangan Ani.. dan ingatan Ani tetiap kali kembali ke kampus lepas bercuti.. Ani rajin bawak balik setapawe lauk nie khas untuk aku.. dia tahu sangat aku nie penggemar tempoyak.. hehehe

Hari tu bersungguh² En. Ady nak penuhkan hajat aku.. memula kitorang ke pasar malam.. tapi bahan dicari tak cukup.. maka merayau pula kami dengan 3 orang puteri kenit tu yg memang lar payah nak diruntun membeli belah di Chow Kit.. kat situ lar tempat terkenal nak cari segala mak nenek ulam²an kan.. tapi.. malangnya ada 2 jenis pucuk jugak tak cukup.. tak per lar kan.. dah itu sahaja rezeki aku.. sampai umah dah tengah malam.. hati berkobar² nak masak lauk kuidam di esok hari..

Bangun awal.. sediakan bahan.. dengan puteri² keteng yg more to bermain.. ikhss.. pastu baru En. Ady tolong.. jom kita masak!

..ini bahan asas.. musti ada.. pucuk ubi kayu.. potong lagi halus lagi bagus..
..daun kaduk.. potong halus juga..

..petai nie 3 papan 5.00 hengget.. hiris sedang halus.. alamak ada bahan lupa nak snap gambar.. terung pipit (yg nie tak yah potong.. buang batang dia jer.. daun kunyit sehelai pon dah cukup kalau tak suka raser pedar (raser cam pedas² gitue).. sebab kita akan guna kunyit hidup juga.. 4 batang serai.. cili api satu cawan.. tempoyak 3 sudu besar.. kalau tak der tak jadik lar sambal tempoyak.. ikan bilis 2 cawan.. santan pekat 2 cawan.. asam gelugor sekeping.. garam gula secukup raser..

..bahan utk dikisar halus.. (yg besar potong sedang.. dan bersihkan semuanya) cili api.. serai.. kunyit hidup 2 inchi.. blend..

..dalam kuali dengan api perlahan.. masukkan santan.. (santan aku berketul sebab dari peti ais..) dan
.. tiga sudu tempoyak.. kalau banyak sangat nanti terlebih masam..
..kacau rata..
..masukkan bahan dikisar.. kacau..
..biar mendidih sikit.. pastu..
..masukkan petai dan terung pipit tadi..
..kemudian masukkan ikan bilis yg dah dikopek 2 dan rendamkan sekejap dan ditumbuk kasar..
..kemudian tambahkan sekeping asam gelugor..
..dan masernyer utk masukkan segala ulam²an pucuk kayu yg dah dipotong halus tadi.. pucuk ubi, daun kaduk, daun kunyit.. (walaupon aku potong tak halus sangat.. tak per.. kunyah² dalam mulut nanti hancur jugak.. hehehe)
..masak sekejap.. daun layu dan kuah agak² pekat likat.. masukkan perasa garam dan gula.. dan

..tadaaaaa!! Dah siap!
..selamat memenuhi idaman.. alhamdulillah...

5 comments:

Rahimah Ramlan said...

wahhh rajinnya dia...

too bad, saya x makan tempoyak..pernah try tapi x pandai makan..huhu

Mr. Z and Mrs. Z said...

sedapnye tempoyak!!!

Jiha said...

Huh sedap ni bonda...peberet...tapi tak pandai buat...mintak skit buleh?hehehe

Ena said...

owh.. ni nama masakan nye yeh!.. ena pandai makan je.. tak pernah cuba pun nak buatnya.. hahah.. skrg ni masak pun maleh!.. asal boleh ajek masaknya.. dah lama rasanya tak masak beria camni.. penyakit malas tu bukan setakat nak update belog.. nak masak pun menjadi2 malasnya.. teruk betul! entah apa2.. haihhh!!

Rieyzana said...

sedapnya.. lebih2 lagi kalo banyak petai... perghhh!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails