.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, January 28, 2010

Resepi Bonda: Puding Roti Lemak BerkRim

Bagi tidak menghampakan permintaan seorang sahabat baik haku nie.. hehehe.. nie haa resepi buat puding roti seperti yg diminta.. boleh jer godek kat internet kan hahaha... tapi takper.. Kak Pah baekkk atiiii... jom kita masuk dapur....

Ini bahan²nyer.. senang jer pong! For ur information.. Puding Roti nie adalah salah satu pencuci mulut fav aku sumer pon peberet.. camner tak gumoks.. ahaks kira sekali hadap 5..6 ketui bleh abis sekelip mata... hahahaha....

Okehhh dah sediakan bahan² kat atas tu.. hmm.. jom kita mulakan.. memuler korang panaskan susu cair (aku guna 2 tin susu cair tu.. ermm boleh jgk kalau ko nak guna air soya kotak besar yg jual kat kedai tu.. lagi sedap.. lemak² masin nanti raser dia..) tu kasik suam.. api kecik jer.. agak² dah suam (jgn leka sampai menggelegak laks) tutup api... tujuan nak cairkan butter jer.. bila dah suam.. masukkan 2 sudu besar butter dlm susu suam tadi.. (mentega.. kot² ada yg tak tau apa itu butter.. hehehe) kacau²

..masukkan 2 sudu besar tepung custard dlm mangkuk.. tambah sikit susu suam tadi.. kacau jgn kasik ketul.. pastu tuang dlm susu tu balik... then.. tambahkan dlm bancuhan susu tadi 7 sudu besar gula pasir.. (ikut korang lar kan nak manis macam mana)

..pecahkan tiga bijik telur.. pukul ngan garfu.. then add 1 sudu kecik esen vanila.. kacau sebati..

.. carik²kan sebuku roti tadi pastu masukkan dlm loyang yg dah digriskan dgn mentega macam kat atas nie..

satukan semua adunan tadi.. (adunan susu + telur).. kacau rata.. Untuk lebih umpphhh.. bleh jer tambah kismis dan serbuk kayu manis (cinnamon powder) kat atas roti nie.. baru bau Aunty Anne nyer roti semerbakkkkkk...

Pastu kukus...

...dan sebenarnya ini dia.. dah siap.. sekejap jer pon... sejukkan.. simpan lam peti ais.. pastu bleh lar potong.. ;)

Sedap tak... SEDAPPPPPPPPPP!!

4 comments:

Ena said...

cam sodappp jer kak.. rajin la akak masak2 nie.. ena masak lauk pauk blh la.. kuih ker cake ker.. alamakkk.. kene tunggu betul2 mood super girl dtg.. batu leh wattt!!.. hahaha..

aiDieNa said...

Kita masak apa yg kita suker makan jer Na.. dah suker makan tu.. harus lar rajin buat sendiri.. ;)

miss♥wahida said...

kak ina..tempah boleh hikhikhik...

aiDieNa said...

Alalalala.. nak tempah lar pulaksss.. hihihi.. tak koser iii tau.. tau lar tak sesedap maner.. huhuhukkkk.. :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails