.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Thursday, November 3, 2011

Resepi Bonda: Spaghetti Sardin

Aiii.. dah makan sumer??  Menu nie dah 3 hari selamat dalam perut.. tapi bagi memenuhi permintaan kengkawan kat FB.. nie aku bagi resepi dan cara nak buat dia.. yer.. spaghetti sardin.. kot² lar tetiba teringin nak makan spaghetti.. tapi daging kisar plak takder.. sardin pon ok per.. saper nak raser boleh lar cuba resepi nie.. sangat senang lagi sempoi..

Nie bahan² dia.. ok meh aku huraikan satu²..

 Bawang putih dlm 5 biji.. dan 2 biji bawang besar saiz sederhana.. potong cam kat atas nie..


Cili Benggala/capsicum separuh.. kalau dapat yg warna warni lagi best.. tapi yg ada warna ijo.. guna jer lar mana yg ada.. tak baik membazir kan.. lagipun tujuan aku masak spaghetti nie pon sebab nak abiskan bahan² mentah nie... ohhh.. kalau perasan capsicum tu aku dah campurkan ngan batang celery yg telah dipotong kecik.. dan yg kat sebelah dia aku asingkan sedikit bahagian daun batang saleri tu untuk hiasan..

Lada hitam.. cuma aku tak guna serbuk oregano utk resepi nie.

..dan.. dah tentu lar sardin kan.. satu tin kecik.. juga paste tomato puree..

Seperti biasa.. rebuskan spaghetti dengan api sederhana.. supaya spaghettinya nanti tidak melekat².. masukkan satu sudu minyak masak.. biler air dah mendidih.. toskan.. aku amik separuh paket jer cukup utk satu mangkuk.. boleh lar makan anak beranak..

Jom masak!  Tumiskan bawang putih tadi.. kasik bau dia semerbak.. kendian..

 Masukkan satu tin sardin tadi dengan sos² dia...

Kacau rata.. hancurkan isi ikan tu kecik²..

Tuangkan sikit kicap manis.. lupa nak letak dlm bahan tadi.. ehehee.. pastu..

Masukkan pulak bawang besar.. kacar rata..

 Tuangkan paste tomato puree.. abiskan satu tin kecik tue.. ada dlm 2 1/2 sudu besar..

 Kacau.. kacau.. api sederhana tau.. kang hangus pulak... masernyer masukkan garam.. aji.. gula.. secukup raser...

Pastu masukkan capsicum dan batang saleri cincang tadi.. taruk last supaya tak layu sangat.. pastu..

Tuangkan bih kurang 1 1/2 sudu besar serbuk lada hitam.. dan

bolehlah masukkan spaghetti yang telah ditos tadi.. gaul rata..

 setelah rata dan sebati macam kat atas nie.. maka bolehlah dihidang dalam mangkuk dan dihiaskan..

Sekian.. selamat mencuba... ^______^


1 comment:

littlehumblelynn said...

first time tgk spagetti goreng gini..mau try jugak ni..

tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails