.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, July 4, 2011

Resepi Bonda: Kembung Kuah Belacan

Salam.. dah lamer Bonda tak buat entry masak² kan.. bukan tak masak... ada.. cuma malas lar pulak nak buat tutorial.. hehehe.. tapi kali nie rajinkan diri.. spt yg sumer sedia maklum.. (kalau korang ikut entry masak² Bonda yang lepas² lar kan..) Bonda suka masak yang simple² jer.. masak bodo².. yg kena ngan selera Bonda lar.. selera orang lain Bonda tak tau.. hehehe..

Okeh.. this recipe is from my mother.. confession... saya sangat suka makan nasi panas ngan kuah ini... layan~!  Lauk yg sempoi.. bahan yg sangat simple... penyediaan yang sangat lar mudah.. org tak pernah memasak pon boleh buat nie.. jom kita masuk dapur... ^_____________^ !!


Seperti biasa sebelum masak.. kita kena kumpulkan bahan²nya dulu..

1)  Asam Jawa - setengah genggam..
2) belacan seruas ibu jari..



3)  Cili api.. ekot tahap kepedasan masing²..
4)  Bawang besar 2 biji
5)  Bawang merah sebiji
6)  Bawang putih 4 ulas
7)  Halia setengah seruas ibu jari

Mayangkan halus² semua bahan di atas kecuali bawang besar yg dipotong empat macam gambar.. belacan ramas sekali ngan asam jawa..


Ikan kembung/mabong/sardin dan yg sewaktu dengannya.. siang.. kalau besar potong dua.. kalau kecik takyah..

Masukkan semuanya dalam periuk.. takyah guna minyak.. sebab tak tumis pon.. air ramasan asam jawa tu (sehingga tinggal hampas) memang tak cukup utk tenggelam ikan.. tambah lar air kosong yer.. kacau..


Agak² dekat nak menggelegak.. masukkan ikan... tambahkan garam.. pak aji kalau suka.. dan gula utk seimbangkan rasa... pastu..


Biar menggelegak... then.. tutup api... dah siap!


Senang jer kan... cubalah!



1 comment:

Ena said...

eh eh... ni cam lebih kurang resepi kesukaan en, iwan ni.. cuma bezanya ikan wajib di goreng dulu.. konon2 taucu... tp isteri dier ni tak suka tauchu.. makanya gitu jekk la kuahnya.. eh! sedap kan kak... heheh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails