.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, August 18, 2010

Resepi Bonda: Puding Marble

Ingat lagi potluck yg Kakpah bawak sempena sambut Ramadhan aritu.. haa.. ini lah dia.. baru nak kuar tutorial kan.. alarr.. masakan sempoi nie dah ramai org ajar kan.. search jer kat tenet.. melambak.. tapi tak per.. benda yang baik tak rugi kongsi bersama.. afterall sharing is caring..

Okeh.. jom ke dapur..

Memuler.. amik sepeket agar².. macam gambar kat atas tu.. jenis apa pon takper.. tak pakai jenis serbuk sebab yg kat atas nie senang nak sukat air dia...

Rebus.. dengan sukatan air guna plastik agar² tadi.. air 1 plastik penuh.. biar sampai agar² hancur..

Pastu.. masukkan satu cawan gula.. = 5 sudu besar..

..biar hancur.. sementara tunggu gula dan agar² sebati.. sediakan bahan lain dalam mangkuk berasingan..

Tepung Hoen Kwe.. atau tepung kacang hijau.. masukkan satu tiub ini.. atau 100 gm.. dalam 3/4 sukatan cawan..

Adunan kat atas nie terlepas beberapa step.. lupa nak amik gambo.. okeh.. memula sekali.. pecahkan 5 biji telur.. ambil kuningnya sahaja.. then masukkan tepung Hoen Kwe tadi.. then masukkan setengah cawan gula dalam 3 sudu besar..

..dan masukkan satu penutup esen vanila..

..susu sejat/cair satu tin..

..masukkan dalam adunan tadi..

Sebatikan dengan mixer... biar rata.. nak guna apa pon boleh.. macam blender ker.. asal tak der tepung yg berketul² dah..

Sementara tu.. gula dalam agar² tadi mesti dah hancur.. amik mentega/majerin 4 sudu besar..

..masukkan.. biar cair.. kacau sikit dan..

..masukkan adunan dalam besen tadi.. api pastikan perlahan.. kena kerap kacau.. supaya tak hangit.. kacau hingga mendidih.. tutup api..

..pastikan benda nie dah tersedia.. perasa coklat.. dan

..strawberry.. sebenarnya perasa apa pon tak kisah.. ikut citarasa masing².. seelok²nya yg boleh menaikkan warna puding tu nanti.. warna biar kontra..

..asingkan 2 cawan adunan.. campurkan dua perisa tadi.. selebihnya tuang masuk loyang..

..tuangkan perisa tadi atas the rest of the adunan yg dalam loyang.. ikut suka hati. macam kat atas nie..

..tuang perisa coklat pulak..

..guna belakang sudu.. tarik dan carik²kan biar jadi corak.. macam mana pon tak kisah..

..biarkan sejuk pada suhu bilik pon tak per.. tak perlu masuk peti ais.. bila dah keras.. boleh lar potong.. gambar dah siap potong lupa nak snap lar.. okeh..
Selamat mencuba yer.. ;)



1 comment:

mrsboan said...

ala..nak sangat tgk yg dah siap potong..nak tgk belang2 dia...huhu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails