.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, August 2, 2010

..Aku SuSaH HaTi..

Korang pernah raser susah hati.. ditelan mati mak.. diluah mati bapak?? Sekarang itu lar yang aku raser.. tadi aku dapat panggilan dari kampung.. nenek aku (mak kepada mak aku).. sedang nazak... seperti yang kujangka perasaan tak sedap hati aku since last Sat bersebab.. korang tau.. setiap kali kalau ada family member atau sesaper sahaja kenalan² dekat aku akan ada orang yang meninggal... aku dah dapat rasa dulu... dulu aku ingat sekadar kebetulan.. tapi terlalu banyak kebetulannya.. sampai aku naik takut bila saja mata kiriku berkedip.. berkedip banyak² kali.. serius aku tak suka... dan akan bersedia dengan berita buruk yang bakal diterima.. macam²... apa sahaja berita yg tidak baik.. orang sakit, kemalangan, kecurian, air takder.. opis kena pecah.. semuanya.. dan yg menyedehkan berita kematian.. selalu jugak aku berdoa.. mudah²an janganlah di kalangan ahli keluarga aku... no.. I din't mean that family orang lain boleh... tak siapa mahukan perkara buruk terjadi.. kalau boleh elak mmg seboleh mungkin nak dielak.. aku mahukan yang terbaik buat semua orang.. tapi.. kalau hal ajal maut nie.. sapalah kita untuk menghalang kan.. bila sampai waktunya.. kau dan aku tetap akan pergi jua.. lambat atau cepat sahaja.. pernah mak cakap.. bila hati tak sedap.. banyak² keluarkan sedekah.. paling tidak bagi gula² pada orang.. atau sekadar tabur nasik kasik burung makan.. tapi rasa susah hati itu memang susah nak pergi... sehingga lah perkara yang sebenar²nya terjadi...

Mak, abg dan adik aku balik kampung malam nie.. dorang tak balik byk keta.. tong² duit minyak.. tapi kami² yang beranak kecik nie agak payah nak balik.. adik aku Lilis dengan anaknya.. aku dengan 3 puteri²ku.. masing² kami terpaksa bercuti sementara emak menziarah Tok.. kalau boleh memang aku nak balik.. tp keadaan agak serabut.. kerja² tertunda En. Ady byk yang perlu diselesaikan.. on my side.. keje aku mostly done.. pasal nie pon aku dah msg bos.. thank god he's a very understanding person.. kalau tidak susah jugak lar kan.. selalu sangat diterpa perkara tak terjangka seperti ini.. of course cuti pon secara emergency..

Aku kalau boleh memang nak balik.. walaupon aku tak lar berapa rapat ngan Tok sebelah Mak berbanding sebelah Abah (Maktuk dah meninggal 3 hari sebelum raya tahun lepas.. raya tahun lepas terasa suramnya.. atok dan nenek sebelah Abah dedua dah tak der) tapi darinya juga susur galurku.. Tok aku seorang pendiam.. penyendiri.. susah nak dekati.. macam aku lar jugak lebih kurang.. aku ikut perangai Tok?? Ikhsss... aku kalau boleh memang tanak menyendiri.. tapi kadang² sorang² tu mudah.. tak byk bergantung dan berdiri atas kaki sendiri.. tapi.. aku jugak tak menafikan kehadiran orang lain.. di sekelilingku... menceriakan dan menambah warna dalam hidupku... kalau nak balik kampung.. banyak juga perkara berlegar² dalam kepalaku.. perkara pertama.. kos utk balik kampung... raya dah nak dekat.. duit nak pakai banyak... kedua.. kerja.. aku laki bini keje makan gaji.. tak bleh sesuka hati amik cuti.. komitmen kerja.. aku mungkin boleh lepas.. En. Ady??.. dan akhir sekali anak².. bukan mudah berjalan jauh dengan anak² yang masih kecil... tengok keadaan dan tujuan balik.. balik utk ziarah orang sakit.. keadaan akan meresahkan bilamana anak² membuat perangai dan tak mahu dengar kata... makan mereka.. tidur mereka.. kencing berak.. semua perlu ambil kira... kalau aku sorang aku tak kisah... naik bas pon aku ok..

Hahhhh!! Aku pening.. tidurlah mata... aku dah letih... hendaknya tibalah ibuku dan famili yg lain dengan selamat... doa kukirimkan dari jauh.. kalau ada rezeki dan dilorongkan Allah jalan buatku.. aku akan pulang juga...


3 comments:

Ena said...

tetiba terasa sebak pulak baca n3 akak nie.. dapat bayangkan perasaan & keadaan tu.. yerla memg agak susah bagi kita yg bekerja & beranak yg masih kecik nie.. semua kena amik kira..
Tak apa la.. doa dari kejauhan pun akan tetap sampai pd nya. Mudah2an semua nya berkeadaan baik..

Emy said...

sabar kak pah, tp kan kadang2 nk amik cuti EL ni serba salah ngn bos.. wpn cuti kita ada tp nk cuti tu rs lain macam.. tambah2 kita PA..

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

saba je la bonda..lin pun slalu dpt alamat mata kiri kedip2 ni..slalu ckp ngan hubby, and dia ckp jgn pikir sgt, tp mmg masuk je dlm kepala, tunggu apa berita..tak pun nak bergaduh ngan en hubby..hehe kalau x dpt balik pun, org kata kita call la kg..tanya2 kabar kan.. :):):)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails