.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, August 5, 2010

..Aku PeRNaH JuMPa CiCaK Nie..

Aku pernah jumpa cicak nie.. betul.. dua kali.. pertama masa baru² duduk umah aku sekarang.. sebelum renovate... kedua maser balik kg pegi kenduri kawen sepupu aku baru nie.. masa kitorang menyewa bilik di Pulau Gaya.. besar.. memang besar.. maser memula jumpa kat umah.. memang aku terperanjat giller.. saper tak takot ko tengok cicak besar macam tu... aku ingat raja cicak ker.. cicak jadian ker... yerlah.. umah kitorang atas bukit tu dekat jer ngan utan... sekali tengok ingat ker bengkarung.. tapi bukan... aku pasti sangat itu cicak... panjang dalam 30 cm... huhu... seriau jer maser tu.. En. Ady plak tak der... tapi maser tu aku tak tau lar pulak menatang cicak gergasi yg aku jumpa tu rupa²nya ada nama glemer.. "Gecko" dan yang paling tak percayer.. harga cicak tu kalau dijual mencecah RM30 ribu... giller kentang betul lar! Kalau aku tahu... mesti aku tangkap punya! Hahaha.. ilang sumer takot nampak duit jer.. dasar mata duitan

Kali kedua jumpa dalam bilik kitorang tido.. tepi pantai.. juga dekat ngan hutan.. cicak tu sedap jer merayap kat dinding bilik.. sampai kitorang nak tido pon takut.. maner lar tau itu spesis menggigit.. besor tu.. panik lar En. Ady cuba menghalau cicak tu... ikhsss... kenapa lar masa tu tak tau harga cicak tuuu... kalau tidak senang lenang aku sekarang... wakakaka!!

Hah.. bacer berita nie..

***************************

Cicak RM30,000
Oleh Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

2010/08/05 PENDANG: Segelintir penduduk kampung di beberapa daerah di negeri ini dikatakan sibuk mencari sejenis haiwan daripada spesies cicak sejak dua bulan lalu yang didakwa boleh dijual dengan harga mencecah RM30,000 untuk dijadikan ubat tradisional.

Namun, reptilia yang dikenali sebagai cicak gekko-gecko itu didakwa sukar dijumpai dan ditangkap, tetapi terdapat penduduk kampung yang berjaya menangkap dan menyimpannya.

Daud Derani, 50, dari Kampung Paya Mat Inson, dekat sini, adalah antara penduduk yang berjaya menangkap haiwan terbabit yang turut dikenali dengan nama ‘Pok-Ke’ di kalangan penduduk berikutan ia mengeluarkan bunyi seakan-akan namanya itu dan boleh didengari dalam jarak hampir satu kilometer.

Daud ketika ditemui berkata, dia menangkap haiwan itu di dalam hutan di sekitar Nami, dekat sini kira-kira dua bulan lalu, namun dia hanya memperoleh saiz yang kecil iaitu kira-kira 20 sentimeter panjang dengan berat kira-kira 80 gram.

Difahamkan, reptilia berwarna kelabu keputihan itu hanya boleh dijual jika beratnya melebihi 300 gram.

“Saya tidak ada niat untuk menjualnya kerana saiznya agak kecil, tetapi saya difahamkan ada penduduk di Gajah Mati, dekat sini yang berjaya menangkap haiwan itu dengan saiz yang agak besar ditawarkan harga kira-kira RM30,000 oleh seorang tauke dari Sabah dan Ipoh kira-kira dua bulan lalu.

“Saya tidak tahu untuk apa kegunaannya, tetapi saya difahamkan ia boleh dijadikan ubat untuk penyakit tertentu,” katanya. Daud berkata, penduduk di beberapa kampung di Sik dan Baling turut sibuk mencari haiwan terbabit, namun belum pernah mendengar mana-mana penduduk yang sudah menjual haiwan itu.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kedah, Rahim Ahmad berkata, cicak gekko-gecko bukanlah spesies yang dilindungi dan bukan menjadi kesalahan sekiranya ada individu yang menangkap dan membelanya.

“Habitat haiwan itu ialah di dalam belukar di sekitar rumah dan juga hutan, tetapi memang agak sukar dijumpai,” katanya.

************************

Ini pula petikan dari entri dari http://tengyanung.blogspot.com

Spesis cicak ini banyak terdapat di Pulau Perhentian. Warnanya boleh berubah mengikut keadaan. Ia seperti spesis cicak biasa tetapi saiznya agak besar. malah pada hari ini..ramai yang menjadikan gecko sebagai binatang belaan terutama dari spesis Leopard Gecko yang dihasilkan secara mutasi dengan pelbagai keunikan warna.harganya juga mencecah ratusan ringgit. menariknya di Pulau Perhentian..gecko merupakan binatang liar yang boleh dijumpai di mana- mana sahaja. ia boleh mengeluarkan bunyi yang agak kuat. dan bising Menurut cerita lama penduduk kampung setempat...cicak ini terhasil dari gabungan biawak dan ikan pari (blue spot stingray). ia berdasarkan daripada rupanya dan fizikalnya yang seakan biawak dan mempunyai tompok-tompok seperti yang terdapat pada seekor ikan pari. hal ini sedemikian kerana terdapat banyak biawak sementara ikan pari pula sememangnya mudah untuk dijumpai di sekitar pantai-pantai di Pulau Perhentian...emmm agak menarik akan ceritanya...tetapi rentetan daripada kisah tersebut..masyarakat di pulau ini masih lagi mempunyai kepercayaan sedemikian...buktinya...mereka tidak memakan ikan pari dari spesis tersebut sehingga kini :)
**********************
Ini pula kata En. Wiki.. sila baca sendiri untuk maklumat lanjut.. aku tak copy semua.. Gecko nie banyak sepupu sepapat.. artikel is too long tapi lengkap dan padat..

Geckos are small to average sized lizards belonging to the family Gekkonidae, found in warm climates throughout the world. Geckos are unique among lizards in their vocalizations, making chirping sounds in social interactions with other geckos. An estimated 2,000 different species of geckos exist worldwide, with many likely yet to be discovered. The name stems from the Indonesian/Javanese word Tokek, inspired by the sound these animals make.

Some geckos, excluding the Eublepharinae family, have no eyelids and instead have a transparent membrane which they lick to clean. Many species will, in defense, expel a foul-smelling material and feces onto their aggressors. There are also many species that will drop their tails in defense, a process called autotomy. Many species are well known for their specialized toe pads that enable them to climb smooth and vertical surfaces, and even cross indoor ceilings with ease (it is believed that the van der Waals force may contribute to this capability). These antics are well-known to people who live in warm regions of the world, where several species of geckos make their home inside human habitations. These species (for example the House Gecko) become part of the indoor menagerie and are often welcome guests, as they feed on insects, including mosquitoes.

The largest species, the Kawekaweau, is only known from a single, stuffed specimen found in the basement of a museum in Marseille, France and one documented sighting in the wild in 1870. This gecko was 60 cm (24 in) long and it was endemic to New Zealand where it lived in native forests. It was probably wiped out along with much of the native fauna of these islands in the late 19th century, when new invasive species such as rats and stoats were introduced to the country during European colonization. The smallest gecko, the Jaragua Sphaero, is a mere 16 mm long and was discovered in 2001 on a small island off the coast of the Dominican Republic.[2]

Geckos come in various colors and patterns such as purple, pink, blue and also white.

Some are subtly patterned and somewhat rubbery looking, while others are brightly colored. Some species can change color to blend in with their environment or with particular temperatures. Some species are parthenogenic, which means the female is capable of reproducing without copulating with a male. This improves the gecko's ability to spread to new islands. However, in a situation where a single female gecko populates an entire island, said island will suffer from a lack of genetic variation within the geckos that inhabit it. The Gecko's mating call sounds like a shortened bird chirping which attracts males when they are around so the female can create a baby with more genetic variation by using sexual reproduction instead of asexual. Geckos also make a quality pet for small households. They can live and breed in small tanks or terrariums. They must have proper living space to survive. The average temperature in the day should be between 78 and 88 degrees Fahrenheit (25 and 31 degrees Celsius) and at night temperatures should not go below 72 degrees Fahrenheit (22 degrees Celsius) inside the tank. Proper foods for the geckos range from small baby crickets, roaches, phoenix worms and manufactured diets such as crested gecko diet. Many have a sweet tooth and like fresh fruits and honey.[3]

Tak selamat lar idup binatang Gecko nie lepas nie... sumer orang pakat dok cari.. nak jadik kaya.. hahaha!!
BTW.. untuk ubat aper eak??

6 comments:

Zaidah said...

untuk ubat tenaga batin kot...hihihi

Emy said...

aku geli cicak!!!

e.l.i.s.s.m.i.e said...

my BIL ada 2 ekor, pelihara nak tunggu besar br jual..huhuhu

Adlina Husaini said...

ish kat umah byk betui cicak tau..awatlah tak spesis ni..mesti dah menyumpah tukar jadi memuji-muji ihih

aiDieNa said...

Zaidah,
Rasernyer yer lah.. manusia kalau ubat bab nie ribu riban pon tak kisah..

Emy,
Aku pong! Tapi kalau cicak mahal.. bleh jual otomatik rasa geli tu p jauh².. hehehe

e.l.i.s.s.m.i.e,
Wah.. bela lagie.. dia jual kat saper eak nanti??

Adlina Husaini,
Hahaha.. tu lar pasal.. cicak jenis nie kan.. taik dia musti besar² jgk kan.. hihihi

Anonymous said...

Assalam.
Saya baru jumpa Cicak tak tahu jenis yg mana, panjang lebih kurang hampir 1kaki.
Warna macam cicak rumah bintik2 (belakang) putih (depan), mata hijau .
Siapa yg tahu tolong bagi tahu sikit saya masih baru dalam bidang Cicak ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails