.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, January 15, 2010

Resepi Bonda: Tomyam Slurrrppp Berapi..

Okehhh.. enufff contest for now.. (tunggu jap gie.. kalau jmp contest-montest confirm aku masuk..kikikihhhh) ok.. contest.. contest jgk.. masak jgn luper.. jom kita masuk kelas memasak... dah lamer aku nak post entri nie tapi asyik lar ada aral.. sebab sibuk bercontest lar tue... okehhhh hari nie Bonda nak ajar sumer masak tomyam... saper suker makan tomyam?? Angkat tangan... heheheh...

Memuler gathered up all ingredients as per needed.. kita buat Tomyam Paste dulu k..

hmm cili kering nie untuk dikisar (aku guna seplastik nie agak² dlm 20 btg kot).. basuh bersih.. gunting sikit kekecik ker suker hati.. kasik kuar itu biji bagi yg takmo pedas sgt dan yg ada masalah appendiks.. itu tangkai cili kasik buang eak..

Udang kering utk diblend dengan cili kering..

..belacan.. org seberang panggil "terasi" heheh.. yg nie nak masuk sebesar satu sudu besar maser menumis nanti..

..asam jawa.. amik airnya dlm secawan utk digunakan mengisar cili kering..

..bawang putih dalam 5 ulas untuk dikisar juga.. kisar asing² dari cili kering.. sbb kita nak kasik tumisan tu wangi naik bau dia..

..bawang merah nie dlm 10 bijik kisar sekali ngan bawang putih tadi..

..limau nipis.. perah jusnya.. masukkan dlm bhn kisar cili kering..

Memuler korang blendkan cili kering tadi ngan udang kering campur air asam jawa & jus limau nipis..

Pastu blend pulak bawang merah & bawang putih..

Panaskan kuali, tumiskan bawang yg dah diblend.. naik bau.. warna agak kekuningan.. masukkan belacan.. ratakan.. pastu masukkan campuran cili yg dah dikisar tadi.. dan terus campurkan bahan perasa garam, pak aji (bagi yg suka) dan gula..

Goreng sampai pecah minyak.. siap.. angkat.. sejukkan bleh simpan lam tupperware.. bleh guna bila² raser nak buat tomyam.. simpan kat freezer untuk tahan lebih lama.. kalau nak guna korang kuarkan awal² lar pagi² tu so paste idak ler beku.. boleh guna wat rencah nasik goreng dan lain² ikut kreativiti korang lar..

Nie paste tomyam yg dah siap..

Kita masak tomyamnyer puler.. k.. sayur nie.. carot dan baby corn.. ikut suker lar kan.. pd yg suker makan sayur taruk ler banyak² sayur.. pada yg suker isi taruk banyak² isi (daging, ayam, sotong, udang)..

..batang seleri (celery) kasik potong.. kekecik.. ikut suker lar kan.. asal senang korang nak kunyah nanti..
..nie gambar lama.. aku luper nak snap larr.. bawang besar sebijik atau dua.. potong utk masuk dlm renehan tomyam..

Serai 3 batang.. org kata titikkan.. haa.. nie cara aku titik serai aku.. aku tumbuk² kasik lunyai.. hehehe.. (sesi lepas geram.. wakakakaaa)

..lepas geram kat tongkol nie sekali.. ehhh.. tongkol bukan sebarang tongkol.. yg kat atas nie lar lengkuas... amik lar dlm sebesar ibu jari.. utk kasik umppphhh itu kuah..

..sayur lagi.. kubis bunga dan buah tomato.. aku suker sayur.. aku taruk banyak²..

..yang nie daun ketumbar yer.. bukan daun sup.. nampak seruper tapi bau tak samer.. kalau letak daun sup.. ermmm tomyam ko raser sup lar kan.. hehehe... sayur nie letak yg terakhir sekali biler tomyam dah mendidih dan nak diangkat.. supayer berseri ijaunyer.. idak ler layu..

..limau nipis lagi.. perah jus dia taruk dalam tomyam yg direneh.. nak masam perah lar 2.. 3.. bijik.. terpulang.. tapi nak diingatkan bagi yg gastrik tu.. satu dah cukup.. sakit perut aku tak tau eak..

.. luper laks.. heheh.. cili api nie harus ada.. 8 ker sepuluh batang.. seperti biasa terpulang pd tahap ketahanan pedas masing².. cili nie kasik lepas geram jgk.. kasik ketuk.. tapi jgn kuat sgt.. kang pijar tangan buat nyer terpercik air cili masuk mata lagi haruuu... huhuhu.. hati² yer.. utamakan keselamat ketika memasak...

Satu lagi.. daun limau purut jgn luper.. aksessori penting nie.. kalau tak der cam tak lengkap ruper tomyam ko.. hahaha...
Ok.. sumer bahan dah ready.. kita mulakan..
Memuler masukkan air dlm periuk.. sukatan dia asal sumer bahan korang nak masuk tenggelam.. then masukkan ayam, daging (kecuali udang dan sotong sebab seafood nie cepat masak.. kalau masuk awal sgt nanti dia kecut.. kecik jerr jadiknyer.. manis pon kureng..).. pastu cili api, bawang besar, bawang putih 2 ulas diketuk (terlupa nak bagitau tadi), serai, lengkuas, kubis bunga, carot, batang celery, 2 sudu pes tomyam, daun limau purut dan garam secukup raser.. renehkan dengan api kecik.. biar sumer bahan bermesra²an dlm periuk tu..
Bila kuah tu dah mula mendidih.. masukkan pulak bunga kubis, baby corn, buah tomato, udang, sotong.. perasakan ngan pak aji kalau mau dan sedikit gula kasik imbang raser kacau rata.. sebelum tutup api masukkan daun ketumbar dan jus limau nipis yg dah diperah tadi.
Okehhhh... selesai sudah.. dah boleh makan... errmmm sedappppnyerrrr... hehehe..

Ini lah dia tomyam Bonda yg slurrrppp berapi itue.. tengok.. sutun aku dah kecut.. eiii.. petua kat org kemain lagi.. sendiri buat terover cooked..hahahaha!!!
Ohh yer.. menu ini amat sesuwaiii bagi korang yg berdiet.. especially waktu memalam biler perut berkeroncong mintak diisi.. cubalah..!


2 comments:

aenareal said...

sedapnyer...hihiihih

aiDieNa said...

Kenaper tak percayerrr?? Sedapppp sehingga ke titisan terakhir.. hahahhahaaa!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails