.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Thursday, October 28, 2010

Resepi Bonda: Char Kuew Teow

Saper suker makan Char Kuew Teow.. angkat tangan.. hehehe.. hangpa suka makan no.. selalu ka makan??  Kalau beli kat luaq.. kat NZ Wangsamaju tu kaa.. berapa agaknya harga dia?? RM3.50 paling murah kan.. tapi.. makan tak cukup satu pinggan.. tak kenyang kan..   Oppsss!! Kantoi sudah.. Kakpah kuat makan..Senang jer sebenarnya nak masak Char Kuew Teow nie.. asal bahan sumer ada.. 45 saat jer maser diambil.. gerenti siap.. itu kedai nyer timing lar sebab dia masak sikit².. tapi untuk masak bagi makan satu famili /  5 org dewasa perut sedang bleh makan.. paling lama 10 minit lar.. hehehe

Okeh.. jom kita tengok bahan apa jer yang diperlukan..

..daun kucai.. potong sedang macam nie.. jgn panjang sangat.. jangan pendek sangat..

..daun bawang dan taugeh dalam (3 kupang = 30sen)..

..lepas potong.. cuci dan toskan..
..haaa.. dalam tetiap char kuew teow apakah bahan istimewanya??  Kicap dia lar.. kalau tukang masak kat luar sana.. dorang guna kicap khas originally from Penang.. tapi aku mana ada kicap tu.. aku pon tak tau nak beli kat mana.. buat sendiri pon ok.. camni.. korang rebus udang besar dlm 20 ekoq.. lagi banyak lagi bagus.. masukkan sos tiram dalam 2/3 sudu besar dan kicap manis.. then taruk garam.. aji.. dan gula sikit.. maka terhasil lar kicap cair char kuew  teow cap Kakpah.. hehehe.. yang kat atas nie dah tinggal separuh.. yg nie aku guna utk masakan kuew teow kali kedua..  
..cili kat atas nie aku buat paste dia.. satu tupperware nie aku blend selabu bawang putih dengan 15 batang cili merah.. biler nak guna senang.. sumer dah sedia..
..kuew teow.. basuh dan leraikan.. kalau kat kedai dia ada kuew teow yg lain sikit khas utk masak char kuew teow.. nipis.. dan lerai..

..telur ayam sederhana besar dua biji.. disebabkan aku nie tak lar terror sangat pecahkan telur terus masuk kuali.. kang tercampak ngan kulit² dia sekali.. so aku pecahkan dalam bekas.. dan kacau siap².. lagi satu lebih selamat buat macam nie.. mana tau ko pecah terus telur dalam kuali sekali terkena telur telur temburukk... mak aiii... mau muntah buang satu kuali.. kan membazir tu.. dari itu amalkan langkah keselamatan.. kalau pecah dulu dalam bekas.. kalau termasuk serpihan kulit telur pon senang nak buang.. oh yaa.. sebelum pecahkan telur tu.. pastikan korang basuh bersih².. supaya tak terlekat perisa tambahan..

..satu lagi rahsia masak char kuew teow yg kaw ialah.. mesti masak guna api yg kuat.. maksimum ok.. sebab tu kena goreng dia laju².. ala² tukang masak professional.. bila lagi nak berangan kan.. hehehe
..mula² tumiskan 4 sudu besar paste cili dan bawang putih kat atas..
..then.. masukkan kuew teow.. dan segala sayur mayur...
..kacau cepat².. adalah sangat direkomenkan guna kuali yg besar.. senang ko nak kacau... ciauuu!! ciauuu!!!  Puas hati.. tak macam kuali kat atas nie.. kuali mak aku dah dipulangkan so yg tinggal kuali kecik nie.. so.. goreng with care.. hehehe..
..masuk kan kicap udang tadi.. kacau.. dan tambahkan perisa kalau kuah tu cair sangat..
..tuangkan telur tadi.. kacau sebati.. tutup api..
..dah siap!!..

 ..Jemput Makan..


9 comments:

Ena said...

owh.. char kuey teow rupanya...
ena memg suka & tu peberet iwan..

mrmm.. ena pun sebenarnya baru last month jumpa resepi sebenar camner nak wat paste nye tu.. alahai.. sian kan! huhu..

mrmm..udang memainkan peranannya slpas telur kan! kalo kat kedai tu senang sbb dorang leh rebus udang banyak2 camtu.. kalo kita masak utk bbrp mulut ni cam rugi pulak wat paste tu kan yerla bukan hari2 nak masak char kuey teow pun.. makanya gantikan dengan petis pun ok gak kan kak? heheheh..

Liza said...

Save the recipe.. Nak cuba, nak cuba. Tq for the info..

Sricahaya said...

sedapnyaaaa...
dah lama tak makan char kuey tiaw..lagi2 kalau ada udang besar2..nyum2..

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

best nye.. kalau buat kat rumah bole boh udang bebyk ckit kan.. hehehe bole kontrol cili, jgn pedas sgt supaya anak boleh makan jugak.. :)

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

wah resepi bonda dah keluar.. ok kalau ada masa, akak cuba buat! thanks for sharing

aiDieNa said...

Ena,
Char Kuew Teow nie lar yg akak nak tukar ngan Laksa yg Ena bagi aritu.. tapi owang dah kenyang kan.. heheh.. memang resepi kicap dia guna petis.. tapi petis tak der.. guna yg asli jerler.. udang.. rasa bih kurang jugak.. sib baik..

Liza,
Yer ker.. pi masak sekarang.. hahahar..

Sricahaya,
Cubalah.. senang jer..

Lin,
Betol tu.. budak² ada yg tak tahan pedas..

K. Mimi,
Cuba tau..

Secrete Of The Kitchen said...

Nampak menarik.. thx sharing yea.. :)

Maiza Murad said...

saya ada jual pati kicap ckt 1 botol rm10 boleh dpt 25 pinggan 0133635670.bole tgk video sy msk ckt d youtube how to make char koay teow maiza.tq

Shakir Shuaib said...

molek. my kesukaan tu. sokmo suka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails