.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Wednesday, February 3, 2010

Resepi Bonda: Cucur Jagung Isi Udang

Cucur nie aku masak weekend aritu.. maser tu takder apa nak makan utk sarapan.. so.. memandangkan aku ada beli jagung frozen.. yg masih seperti diambil di supermarket (tak bersentuh lagi) maka aku dgn rajinnyer nak membuat cucur.. jom kita ke dapur... hehehe ;)

Gambar kat atas nie lar bahan² dia.. tak susah.. senang jer pon.. jagung tu 2 cawan.. tepung gandum.. ermm alamak luper lar plaks.. ikhss agak² dlm 2 setengah cawan kot.. hehehe.. sowiii.. Kak Pah masak tak pakai sukat² sebenarnyer.. main campak jer.. camnie.. tepung tu agak² bancuhan dia tak pekat sgt (kalau pekat sgt nanti cucuq hang liat macam plastersin hahaha!!) tak jugak cair sgt.. (kalau cayaq sgt nanti cucuq tukaq jadi lempeng pulokkkk!) agak² lar yer tepung dan air biar salut sumer bahan.. macam adunan kat bawah nie... pastu bawang goreng tu dlm 3 sudu besar.. serbuk ibu roti tu dlm 1 sudu teh.. telur sebiji.. bawang merah (bawang yg kekecik tu yer) 2 biji.. bawang besar sebiji.. daun bawang sepokok.. (sumer bawang nieh.. hahaha..) Ubi kentang.. 1 1/2 biji.. dan isi udang.. sumer bahan nie kuantiti dia korang bleh customkan sendiri.. (custom tu hahaha..) ikut lar suka sayur letak ler sayur mayur tu lelebih.. suka isi udang.. taruk ler banyak mana pun korang nak... asal.. sumer bahan tenggelam dlm bancuhan... paham??

Nie haaa.. bahan² dia.. satukan dlm satu bekas... (segala bawang tok nenek spesis sayur tu korang kena lar cincang.. potong suka ati larr kan.. asal nanti senang korang nak kunyah..) tambahkan garam, pak aji kalau suka.. heheh.. gula (sikit jer.. jgn banyak sgt nanti tak sedap.. bab aku tak baper suker cucur yg manis² nie.. heheh) dan sedikit serbuk kunyit utk warna..

Haa.. nampak adunan nie.. cam nie lar rupernyer.. jgn pekat sgt.. jgn juga cayaq sgt.. asal boleh dijemput masuk kuali utk digoreng...

Sebelum goreng.. minyak tu pastikan bebetul panas.. supaya tepung tu tak ler melekit² kat kuali.. (minyak yg banyak tau.. kalau ada deep fryer tu lagi bagus.. senang keje goreng menggoreng nieh..) ermm balik²kan sampai keseluruhan tepung tu masak.. seperti di bawah...

Tadaaaaa!! dah siap... makan ler dengan sos cili.. ayaq teh satu jug.. hehehhe... selamat menjamu selera yer... ;)



4 comments:

aenareal said...

cedap2...hihi..trimas tuk receipe ni..nt blh try..10Q 10Q..

aiDieNa said...

Hehehe.. siler.. siler.. siler larr try.. makan time ujan.. sungguh nikmat.. hahaha ;)

ratna said...

harus cuba ni..tp kalau tak letak jagung pun tak per kan.. tak suka jagung ler..

aiDieNa said...

Boleh jer Ratna... like I said.. u can custom it the way u like... hahahah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails