.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, February 9, 2010

Panduan Menjual Kereta

Aku paling suka baca laman nie di akhbar Harian Metro 1Klassifieds muka depan dia.. tiap² hari ada je tips dan panduan yg diberi... buat koleksi pon bagus kan.. tapi aku tak jumpa lar plaks artikel yg dicari kat

Harianmetro Online... makanya disebabkan aku mmg merasakan info² seperti ini amat berguna... sebagai panduan diriku mungkin juga korang ketika ini atau akan datang... y not I type it back... hurmmm... aku amik artikel nie dari muka depan 1klassifieds, Selasa, 9 Februari 2010.

Jika ingin membeli kereta baru, kita perlu menjual kereta lama yang masih digunakan sebelum mendapat kereta baru.

Walaupun kereta lama, ia masih mempunyai nilai jualan tertentu. Nilai jualan ini pula boleh digunakan untuk mengurangkan kos ketika membeli kereta baru. Berikut panduan menjual kereta anda.

*Nilai Kereta Lama

Persoalan pertama yang anda perlu ketahui ialah nilai juala kereta anda? Anda boleh mendapatkan nilai kereta melalui majalah permotoran bagi menganggarkan harga pasaran bergantung kepada model, buatan kereta dan tahun keluarannya.

Tetapi, harus diingati setiap kereta dan pemilik adalah unik, jadi harganya pasti berbeza-beza antara satu sama lain.

Contohnya, jika kereta lama anda dalam keadaan baik dari segi penyelenggaraan dengan ketetapan servis berkala, tidak pernah terbabit dengan sebarang kemalangan, anda pula adalah pemilik pertama, maka anda boleh mendapat harga jualan lebih tinggi jika dibandingkan dengan pemilik kereta yang tidak menjaga kereta mereka dengan baik dan hak milik kereta melebihi dua hingga tiga pemilik.

*Saluran Betul Untuk Menjual Kereta

Perkara kedua pula, bagaimana cara untuk menjualnya? Beberapa cara yang boleh dilakukan seperti:

- Mengiklankan kereta di surat khabar atau majalah permotoran.

-Menghebahkan dari mulut ke mulut melalui rakan dan keluarga.

- Menempatkan kereta di tempat pengedar kereta terpakai.

- Tukar beli (trade-in) dengan penjual ketika membuat pembelian kereta baru.


Kebiasaannya, anda boleh mendapat harga jualan yang tinggi untuk kereta lama jika anda sendiri bertindak sebagai jurujual, kerena anda boleh jimat melalui pemotongan komisen atau keuntungan yang dikenakan orang tengah (pengedar kereta).

Cuma ia tidak menyenangkan kerana anda perlu mengatur temu janji bagi membolehkan pembeli melihat dan memandu uji kereta.

Cuba bayangkan anda terpaksa berdepan dengan pembeli cerewet supaya anda mengurangkan harga jualan dengan lebih rendah dan ingin melihat kereta beberapa kali.

Melalui pengedar kereta terpakai, segala urusan penjualan akan memudahkan pelbagai masalah yang bakal timbul. Tetapi, jika pengedar kereta terpakai dapat menjual kereta anda, harga tukar-beli kereta anda berkurangan disebabnkan komisen dikenakan mereka. Anda juga perlu mengambil tahu nilai pasaran kereta anda untuk mengelakkan ditipu pengedar kereta dengan memberi harga lebih rendah daripada sepatutnya.

Jangan biarkan pengedar mendapat keuntungan lebih tinggi. Oleh itu, rundinglah harga dengan lebih bertimbang rasa dan sepakat supaya ia menguntungkan kedua-dua pihak. Sila layari laman web http://www.kereta-terpakai.com/ untuk mendapatkan senarai harga kereta yang terkini.


Kerata idaman.. cantik kan.. how I wish for this cara.. hehehe.. ada sesaper nak bagi saya adiah keta nieh? ;;) Harga dia pon shannntekkk.. hihihi.. RM156,000 di Malaysia..

Ruang kereta yg sememangnyer sesuwaiii ngan familiku yg semakin berkembang inie.. haha


..selesa..

..cantik..

Sedikit info berkenaan kereta idamanku ini dari En. Wiki kat bawah nieh!

File:Toyota Wish 2G.jpg
Manufacturer Toyota Motor Co.
Production 2003-present
Class MPV, Compact MPV
Layout FWD for Asean & JDM markets
4WD for JDM only
Engine(s) 1.8 L 1ZZ-FE
1.8 L 2ZR-FAE
2.0 L 1AZ-FSE
2.0 L 3ZR-FAE
Transmission(s) 4-speed automatic
7-speed Super CVT-i

The Wish was developed under code name "760N" by the team, lead by Chief engineer named Takeshi Yoshida and was introduced to the public for the first time at Tokyo Motor Show in October 2002 (Commercial vehicles & welcab show) and then launched in Japan in January,20th 2003, under a massive publicity campaign with Japanese singer Hikaru Utada. The TV commercial features her song Colors, which coincides with the launch of her new CD-single. The car was marketed under the "Wish Comes True" slogan.

Codenamed ZNE10G (FWD) and ZNE14G (4WD), it uses a 1.8 L 1ZZ-FE engine, producing (JIS) 132 PS and 170 N·m (125 lb·ft). It is only available with four-speed automatic. A 2.0 L version (codenamed ANE11W for the six-seater version and ANE10G for the seven-seater version) was launched in April 2003. Equipped with the 1AZ-FSE direct-injection engine, it has (JIS) 155 PS (114 kW) and 192 N·m (142 ft·lbf). Variants with the 2.0 D-4 engine are only available with a CVT gearbox.

The WISH was extremely successful in its home market, and is frequently seen on the Top 5 on the 30 bestseller list each months. It has also made shockwave to its competitors, such as the Honda Stream & Mazda Premacy or Mazda 5 to changing its market positioning. The Toyota Wish was also launched as a locally assembled model in Thailand towards the end of 2003 (Dec.2003). The Wish in Thailand is very similar to the Japanese version, except for a few differences:

Models across the range get the 2.0Z fenders.
Standard 17 inch wheels across the range (Same design as the one used on the 2.0Z)
Same 2.0 1AZ-FE engine as the ASEAN Camry instead of the 1AZ-FSE
No privacy glass (excluding the grey-import variants)
Leather upholstery as standard on the 2.0Q
The rear Double wishbone suspension of 4WD models in Japan was fitted with 2WD model in Thailand as standard.
(no Torsion beam rear suspension in Thai version).

Tapi kan... itu sekadar impian.. kita idup biar berpijak di bumi nyata... tak dapat WISH.. EXORA pon okehhh aper.. hehehe.. sokonglah produk tempatan...

..cantik jugak..

..affordable..

..spacious..

..warna nie pon cantik..
..rangka dia..
..bila dah make-up..

Kita baca apa kata En. Wiki..

Manufacturer Proton
Production 2009-
Class MPV, Compact MPV
Engine(s) 1.6L Campro CPS turbocharged, 2.5 Campro V6
Transmission(s) 4-speed automatic, 5-speed manual
Wheelbase 2,730 mm (107.5 in)
Length 4,592 mm (180.8 in)
Width 1,809 mm (71.2 in)
Height 1,691 mm (66.6 in)


The Proton Exora is a compact MPV vehicle produced by Malaysia car manufacturer Proton and launched on 15 April 2009. It is a new model from Proton based on a new chassis. The development of this MPV starts from scratch and it is the first Malaysian-designed MPV. Fully undisguised photos of Proton Exora were leaked onto the internet on the 23rd of January 2009, ahead of the MPV's April 2009 launch date.

The Proton Exora chassis uses a MacPherson strut design at the front and a torsion beam at the rear.It measures 4,592 mm (180.8 in) long, 1,809 mm (71.2 in) wide and 1,691 mm (66.6 in) tall with a wheelbase of 2,730 mm (107.5 in).[1] It is powered by the Campro CPS engine producing 125 hp (93 kW) and 150 N·m (110 lb·ft) of torque,resulting the top speed of165 km/h (103 mph).

The average fuel consumption of 7.2 L/100 km (39 mpg-imp; 33 mpg-US). The gearbox is similar to the Proton Waja and Proton Gen-2 but has a higher final drive ratio to help with power delivery.

The Exora features a Body Control module which allows automatic activation and configuration of various vehicle functions such as door locking/unlocking, interior lamps, headlamps, brake lamps and wipers.

The Exora was awarded a 4-star EuroNCAP rating after 32 Exoras were crashed at the Applus+ IDIADA crash testing facility in Spain. As well as this, the Exora was awarded another 4-star rating by Malaysia's own MyVAP evaluation program. One of the key features that made these ratings possible was the use of high tensile steel for the body cage, providing better stability and increased impact absorption during a collision. Side impact bars are also installed to reinforce the door frames and to absorb impacts from the side.

Other safety features include an Antilock Brake System (ABS) to skidding during an emergency brake and an Electronic Brake Force Distribution System (EBD) to ensure the correct amount of braking power is sent to the correct wheels according to the current weight distribution of the car. Two front airbags and pre-tensioner seat belts are installed for the front passengers

Rujukan:

En. Wiki
http://kereta.info/
harga kereta

2 comments:

Ena said...

kak,

wish tu kete idaman sy tau kak. dah lamer dah sy dok berangan nak milikinyer.. x sangka akak pon suke wish juge.. dah risik juge rege nyer.. tp lom masernyer lg la nak berada di porch kitorg tu.. hu hu hu..

aiDieNa said...

Hoho.. saper yg tak suker WISH.. I really wish that my dream came true.. heheheh.. ;) Kalau ler dpt.. akak nak kaler pink purplicious.. huhu.. ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails