.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, February 10, 2010

..Kerja Rumah & Jaga Anak..

Pernah tak anda.. tinggal di rumah seorang (single parent sekejap) menjaga 3 orang anak yg masih kecil berusia lingkungan 9 bln ke 4 tahun.. yang masing² sentiasa mencari ruang menagih perhatian anda.. dalam masa yg sama anda tetap juga harus menyelesaikan kerja² rumah yg menanti di depan mata... apa yang akan anda lakukan??

Aku selalu alami situasi yg aku sebutkan di atas... ketika En. Ady perlu ke pejabat atas urusan kerja di hujung minggu di mana aku seorang penjawat awam menggunakan hari tersebut untuk berehat dan menghabiskan masa berkualiti bersama anak²...

Macam nie.. bangun pagi.. biasanya.. sesudah En. Ady ke pejabat... aku pon melakukan rutin seperti layaknya seorang surirumah yg tidak bekerja.. tutup pagar setelah kereta dipandu En. Ady meluncur pergi.. tutup pintu utama rumah.. jengok ke bilik anak² yg sedang nyenyak diulit mimpi ketika itu.. periksa seluar mereka (kot² bocor) dan tukar diapers yang dipakai semalaman.. selepas itu.. ke dapur cuci botol susu.. sambil masak air panas.. buat susu dan penuhkan tangki air mineral... dan flusk air panas (utk buat susu anak²) berikan mereka susu... biarkan mereka tidur.. sementara aku mengutip dan mengasing baju kotor untuk dibasuh...

Mesin basuh berputar dan perancangan untuk masakan tengah hari bermula.. sementara nasi dimasak.. bahan² untuk dimasak sebagai hidangan tengah hari dikeluarkan supaya tidaklah beku bila hendak dimasak nanti.. kutip botol susu yang telah dihabiskan isinya.. cuci supaya tidak lah terkochoh² nak cuci bila anak² menjerit minta susu bila jaga dari tidur nanti.. selesai semua.. aku sambung tidur sejam dua sementara anak² belum bangun..

Anak² dah bangun.. masing² mula merengek.. minta susu.. (mudah nak bancuh susu bila botol semua telah tersedia).. sesudah minum susu aku beri arahan kpd anak² untuk ke bilik air dan mandi.. (sabun mandi.. aku yg tekankan.. di atas kepala mereka supaya tidak dibazirkan buihkan kepala utk diratakan seluruh badan.. kemudian aku letakkan ubat gigi dan beri pada mereka utk berus gigi sendiri..) sementara aku sediakan tuala.. diapers.. bedak dan baju² utk dipakai mereka sesudah mandi.. sesudah itu.. aku ambil si kecil dan mandikan di sinki.. selesai mandi... mereka aku siapkan... si kecil harus aku letakkan dalam pelampung seperti di bawah.. supaya dia tidak merayap membahayakan dirinya dan mengganggu aku menyudahkan tugas memasak utk makan tgh hari.. (dia harus aku letakkan di depan mata kerana kalau diriku tiada.. si Ainna tak sudah²nya akan menangis dan merangkak mencari aku walaupun aku di bilik air..







Alyaa dan Aisha memulakan agenda sendiri.. menonton rancangan kartun di TV dan bermain dengan alat permainan yg disimpan di dalam playpen lama mereka di depan.. sambil main sambil bergaduh.. aduhai memang bingit suasana bila mereka terjerit² berkelahi (resam adik beradik.. itu perkara biasa) Ainna pula.. setia menemani Bonda.. main pinggan & mangkuk plastik yg bonda bagi sambil tersenyum² melirik bonda yg sibuk buat keje..

Selesai masak.. kemas dapur.. hidangkan makanan.. suap anak² makan.. dan sepanjang hari ada waktu² diselang-seli dengan iklan membasuh berak dan membuat susu... lepas makan.. mereka akan tidur kalau kepenatan.. adakalanya juga tidak tidur langsung sehingga ayahnya pulang dari kerja.. dan ketika itu untuk melekakan mereka.. aku pasangkan CD kanak² di TV atau laptop.. supaya aku dapat menyelesaikan tugasan yg lain.. menyidai baju yg telah dicuci pagi tadi... melipat baju yg telah kering... menyusun dalam almari... menyapu sampah.. vacuum carpet dan mop lantai...

Petangnya.. anak² dimandikan.. disuap makan.. layan mereka bermain sambil aku menonton TV.. selalunya juga aku terpaksa menjadi pengadil atau hakim kes kenakalan mereka.. bersoal jawab dengan mereka.. dan menjelaskan setiap soal jawab yg kuluar dari mulut mereka.. sungguh meletihkan.. tapi seronok.. seronok memainkan peranan seorang ibu...

Jadi.. apa yg hendak aku point-kan di sini sebenarnya ya??

Hmmmm... terpaksa menjaga anak² seorang diri bukanlah alasan terbaik untuk mengabaikan kerja rumah... bahagikan masa dan susun kepentingan mengikut kesesuaian... jangan jadikan anak² sebagai alasan membiarkan rumah kotor dan bersepah...

Di sini aku nak kongsi sedikit tip yg mungkin boleh dipraktikkan oleh ibu² yg mengalami situasi sepertiku...

1) Lakukan sebanyak mungkin kerja yg boleh ketika anak² sedang tidur.

2) Selalu berfikir ke hadapan.. cara² untuk memudahkan kita menguruskan kerja rumah ketika di masa yg sama terpaksa menjaga anak² (seperti.. sediakan dahulu baju dan persiapan untuk dipakaikan kepada anak sesudah mereka mandi.. jgn bila anak dah sudah mandi baru nak capai tuala.. baru nak terkochoh² capai diapers.. tup² anak dah kencing... tambah satu kerja lagi.. kerja yg mudah dah jadi semakin rumit..)

3) Gunakan psikologi untuk mendekati anak yg degil.. cara paling mudah.. berdiplomasi.. bersoal jawab dengan mereka.. tanya mereka apa yg membuatkan mereka berperangai begitu.. raih kepercayaan dan simpati mereka.. buat mereka faham.. kenapa dan mengapa.. talk straight to the point.. kita akan kagum dengan persefahaman dan kompromi yg bakal kita perolehi dari mereka.

4) Beri mereka peluang menunjukkan sikap prihatin terhadap diri kita.. (bila kita lipat baju.. biarkan mereka bersama² melipat baju dengan kita.. mereka sedang belajar menunjukkan apresiasi mereka terhadap kita.. jangan dilarang.. ucapkan terima kasih.)

5) Beri mereka tanggungjawab.. seperti si kakak menjaga si adik tetapi jangan dilepaskan terus tanpa pemantauan.. Anak akan merasa mereka juga memainkan peranan penting dan boleh diharapkan.. turut menyumbang dan dihargai. Dengan itu anak menjadi lebih berdikari dan tidak akan menghampakan harapan kita.

6) Lakukan kerja hari ini untuk hari ini.. jangan bertangguh... bila ada baju hendak dibasuh.. basuh lah... bila ada yg telah kering.. perlu dilipat.. lipat lah.. jangan tunggu baju dah menimbun baru nak buat... dan kita akan merasa amat penat..................

Sekian... banyak lagi boleh dikongsikan.. tapi setakat itu dahulu.. mungkin ibu² di luar sana.. ada pandangan dan tips² yang boleh ditambah? Kita kongsikan bersama... ;)

6 comments:

Unknown said...

tak sempat baca abes..satgi saya mai balik..cantik la tempat anak2 dok main tu, yg kaler purple tu :)

aiDieNa said...

Ohoo.. it's ok.. take ur time.. benda purple tu..? Sebenarnya benda tu dah bocor.. ada dinding keliling pelampong tu.. yg leper warna-warni keliling dia tu.. dan ada star gantung atas pelampung tu.. benda tu bocor masa renovate umah aritu.. sayang jer..

ratna said...

kak pah.. saya pun pernah kena gini. dulu awal tahun 2009 husband saya setiap hari sabtu ada kelas master dia. kelas start pukul 8 abis pukul 11 tp dia selalu balik time lunch hour sbb lepas kelas tu husband singgah opis kejap. time dia pegi kelas tu ler saya pi pasar beli barang nak masak..lepas tu bekejar balik umah kemas rumah & masak. nasib baik mak tinggal dekat..so tinggalkan anak kat umah mak time pegi pasar. nasib baik gak ler mak yg mandikan anak2 time tu..

aiDieNa said...

Hmmm.. tu lar biler dah kawen nie.. sumer kena buat sendiri.. otomatik kita belajar berdikari kan.. jadik superwoman.. hahaha!

Unknown said...

kagum la..dlm sibuk rumah tetap terjaga..memang fit abeh, tak yah gi gim dah :D

aiDieNa said...

Kebanyakkan ibu² sumer macam tu kan... tak der apa nak dikagumkan... tapi yg peliknya.. apsal lemak kita dah boleh timbang kilo.. bukan sekilo.. tapi berkilo²... apakah makin penat.. makin kuat melantak.. :))


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails