.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, February 22, 2010

Resepi Bonda: Kari Ayam Yam²

Salam.. kembali kita memasak bersama Bonda.. hehehe.. kali nie kita masak kari ayam pulak yerr.. so.. apa yang kita perlukan utk memasak kari ayam utk dimakan 4 - 7 org (dewasa).. bahan seperti gambar yg telah Bonda edit di bawah..

Ayam.. setengah kg.. aku suker dipotong kecik².. senang nak makan.. Bawang Besar 3 biji (sederhana besar).. kalau yg bebetul besar 2 biji cukup.. bawang merah yg kecik tu boleh tambah kalau suker.. dlm 3.. 4.. biji (raser dia lebih manis.. kalau nak lebihkan bawang merah kecik nie kurangkan bawang Besar) Bawang putih.. 5.. 6.. bijik..halia separuh ibu jari.. 1 batang kulit kayu manis, 2 biji bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 1 biji buah keras, 3 biji bunga cengkih.. (ada org suka taruk jintan.. tapi aku tak..) dan daun kari.. Sekeping Asam Keping.. 2 bijik tomato.. potong 4.. 2 bijik kentang.. potong jugak macam tomato.. 2 pek santan paket.. dan 2 sudu besar serbuk kari daging..

Memuler.. tumiskan segala mak nenek rempah ratus tadi dengan daun kari dlm minyak yg sederhana.. sekadar utk menumis... naik bau..

tuangkan bahan kisar segala jenis bawang yg diterangkan kat atas tadi... kacau... kasik naik bau semerbak mewangi... then

Masukkan rempah kari... kacau... perlahankan api..

sampai pecah minyak... camner ruper pecah minyakkk?? Hmmm... peratikan bebetul kat serbuk kari yang dah disebatikan dalam bahan tumis tadi.. bila dah betul masak di antara sebatian tu akan muncul minyak kecik².. dan itulah masa yang tepat utk masukkan santan.. (santan peket nie kena bancuh ngan air dulu.. supaya tak berketul.. guna santan perah lagi bagus.. ada jugak org yg guna susu rendah lemak..)

Kacau sebati santan itu... then masukkan kentang.. aku suka makan kari yg kentangnya empuk.. sbb tu aku masukkan kentang awal²...

Tenggelamkan kentang dlm kuah... then..

Masukkan ayam... satu persatu...tenggelamkan.. kacau..

..tambahkan asam keping.. kacau.. api sederhana.. biarkan mendidih..

bila kuah dah mendidih.. masukkan pulak buah tomato yg telah dipotong cecantik... hehehe..

Kacau sebati.. tambahkan perasa.. garam.. pak aji (bagi yg suka) sedikit gula utk imbangkan rasa..

..biarkan mendidih dan pekat sikit macam kat atas nie.. dan siap lar kari ayam yam yam anda...

..muahhhh!! Marvellous.. ;)..
Kalau kuah kari tak abis... simpan lam peti ais.. bleh guna utk sarapan pagi.. roti cicah kari.. (kuah kari nie lagi dipanaskan lagi sedap!) kalau isi dan kentang tak abis jangan dibuang.. tak baik tau membazir.. isi dia tu ko lenyek²kan.. potong dadu sebijik bawang besar.. gaulkan.. letakkan dalam roti sandwich tu... gulung.. dan salutkan dengan telur.. goreng... macam murtabak wa cakap lu... hahahahh!!.. Tak cayerr.? Sila cuber ;)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails