.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, December 29, 2008

- CoRetan TeRPaksa -

Korang tak tau betapa payahnyer aku nak mengadap dan menaip entry blog inie setelah sekian lama aku biarkan sepi dan beku... sebeku hatiku sekarang... kalau dulu aku rajin bercerita tentang segala kisah kehidupan ku... hari ini.. esok.. semalam... yang telah lepas dan yang akan datang... tapi... sekarang aku rasa seperti silent reader di blog ku sendiri... bukan setakat perut ku yang kian sebu... fikiranku turut menjadi tepu....

Dari sehari ke sehari aku pendamkan hasrat utk membaitkan sesuatu di ruangan yang satu² nya hanya dariku.... namun gagal utk aku ladeni permainan jiwa yg berat membungkam di sudut sepi... iya.... sukar utk aku ungkapkan... tekanan jiwakah aku.... hahaha.... macam org gila lagaknya.... Orang mengandung tidak boleh diberi tekanan... biler tertekan... beginilah jawabnya... diammmm.... dan beku..... aku tertekan kah???? Manusia biasa... tekanan datang dalam berbagai² cara... kadang tanpa diduga.... tapi... tetap harus dihadapi jua.....

Hidup bukan mudah kawan.... tidak semudah yang dirancang dan diimpikan... onak dan duri merata² sepanjang perjalanan kita menuju destinasi yang diimpi..... tidak ramai orang dapat memahami perasaan org lain... lalu adakah hanya psikiatris sahaja?? Ada ker di kalangan korang pembaca budiman bekerjaya sebagai seorang psikiatri.... aku pernah bercita² utk menjadi seorang psikiatri juga suatu masa dulu... tidak sedikit masalah org yg berjaya aku selesaikan... dan tidak sedikit juga org yg tanpa segan meluahkan segala masalah di jiwa kepadaku.... namun bila diri dilanda dilema.... kepada siapa kumohon bantu??

Tidak kawan² aku masih belum gila... hahaha... sengaja melayan diri membiarkan jemariku menari seketika di atas keyboard yg bewarna hitam ini.... ingat kata²ku dulu... yang memisahkan kita antara kewarasan dan kegilaan hanyalas senipis kulit telur... jadi awas... jangan biarkan telur itu retak..... natijahnya bukan satu atau dua... tapi semua yang di sekeliling kita akan terpalit kehanyiran yang mengalir dari keretakan kulit telur yang tidak dijaga dengan elok itu....

Pernahkah terbayangkan oleh kalian... di mana letak duduknya kita 10... 20.. 30 tahun akan datang... bahagia... kaya raya.... atau sedang menghadapi seksa kubur di dalam sana..... Aku pernah membayangkan... hidup bahagia... di samping suami dan anak²... bergurau senda... ketawa ria... tanpa kerisauan tentang masalah inflasi... kemerosotan ekonomi.. politik dunia atau bencana alam semesta... ketika itu aku mahu menghitung sisa² hidup dengan kenangan yang terindah... berehat dan menumpukan ibadah kepada yang Esa....

Tahukah korang apa yang buatkan aku tertekan.... apa pula yg buat korang tertekan?? Korang jawab soalan itu... baru kita boleh berkongsi jiwa dan rasa.........

Sunday, December 14, 2008

- Adab & Batas BeriPaR Duai -

Kisah di bawah aku cedok dari http://rampaiseri.wordpress.com buat pedoman dan panduan kita semua yang telah dan bakal mendirikan rumahtangga... yg baik.. jadikan teladan... yg buruk jangan kita ikutkan...

Bila telah berumahtangga sikap saling percaya-mempercayai merupakan tonggak utama.. keikhlasan dalam segala hal yg kita lakukan dalam rumahtangga di atas tanggungjawab dan kehendak kita sendiri.. bukan atas paksaan atau desakan org lain... Orang lain hanya boleh memandang apa yg mereka lihat... menilai perkara yg di luar pengetahuan mereka.. tidak sedar dan tidak tahu perkara tersimpan yang tidak nampak di mata... hidup berumahtangga tidak semudah disangka... maruah suami terletak di tangan isteri... maruah isteri di tangan suami.. perlu bijak menilai dan menganalisa setiap kata yg kita dengar... jangan biarkan kata² org merosakkan keharmonian rumahtangga yg dibina... hanya kita yg lebih mengenali pasangan kita dan atas sebab apa kita ingin meneruskan hidup kita bersamanya.....

Sebagai individu yang mempunyai adik beradik.. yg antaranya telah mendirikan rumahtangga.. kita juga perlu tahu adab sesama ipar... jangan terlalu menjaga tepi kain rumahtangga org.. mereka telah dewasa dan tahu berfikir.. baik dan buruk biar mereka tadbir sendiri rumah dan tangga yg dibina.. layak kita nasihati cuma bila diminta.. adab menasihati.. perkara yang berbau peribadi.. lakukan secara peribadi... bukan di hadapan everybody....

Adat manusia.. tidak lepas dari salah dan khilaf... sama² kita nasihat menasihati... mana yang tak betul kita perbaiki... tapi elakkan diri kita dari menghakimi sesuatu yg kita sendiri tidak pasti... sekadar pemerhatian dari mata kasar tidak memadai untuk kita menilai hati dan budi....

******************

Paparan kisah ini datangnya melalui e-mel yang dihantar oleh seorang suri rumah bekerja yang hanya dinamakan sebagai Puan Aini sahaja, katanya. Tujuan beliau memaparkan kisahnya semata-mata untuk dijadikan teladan dan bertindaklah lebih hati-hati dalam menghadapi gangguan yang dimaksudkan, sebab banyak kehancuran berlaku bila salah satu pihak tidak sabar dan tidak tahan ujian.

Untuk mengetahui lebih lanjut sila ikuti kisah beliau; “Sebelum perkahwinan kami dahulu ceritanya memang unik macam cerita filem Hindustan. Sebelas tahun dulu, saya dipinang oleh suami saya sekarang tetapi lamarannya ditolak sebab saya masih belajar.

“Tetapi sebenarnya, ayah tak berapa setuju kerana kampung kami terlalu jauh dan pasti menghadapi masalah. Maklumlah Pantai Timur. Perhubungan kami terputus bila saya ditunangkan kemudian dengan orang lain. Saya ditunangkan dengan sepupu atas permintaan keluarga tapi putus. Saya tak kisah sebab saya sendiri tak setuju.

“AkhirnyaÉ memang jodoh saya tetap bersama suami saya sekarang ini, maka dia datang sekali lagi meminang, dan kami kahwin kira-kira tujuh tahun lalu. Awalnya memang mertua sukakan saya. TapiÉ sejak campur tangan anak perempuannya (kakak ipar) mertua saya mula pandang saya serong. Puncanya ipar saya suka memburuk-burukkan ipar-duainya pada emaknya (mertua saya) termasuk saya.

“Lebih teruk lagi dia suka sangat mengatur hal rumah tangga saya, bila saya tidak diendahkan oleh suami saya, macam-macam cerita buruk dilemparkan. Contohnya, dia tetapkan jumlah duit yang wajib diberikan kepada emaknya. Pelbagai alasan diberikan supaya suami saya (Darus) ikut cakap dia. Tapi kata Darus itu urusan dia. Dia tahu berapa nak bagi emak dan dia terpaksa ikut bujetnya, sebab dia ada keluarga. Itu yang menyakitkan hatinya, dia hasut emak kata Darus derhaka, ikut cakap bini.

“Pernah dulu masa saya hendak melahirkan anak kedua saya nak bersalin di klinik swasta, itu hak sayalah, lagi pun saya tak minta duit dia. Tapi dia marah hasut emak. Dia marahkan saya sama, konon membazir duit sahaja.

“Nak jadikan cerita dia bertambah baran sebab emaknya minta RM1,000, Darus cuma bagi RM500 saja. Emaknya lagi naik angin sebab tak cukup duit buat kenduri kahwin anak perempuannya. Bukan semua tujuh orang anaknya bagi duit jumlah yang sama. Sebab masing-masing ada tanggungjawab tapi saya yang dimarah dituduh membazir duit, tapi mereka tak tahu memang Darus tak ada duit sebab dah bagi emaknya setiap bulan selain urusan keluarga sendiri.

“Mereka tak boleh marah saya sebab duit bersalin di hospital duit saya sendiri, bukan duit Darus. Dek kerana marah, mereka sindir saya ada hospital kerajaan buat apa bersalin di klinik swasta? Memang saya rasa sedih sebab saya tak minta duit Darus, tambah sedih lagi duit RM500 yang Darus bagikan pada emaknya itu adalah duit saya sendiri, sebab Darus tak berduit saya terpaksa keluarkan daripada Amanah Saham Bumiputera.

“Emaknya ingat gaji Darus besar, sebenarnya cuma lebih seribu sahaja, sebaliknya lebih besar gaji saya lagi. Dan sejak akhir-akhir ini, rezeki saya bertambah murah lagi. Saya buat berniaga sambilan. Hinggakan saya mampu dan berani buat pinjaman perumahan kerajaan. Kerana ada duit lebih sikit saya beli perabot rumah. Malangnya itu pun tidak disukai oleh ipar saya. Mereka tuduh saya kikis duit adiknya. Mertua saya semakin baran.

“Sedangkan sebenarnya saya bekerja keras untuk menambah pendapatan, saya tak malu jual makanan ringan di tempat kerja dan barang lain lagi asalkan dapat upah yang halal. Sebenarnya ipar saya ni amat cemburu dan tidak boleh melihat orang lain lebih daripadanya. Saya beli perabot kayu jati dia pun nak beli juga.

“Kami tak kisah. Tapi masalahnya kami terpaksa bawa dia ke kedai tersebut yang sudah tentu jauh dan kami terpaksa guna kereta sendiri, dia cuma duduk aja. Bukan itu saja sampaikan kain langsir sayapun dia nak beli yang sama dan tempah di mana saya buat tempahan. Pendek kata setiap kali dia datang ke rumah dia mesti periksa apa perubahan yang ada dalam rumah saya. Dia nak buat dan beli yang sama.

“Kalau dia terasa mahal harganya dia mulalah bercerita pada emaknya yang saya menghabiskan duit Darus, tapi dia tak tahu saya gunakan duit sendiri. Pernah juga dia tuduh saya ambil duit dia RM100. Ceritanya begini ketika nak beli perabot dia tinggalkan kad ATM pada suami saya dan suruh suami saya beli perabot itu. Nak jadikan cerita, tak lama lepas itu heboh cerita di surat khabar pasal banyak orang hilang duit dari ATM. Dia pun kata duit dia hilang sama lepas tu tuduh saya yang ambil duit dia.

“Sakitnya hati, kalau tak percayakan adik-beradik sendiri, jangan suruh orang belikan barang. Sakit hati punya pasal saya suruh dia buat repot polis, dia tak mahu sebaliknya suruh suami saya ganti. Bila tak dapat mulalah jaja nama saya, burukkan saya konon ambil duit dia. Kalau saya nak ambil bukan RM100 mungkin RM1,000 baru puas hati.

“Memang ada biras saya yang tak percaya, tetapi mereka takkan nak menangkan saya, sebab ipar saya ini gila-gila basa sikit, cakap dia aja betul. Pernah juga dia suruh biras saya pergi jumpa kadi minta cerai daripada adiknya, semata-mata kerana dia tak berjaya menghasut adiknya. Dia memang suka kami bergaduh suami isteri, lepas dia mainkan peranannya mencucuk dan memburukkan satu sama lain, lepas tu dia suruh bercerai.

“Sekali fikir untung kami tinggal berjauhan negeri kurang sikit hasutannya, kalau dekat atau dalam satu negeri sudah lama fikiran Darus diracunnya seperti abang ipar saya sampai mereka bercerai-berai. Sekarang dia tengah aktif menghancurkan rumah tangga adik perempuannya sendiri. Dulu dialah orangnya yang menggalakkan perkahwinan adik bongsunya itu dibuat besar-besaran sampaikan emak mertua saya berhabis untuk buat kerja kahwin. Sekarang mereka tengah berperang.

“Puncanya semata-mata kerana adik perempuannya tak mahu dengar cakap dia pasal mengurus rumah tangga. Dia marahkan adiknya sebab bagi duit gaji semua pada suami. Sepatutnya adiknya mesti kikis duit suami. Kerana bila duit adiknya dikawal suami, macam mana nak bagi pada emaknya. Inilah yang menaikkan darah mereka.

“Pada saya mudah, ini dia balasan Tuhan, pada adik lelakinya dia suruh kikis duit isteri, tapi bila adik ipar lelaki kikis duit adik perempuannya dia marah pulak. Inilah antara perangai buruknya melaga-lagakan ipar-ipar perempuan yang lain supaya bergaduh.

“Perbuatannya juga mengecewakan saya sebab suka sangat menghina ayah saya yang tinggal di rumah saya. Ayah duduk dengan saya setelah emak meninggal dunia. Ayah suka rumah saya sebab saya anak bongsunya. Dan ayah saya tak menyusahkan hidup saya, dia tak minta duit setiap bulan, malah ayah sering keluar duit untuk belanja rumah kami. Sebab ayah ada duit pencen. Tapi dia fikir ayah menyusahkan hidup adiknya. Dia tak tahu kadangkala Darus pinjam duit ayah untuk bagi pada emaknya bila dia terdesak.

“Bila teringatkan kebaikan arwah emak dan ayah saya, saya rasa sedih sebab mereka tak pernah menyusahkan hidup anak-anak. Mereka tak pernah minta duit anak-anak walaupun susah. Malah emak menangis sebab tak berdaya (uzur) nak jaga saya semasa saya melahirkan anak, tidak seperti menjaga kakak-kakak dan kakak ipar saya yang lain semasa mereka bersalin semasa ibu masih kuat lagi. Tapi saya tak kesal sebab saya tahu pengorbanan emak saya amat besar untuk membesarkan saya.

“Tapi ipar saya ini ada penyakit sikit dia paling sakit hati lihat ayah saya yang dah tua tu duduk di rumah saya. Dia boleh suruh Darus pergi balik kampung ambil emak bapaknya datang ke rumah duduk dua tiga hari suruh hantar balik. Apa dia ingat kampungnya dekat sehari suntuk dalam perjalanan. Bila kita beri alasan tak ada cuti mereka boleh marah kita ini, mula-mula kakaknya marah, lepas tu emaknya telefon, penutupnya ayahnya ikut sama menengking Darus. Mereka buat kami macam budak-budak.

“Pernah juga anak-anaknya datang ke rumah berjalan, balik jauh pagi dan suruh kami jadi jaga buka pintu. Dalam pada itu kawan-kawannya tak berhenti telefon, tak tahu malam siang. Mereka buat rumah kami macam hotel dan kami pelayannya. Bila kita tegur dia mengadu pada emaknya, lepas itu pasti Darus kena leter. Pernah dia kata ada sedara tak guna, lebih baik duduk hotel, dan memang elok sangatlah pada kami.

“Lebih menyakitkan hati kami dia mula menghasut dan meracuni fikiran pembantu rumah saya. Dia tanya berapa banyak gaji, berapa banyak saya dah simpankan dalam bank, bank atas nama siapa, nampakkah jumlah duitnya, dan macam-macam lagi yang memang mencurigakan hati pembantu rumah saya. Akhirnya terbongkar juga bila si pembantu ini bertanya dan memberitahu kakak ipar saya yang suruh tanya. Apa makna perbuatannya itu? Kalaulah anda di tempat saya sakit hati tak?

“Kalaulah pembantu rumah saya lari, adakah dia nak tolong saya jagakan anak-anak saya? Jadi kalau diri sendiri tak mahu membantu jangan susahkan orang lain.Ê Saya tak pernah layan pembantu rumah saya macam hamba, malah saya turut membawa dia berjalan, membelikan barangan keperluan tanpa memotong gajinya, sebab saya faham tanpa dia susahlah saya nak pergi bekerja. Saya harap dengan layanan baik saya, dia akan jaga anak-anak saya dengan baik sebab mereka masih kecil-kecil.

“Lagi pun gaji pembantu rumah bukan duit Darus (adiknya), tapi duit saya sebab pendapatan saya lebih tinggi lagi. Takkan itu semua saya nak cerita dengan dia, saya kena jaga maruah suami saya juga, tetapi dia memang tak faham.

“Tujuan saya luahkan pendapat saya terang-terangan begini supaya kakak ipar saya itu faham, dan jangan cuba kacau rumah tangga saya, biarlah kami hidup dengan aman bahagia, kami tak menyusahkan dia, jadi janganlah susahkan hati saya.

“Kepada pembaca semua, biasanya kita tuduh orang ketiga iaitu wanita lain boleh hancurkan keluarga kita, tetapi sebenarnya ipar-duai pun turut sama memainkan peranan mereka, itu belum masuk emak mertua lagi. Kepada semua emak dan bapak mertua janganlah rosakkan rumah tangga anak-anak anda, sebab kalau mereka susah anda juga akan susah,” demikian nasihat Puan Aini kepada pembaca semua. Dan tujuan beliau dedahkan pengalaman pahitnya ini supaya kita semua dapat jadikan panduan demi menjaga masa depan keluarga masing-masing agar tidak mudah dilanda fitnah. Aini juga merasakan hidupnya bagaikan bermadu dengan kakak ipar sendiri.

Bagaimanapun sependapat dengan penulisÊ supaya penuhi dada dengan ilmu kerana dengan ilmu sahajalah yang akan dapat menyelamatkan diri kita dan membuat kita lebih dihormati.

Akhir kata Aini juga turut menasihatkan pembaca khususnya kaum wanita ’sediakan payung sebelum hujan’. Pepatah yang sering penulis gunakan untuk mengingatkan kaum wanita semua.

Saturday, December 13, 2008

Bonda iNgin BeRBiCara...

Teraser susah betul nak update entry sekarang nie.. asal duduk mengadap komputer... pinggang aku sakit... macam sekarang nie... pinggang aku lenguh sangat.. perut dah makin membesar.. kandunganku dah menjangkau 18 minggu... atau 4 bulan... hujung bulan nie genap 5 bln... macam maner yer... niat di hati mmg nak dapatkan sebijik laptop... tapi belum berkesempatan pergi survey dan beli... maybe next year... lepas tu baru lar aku bleh bebas menaip mengikut keselesaanku....

Kalau semasa mengandungkan Aisha dulu aku tak hadapi masalah... tapi baby yg ketiga nie.. aku kembali menghadapi masalah pedih ulu hati atau heart-burn seperti ketika kandungan pertamaku Alyaa... setiap sebelum dan selepas makan... mmg payah.. selalu memerlukan aku berbaring utk meredakan kepedihan dan degupan jantung yg laju... sintom biasa dialami ibu mengandung... agak bertuah jika si ibu tidak berdepan dengan masalah seperti itu seperti ketika aku mengandungkan Aisha.. anakku yg kedua... mmg tidak mendatangkan apa² masalah.. tiada alahan dan aku cergas seperti biasa... harus maklum.. setiap kali mengandung seorang anak.. berbeza² keadaannya.. dugaan dan alahan yg dialami... setiap anak dan kelahiran itu unik dan berbeza²....

Trimester pertama telah aku lepasi.. bermakna.. fasa alahan dan yg sewaktu dengannya telah aku lepasi dengan jayanya... walaupon terkadang keloyaan dan pening² itu masih menerjah tekak dan kepalaku... sekarang aku aktif melakukan kerja rumah seperti biasa... memasak tidak lagi mendatangkan masalah besar... kecuali bila penyakit M ku datang... "M" for malas.... hehehe... ada masa badan pon mahu berehat kan... sudahlah dalaman bekerja 24jam membesarkan janin yg sentiasa berkembang... itu mmg tak boleh nak rehat kan... sehinggalah tiba saat kelahiran kelak... ermmmm.... 5 bulan lagi tu... tak lama lagi....

Mengidam..??? Kali nie.. aku idam nak makan Chinese Food (masa Aisha asyik nak makan kari.. sekarang tgk kari pon macam nak termuntah.. hehehe) ... seafood... dan aku tak berapa suka masakan manis².... berbeza dengan buah yg mana aku nak makan buah yg manis² kebanyakkannya... macam buah ciku... pear manis.. jambu madu... strawberi... yg nie terliur tgk gambar strawberi segar kat blog Mc'Da... hari tu jugak aku turun ke Giant Supermarket kat bawah office-ku semata² nak beli buah tu... lepas beli... tanpa lengah aku habiskan satu bekas penuh strawberi tu sampai kembung perut..... ahhhhh~~! Walaupon buah tu tak manis.... tapi aku puas hati dpt memuaskan kehendak hati aku.... (aku agak kedekut mengandung kali nie... aku tak berapa suka nak berkongsi makan makanan yg aku idamkan dengan org lain... hatta laki aku sendiri... sorry eak... I wanna enjoy the pleasure of tasting every bite of my craving food... jgn mimpi nak kongsi okay!)

Ada kawan seofis bertanya... "Kak Pah tak takut ker nak lahirkan baby nanti?? Debaran melahirkan anak tu mmg ada tiap kali mengandung... cuma tak ler aku takut seperti ketika pertama kali aku lahirkan Alyaa.... Masa tu aku tak tahu bagaimana keadaan dan sakitnya menghadapi saat melahirkan... sekarang aku lebih tenang... berdoa selalu dan tawakal kehadrat Allah... segala kemudahan dan kesulitan di bawah kuasanya.... rezeki kita masing²... menghadapi dugaan susah dan senang melahirkan.... nasihat aku.. buat first time to be mommy... janganlah risau sangat... banyakkan membaca... tambahkan pengetahuan menghadapi saat kelahiran dan berdoalah selalu.... byk sumber ilmu hanya di hujung jari anda.... dunia dah semakin kecik sekarang kan.... biler kita rajin membaca... anak yg bakal kita lahirkan pon mudah tersemai kecenderungan ke arah itu.... siapa tahu kita lahirkan anak yg pintar.....

Baiklah.. rasanya setakat nie dulu bicaraku..... kejap lagi nak ke Tesco... nak membeli susu anak² yg dah kehabisan stok.... chowwwww!

Wednesday, December 10, 2008

- JoDoH -

Aku raser citer nie romantik n best bangat... pengalaman betol atau tak dari penulisnya aku tak pasti... but.. there's something we can learn rite... ;)

ORANG kata, jangan benci sangat pada seseorang, kelak kita akan
menyintainya separuh mati. Walau tidak termaktub dalam kitab, namun
kata-kata inilah yang diperturunkan dari generasi ke generasi.Pepatah
Inggeris pula ada menyebut, it takes a second to know someone, a
minute to like someone, an hour to love someone but it takes the rest
of your life to forget your love ones.

Tiada kajian saintifik membuktikan kesahihannya kerana proses
kehidupan manusialah yang menjadi saksi kebenaran pepatah tersebut.
Kata orang, cinta pertama sukar dilupakan walau datang cinta lain
kemudiannya. Aku menyangkal. Perjalanan hidupku membuktikan
sebaliknya. Tidak semua orang bertuah memiliki cinta pertama sebagai
cinta sejati. Bagiku, cinta pertama untuk dikenang. Cinta yang datang
kemudiannya mungkin cinta sejati ......

Kita tidak tahu bila kita akan bertemu cinta sejati kita. Mungkin
pada cinta pertama, kedua, ketiga atau akhirnya kita menyedari bahawa
cinta sejati kita hanyalah pada Ilahil ...... Namun aku bersyukur
kerana cinta sejatiku pada Penciptalah yang mempertemukanku dengan
insan yang salah dahulu sebelum menemui cinta sejatiku.

Usiaku genap 22 tahun tiga hari lepas. Aku punya kisah cinta yang
padan dengan pepatah tersebut. Ya, kerana bencilah aku menahan rasa
cinta separuh mati kini. Walaupun baru ku tinggalkan hampir empat
bulan lalu, aku yakin dan percaya, cinta itulah yang akan terus ku
kenang selamanya.

Dia, banyak mengajarku bidang ilmu yang ku cintai, arkitektur. Dia
dengan sinis, sering menegurku tanggungjawab dan peranan seorang
insan. Dia, ku tinggalkan bersama kenangan. Pastilah kerana cintaku
ini pernah bergelar pensyarahku, juga mantan suamiku.

"Saya cabar awak."
"Saya cabar awak kahwin dengan saya sebaik saja awak habis belajar,
which means in this three months time. It's just a challenge. If you
aren't dare to, i bet you to tell me all the reasons why you hate me
so much.. Well, what would you say?"

Cabarannya langsung tidak mengujakan namun ayat terakhirnya benar-
benar mencabarku. Aku terima cabarannya asalkan dia juga menyahut
cabaranku - kecuali ketika upacara membatalkan wuduk di majlis akad
nikah, aku mencabarnya agar tidak langsung menyentuhku. Saat dia
menyentuhku, talak jatuh ke atasku.

Dengan wajah selamba dan senyuman sinis, dia menyahut cabaranku.
Termeterailah perjanjian kami malam itu bersaksikan rakan-rakanku.
Gila. Lawatan akademik yang paling menyayat hati. Rakan-rakan
menghakimi perbuatanku. Pelbagai pertanyaan mereka lontarkan. Pulang
dari Bali dan kembali meneruskan pengajian, saban hari mereka
memujukku melepaskan cabaran. Asal saja Encik Zhafran mengajar,
suasana janggal. Kerap dia menghasutku dengan sinis supaya melepaskan
cabarannya.

Lemas, kadangkala berasa hampir tewas namun janji tetap janji. Aku
mahu lebih tabah, lebih kuat. Cukuplah kisah lama. Hakikatnya aku
tidak tahu salahku hingga begitu sekali dia membenciku. Aku hanya
insan biasa dengan rutin hidup normal, suka mengelamun dan tiada
keistimewaan lain.

Seingatku, hari pertama semester ketiga, dia hadir memperkenalkan
diri sebagai Encik Zhafran, mengajar reka bentuk seni bina. Panggilan
formal dan santai, Sir Zhafran. Satu tabiatnya, setiap kali dia
bertanya ya atau tidak, kami perlu menjawab, "Yes sir!" atau "No
Sir!" dengan tegas. Aneh.. Entah mengapa, setiap kali dia menyebut
namaku, Aisyah, aku rasa menyampah.

Walaupun begitu, aku tetap menghormatinya. Dia prihatin dengan
kerjaku, tidak pernah sekalipun dia mungkir singgah di mejaku ketika
sesi tutorial. Komennya yang tegas dan membina menyenangkanku.
Realitinya, dia juga penyumbang kepada kejayaanku beroleh A dalam
subjek tersebut. Untuk itu, aku amat berterima kasih.

Entah mana silapnya, sikap ramah dan prihatinnya terhadapku cuma
bertahan satu semester sahaja. Menginjak ke semester keempat, ada
saja sikap dan perbuatanku yang tidak kena di matanya. Sesi tutorial,
dia tidak lagi singgah di mejaku. Sesi pembentangan, dia jarang
menumpukan perhatian namun banyak pula komen dan sindirannya.
Kadangkala, terasa seperti diaibkan.

Rakan-rakan menyuruhku bersabar. Mereka juga hairan dengan perubahan
tingkahnya terhadapku. Aku muhasabah diri, mencari khilaf yang
mungkin menggurisnya. Namun aku buntu. Perasaanku yang sedih dengan
perlakuannya bertukar benci lalu aku juga bersikap dingin terhadapnya.

Benar, kebencian bernanah andai kita tidak merawatnya. Setahun
dibiar, akhirnya 'nanah' itu pecah lalu terluahlah segala kebencian.
Malam persembahan kebudayaan Malaysia - Bali menjadi saksi kebencian
kami yang akhirnya bertukar tragedi. Dalam amarah, kami saling
mencabar disaksikan rakan-rakan. Aku akan pastikan kemenangan milikku.

Menghormati syariat dan adat, dia melakukan semua yang sepatutnya
menghantar rombongan dan merancang majlis. Ibu tergamam tatkala
cincin emas dihulurkan Datin Afifah. Bila ditanya, tenang saja kami
menjawab, dah jodoh. Kami memang pandai berlakon, mesra dan ramah di
khalayak ramai.

Rabu, peperiksaan akhir tamat. Sabtu, hari 'bahagiaku' menjelang.
Majlis akad nikah bersekali resepsi disambut meriah. Tidak henti-
henti aku menguntum senyum 'bahagia'. Pastilah, sebentar nanti aku
akan memenangi cabaran ini.. Hatiku ketawa puas.

Selepas Zuhur, bersaksikan seluruh ahli keluarga, pensyarah dan rakan-
rakan, kami diijabkabul. Saat bertentang mata dengannya dan menguntum
senyum, aku sayu.

Walaupun sekadar permainan, akhirnya aku bergelar isteri. Bodohkah
aku? Cabaran bertukar tangan. Kehidupan kami unik. Tiada bulan madu.
Di kondonya, kami tinggal berlainan bilik. Dingin dan terasing. Tiada
interaksi yang kerap, bertegur sekadar bertanya perkara yang patut,
mengejutkan Subuh atau saling menyindir. Makan biasanya asing, dia di
dapur dan aku di hadapan televisyen ..... Aku menjalani kehidupan
yang bahagia sepanjang menyiapkan tesis akhir pengajian
bersama 'suamiku'. Dia juga berpegang pada janji. Aku rasa selamat
walau tidak mengunci pintu bilik di malam hari.

Keadaannya yang demam teruk satu pagi sebulan selepas pernikahan kami
menyedarkanku.. Dalam demam dan batuk, dia berkeras tidak
mengizinkanku menyentuhnya, bimbang nanti jatuh talak. Gila aku
dibuatnya. Kutegaskan sekali lagi syarat cabaran, hanya dia yang
tidak boleh menyentuhku, bukan aku. Selama tiga hari menjaganya, aku
menyediakan makanan, menyuapkan ubat, menuam dahinya, mengelap
badannya malah menemankannya hingga tidur. Kami cuma diam, kadangkala
aku perasan genangan air matanya. Sepanjang itu dia berusaha tidak
menyentuhku. Betapa dia berpegang pada janji. Aku bungkam. Mengapa?

Selepas dia pulih, kehidupan kami kembali normal. Runsing dengan
sikapnya dan tertekan menyiapkan tesis, fikiran dan kesihatanku
terganggu. Walaupun demam, aku nekad menyudahkannya. Gagal. Panas
badan menghentikanku. Tinggal beberapa muka lagi ketika aku tertidur
di depan komputer pukul empat pagi.. Jam satu petang terjaga, aku
panik. Komputerku ditutup. Pandanganku menangkap tiga buah buku
berkulit keras siap dijilid dengan namaku di atasnya. Ku semak hingga
helaian terakhir. Itu tesisku! Semua fakta dan hujah yang kulakarkan
disampaikan dengan terperinci, padat dan lengkap dengan
gambarajah ... Sebahagiannya bukan kerjaku, pasti kerja dia.

Maaf saya siapkan, takut awak tak sempat hantar sebelum pukul 5.
Jangan risau, saya bukan pensyarah penilai. Makanan dah disediakan,
makanlah. Kalau tak larat drive, call me, i'll fetch you. I'm half
day today. So then, take care. Again, sorry.
-Zhafran-

Nota kecil tersebut membuatkanku terjelepok ke lantai. Aku menangis,
meraung kecil. Geram dan menyampah, sebal. Cukuplah! Tiga bulan
sebumbung dengannya, aku tidak sanggup berpura-pura lagi. Aku perlu
segera keluar dari rumahnya dan hilang daripada pandangannya. Aku tak
mampu terus bersamanya. Aku nekad menerima tawaran belajar ke
Glasgow .

Tanpa perasaan, ku nyatakan hasrat dan minta dia melepaskanku dengan
alasan aku ingin mencari cinta pertamaku. Lama dia diam, kemudian
mengangguk dan berlalu. Ibu bapaku hanya ku beritahu tentang hasrat
menyambung pengajian.

Lapangan terbang menyaksikan pertemuan dan perpisahan. Di sini juga
ada ketawa dan air mata. Dan malam itu, aku ditemani keluarga dan
Zhafran. Dia banyak mendiamkan diri, sekali-sekali melayan adik-
adikku dan tersenyum memandangku.

Saat perpisahan, aku menyalami seluruh ahli keluargaku. Sampai
giliran Zhafran, keluargaku menjauh. Hanya aku dan dia. Tiba-tiba,
dia menyentuhku, menarik tanganku bersalam dengannya. Hatiku luruh.
Perlahan-lahan ku tunduk mencium tangannya. Air mataku bergenang.
Bangkit semula, dia mencium dahiku lama. Dengan perlahan, dia
berbisik, "Saya lepaskan awak. Carilah cinta awak. Saya doakan awak
bahagia."

Lambaian terakhirku pada mereka disertai deraian air mata yang deras
mengalir. Aku sebak, amat. Hingga mereka hilang daripada pandangan,
aku hanya nampak Zhafran dan senyuman ikhlasnya. Aku menangis dan
menangis. Aku mengerti segala yang berlaku, aku yang memintanya.
Namun hatiku benar-benar pedih.

Tamatlah cabaran, perjanjian dan hubungan kami. Tapi aku pasti,
sesuatu telah lama lahir dalam hatiku. Sebelum berlepas, nombor
Zhafran ku dail. Lama baru ku dengar suaranya. Hatiku pedih.

"Kita kalah. Tapi saya kalah teruk bila awak tak tanya alasan
membenci awak." Sir, i hate you. I have to since i realized that i've
fallen into you the second you call out my name years ago and i can't
believed it. "Saya bukan gadis suci. Memang saya masih dara tapi
Ashraf dah terlalu banyak menyentuh saya. Saya kesal dan saya
bertaubat. Tapi saya rasa jijik, benci diri sendiri. Saya tak layak
untuk sesiapa. Untuk itu, saya tak sanggup menyintai awak. Lepas
kahwin, saya semakin membenci diri kerana saya sedar awak sayangkan
saya. Tapi saya tak layak untuk awak!" Aku teresak. "I'm sorry i love
you sir. But i'm so sorry i can't love you. Take care."

************ ********* *****
Cintaku berakhir di situ. Di bumi Inggeris ini, aku belajar mengubati
hati, menyibukkan diri dengan tugasan dan kuliah. Aku jumpa Ashraf,
dia sudah berubah, juga minta ku kembali padanya. Maaf, hatiku bukan
lagi untuknya. Sesekali ingatanku melayang mengenang Zhafran.
Kadangkala termimpikannya dan apabila sedar, aku menangis.

Sejak di KLIA, kami sudah tidak berhubung. Mungkin dia juga
sepertiku, ingin melupakan satu sama lain dan memulakan hidup baru.
Melupakan? Semakin ku berusaha, semakin ku sedari betapa ku
merinduinya.

Petang Khamis itu, aku bersiap ke masjid untuk bacaan Yassin. Musim
luruh yang nyaman menenangkan hatiku tatkala menyusuri jalan.
Pemandangan hijau dan lautan langit biru mengasyikkanku. Bam!
Berpinar kepalaku terlanggar tiang lampu di tepi kawasan masjid. Dahi
kugosok, cuba mengesan sebarang perubahan.

"Langsung tak berubah, suka mengelamun."

Aku tersentak lalu berpaling ke arah suara itu. Wajah yang ku rindui
itu kini di hadapanku, sedikit cengkung.

"Ikut saya." Zhafran terus menarik lenganku dan mengheretku ke pintu
masjid. Agak ramai orang di dewan utama. Dia berpusing memandangku.
Matanya menjilat wajahku lama. Aku diam, berdebar.

"Saya tahu awak ada banyak soalan tapi kita boleh cerita nanti.
Sekarang ni, saya nak kita masuk dalam dan nikah semula."

Jantungku seolah terhenti. Kutatapnya dalam. Tanpa sedar aku menapak
selangkah ke belakang. Dia menghela nafas. "Aisyah, awak tahu tak
saya dah lama sayangkan awak?"
"Setiap kali saya panggil nama awak, hati saya berdebar. Saya rasa
bersalah, saya tak patut jatuh cinta pada pelajar sendiri. Sebab
itulah saya dingin terhadap awak untuk mengurangkan rasa bersalah
saya. Tapi tak sangka perbuatan saya menyusahkan hingga awak membenci
saya. Malam tu di Bali , sebenarnya saya melamar awak takut-takut.
Tapi lain pula jadinya." Aku tergamam dengan penjelasannya.

"Semua orang buat kesilapan Aisyah, saya pun. Tapi yang penting ialah
cara kita menanganinya, siapa kita pada hari ini dan apa kita nak
jadi nanti. Kisah silam awak langsung tak mencacatkan perasaan saya
terhadap awak." Dia berhenti.

"Sebulan saya di sini mencari awak, mengikuti rutin harian awak,
memandang awak dari jauh. Saya tunggu awak habis edah. Saya tak nak
rujuk, nanti kena sambung cabaran dulu. Saya nak nikah semula dengan
awak, saya nak awak jadi isteri saya semula."

Matanya bergenang. "Saya bukan malaikat. Tak ada satu ketika pun saya
tak rasa nak sentuh awak. Bila awak tidur, saya masuk bilik tengok
awak. Saya teringin usap awak, teman awak tidur. Saya geram tengok
awak ketawa depan TV. Dulu masa awak jaga saya, saya rasa susah
sangat. Saya sedih kenapa kita jadi macam tu."

Terdengar esakan.. "Aisyah, i need you, i love you so much. I can't
be apart from you anymore. Will you take your stupid ex-hubby as your
real husband again?"

Terlalu pantas dan mengejutkan. Sebak dan terharu. Lidahku kelu, air
mataku sedari tadi tidak berhenti. Lama kuterdiam, cuba mencerna kata-
katanya.

"Aisyah, yes or no?" Lamunanku tersentak. "Yes sir! I do!"

Opss! Dia senyum. Aku tunduk malu.

Orang kata, jika kita cintakan seseorang, bebaskan dia. Jika dia
kembali, maknanya dia memang tercipta untuk kita. Aku melepaskan
Zhafran namun dia kembali semula padaku. Dia menyedarkanku bahawa
kita tidak boleh pilih dengan siapa kita hendak jatuh cinta. Dia
membuatkan aku yakin pada diriku.. Banyak perubahan berlaku padaku
sepanjang mengenalinya. Dia membuatkan aku percaya, sesiapa jua
berhak untuk bahagia kerana bahagia diusahakan oleh kita sendiri.

Luahkan hasrat dan impian kita dengan ikhlas dan berusaha
memperolehinya ..... Tiada doa yang tidak didengar, tiada usaha yang
disia-siakan. Percaya pada diri dan hati kita. Cintailah diri dan
cintailah segala yang kita ada, jangan persiakannya. Oleh itu,
Zhafran, terima kasih untuk segalanya.

"Aisyah sayang, where are you dear? Come here honey, i need your help."
"Yes sir!!"

sekian.

---------------------------Best kan citer dierrr... heheh ---------------------------

Sunday, November 30, 2008

..JoyFuL FaCeS..

Budak² biler bermain... lupa sumer mender.. sonok & enjoy.. dan rumah pon otomatik lar bersepah.. tak yah larr sibuk nak mengemas time tu... biar lar dowang main sepuas hati.. time dorang tido lar biasernyer nak mula xtvt kemas mengemas... kalau tidak tak jadi keje lar jawabnyer...

Nie gambar maser kazen anak aku si Nurul dtg ekot tok dia dtg umah aku... look at their joyful faces.... priceless!!

Bersedia utk berlepas..
..perjalanan telah bermula...
..zaman kanak² yg riang..
..tanpa masalah dan tanggungjawab untuk difikirkan..
..bermain dengan riang..
..nikmati sepenuhnya kehidupan..

..beRCaKap DGN aLyaa...

Di satu petang... (semalam lar time aku sedang melayari one of my blogger list kat blog aku)

Alyaa: Bonda... tu sape tu...? (sambil mulut dia memuncungkan ke arah gambar family blogger yg aku terjah blog nyer)

Aku: Nie gambar kawan Bonda.... nie kawan bonda... nie anak dia.. nie suami dia.. (aku bagi penerangan sambil jari aku tunjuk satu persatu gambar blogger tersebut)


Alyaa: Oooo... Nie kawan bonda ker... nie somi dia??


Aku: A'aaa... nie suami dia larrr....


Alyaa: Oooo somi dia...


Aku: Haa.. tu suami kawan bonda... suami bonda saper kakak??

Alyaa: (Sambil tersengih)... somi bonda Ady Putra larrrrr..... (wah!! aku agak terkejutt.. paham rupanyer budak nie makner suami tu... igt ker dia tak tau...)


Senario 2


Beberapa hari lepas.. semasa aku di rumah mak.. ketika sedang berpamitan utk pulang ke rumah... seperti biaser... mesti salam n cium tangan tok (mak aku) maser tu Alyaa tgh sibuk² cari slipar dia kat dpn pintu nak kejar ayah yg dah angkut barang ke kereta...

Aku: Kakak.. tunggu bonda... ayah hantar barang dulu... Alyaa menunggu aku... yg sibuk bergelak dok cakap ngan mak sambil kaki nak langkah keluar.. tiba² si Alyaa meluru masuk... mater aku mengekor gerak Alyaa...

Alyaa: Bonda.. nah.. (dihulurnya tudung dan anak tudung aku yg tersangkut kat kerusi makan mak aku... Ya Allah aku tak pakai tudung lagi rupernyer... camner lar boleh lupa... betul² luper..)


Aku: (dgn gelak yg besar dan kuat..) mak aiii.. camner bleh luper pakai tudung nie... Hahahaha!!! Pandai kakak.....

Alyaa mmg cepat pick up... petah dan cerdik... harapnyer biler dah masuk sekolah nanti.. IQ dia lebih terasah.. dan hopefully jadi pelajar yg cemerlang..... I'm really proud of her....

- KLIFF -

Semalam pegi Kuala Lumpur International Film Festival (KLIFF)... sajer jer.. nak tgk best ker.. hmm ok larrr... tapi perut lapar siuttt... yelar.. berebut nak ke sana kul 7.45 mlm ketibaan jemputan... tu yg tak sempat nak dinner tuh... start dlm kul 9.00 malam... Menteri KPKKW sampai kul 8.45mlm... host for that nite Sarimah Ibrahim... okay lar dia.. pandai idupkan suasana... spontan dan petah berkata²... Apek pon ader jgk malam tu... tapi sebagai salah sorang drpd penyampai anugerah... kalau sebagai pelawak jemputan malam tu mesti lagi best kan.... tak ler bowink sgt.. tapi tu lar.. kata international kang foreigner² tu nganga jer plaks kang.. apa² pon yg paling agak terkojut jgk lar kan... sbb tak dpt info pasal nie pon... opening show for that nite dimulakan ngan Siti Nurhaliza... waaa... agak teruja jgk lar tgk Siti perform live.. Lembut jer tarian dia... and dia mmg ayu dan cute... ooopsss! Aku bukan Siti mania okehhh... so far aku tak pernah minat maner² artis secara fanatik... saper nyanyi sedap... perform best aku suka lar... gitu² jer.. tak over okay... itu sumer sekadar hiburan..... ooo... artis² lain ader jgk.. best² jgk.. antaranyer Ning Baizura.. Nita.. Zahid.. Dafi.. Suki.. Yusry.. Melly Goselaw.. Dina with Impak Maksima the musical.. artis dari Switzeland.. "Lady Like".. artis dari China kut satu tu.. nyanyi rap lagu "You gotta figth" siap ngan penari martial arts gitu... not bad lar persembahan sumer... layannnnzzzz....

Hmmmm... abis majlis sharp bebetul kul 11.00 mlm seperti yg tertera dlm kad jemputan... kuar jer dari PWTC.. we terus jer jalan² cari makan... makan dedekat umah mak aku jer.. ooo.. lupa nak bagitau.. mak ekot sekali... hehehe.... sajer bawak mak... dia pon nak tgk jgk.. best ker malam anugerah² nieh.... harap mak puas hati lar... hmmm.... penuh perut diisi terus antar mak balik and fetch anak² yg dijaga adik aku... thanks for taking a good care of them....

P/s: Laki aku panas ati.. salah masuk parking hotel... tak parking pon dlm 4 min dari gate masuk pusing ke gate kuar... kena charge RM5.00 fuhhhh... betul nyer tak berperi ke-kereta-an betul... owg tak parking sesat tumpang lalu jer pon kena charge... sakit ati kan..... free² jer duit makan terbang gitu² jer....

.. No pics taken... coz tak bawak camera pon... hehehe.....

Thursday, November 27, 2008

..TeKaNaN..

Sebenarnyer aku nak tido dah tadi.. dah rutin aku hari² semenjak dua menjak nieh.. sampai jer umah cari tilam landing... then tido... hehehe... letih tau! Ntah macammaner boleh melekat depan pc laks malam nieh... well.. dah lamer aku tak update entry kan.. teraser cam kosong lar plaks biler dah lamer biarkan blog nie statik tak berubah... hmmmm...

Nak tau.. hari nie adalah first time selamer aku berkhidmat di Jabatan Kerajaan nie aku menjadi betul² dan teramat lar tensionnyer... sbb... hmmm... I felt useless... and alone taking the guilt and blame.. tetiba teraser keseorangan menghadapi keadaan di mana aku bebetul memerlukan sokongan... sebenarnya bukan salah aku pon.. tapi ada satu pihak membesar²kan citer yg disebabkan raser tak puas hati mungkin... kenaper yer?? Salah aku ker menjalankan tugas dan tanggungjawab diamanahkan dengan jujur dan ikhlas... (macam poyo kan ayat aku..) Sungguh aku rasa setakat nie happy buat keje aku... tak der masalah dan tekanan.. I'm okay as long as my boss is okay...

Sungguh tiada mood utk aku buat keje maser tu.. sedang muhasabah diri di mana letak sebenar kesalahan yg berlaku... dan.. lega biler mana.. bos aku masih tetap menyokong aku dan sedikit pon tiada rasa marah pada aku... tima kasih bos.. appreciate ur understanding a lot! .. dan selepas itu bagai sebijik batu besar atas kepaler aku hancur... berderai turun satu persatu... aku bebetul release... alhamdulillah... mungkin selepas nie... aku harus lebih berhati²... prepare to back up myself... should this unwanted senario happens again.... Walau di mana kita berada... kita haruslah senantiasa bersedia dengan segala kemungkinan yang akan tiba...

Okeh... mata kata pergi... tilam kata mari.... aku tido dulu... nite all!

Saturday, November 22, 2008

...MenCoCet D HaRi SABTU....

Hari inie hari Sabtu.. aku sedang mengadap PC dan berehat di rumah... sekarang masih siang.. petang nanti nak gie Dataran.. kamu tahu aku nak kemaner kan... seperti yg dimention dlm entry ku yg lepas²...

Sekarang aku di hadapan PC.. punyer penuh semangat dan ilham utk membaitkan kata di blog kesayangan inie.. anak² tengah leka bermain dgn mainan² yg dah lamer aku sorokkan.. (sebab aku tak larat nak kemas.. zalim kan aku.. heheheh) dan sekarang.. Aisha dok berebut mouse dengan aku.. sbb dia jealous tgk aku ngadap pc lamer sangat... (ikhsss.... budakkkk inieeee.... bonda babab kang!)

Hubby aku di dapur.. sedang sibuk menguruskan makan tengahari buat isteri yg lemah inie.. hahaha!! Lemah larrr sgt... tapi serius... kondisi aku sekarang mmg lemah gemalaiii... sebab malas... ader kerr patuttt... tak larrr... sebenarnya tadi mmg aku nak masak... tapi biler aku masak kang... tak der maser laks nak update blog.. disebabkan dah berhari² aku biarkan hubbyku bermaharajalela depan pc layan Naruto Shipuden dia.. maka sekarang aku diberi maser sebebasnyer utk mengupdate blog yg dah berhari menyepi... baikkan laki aku... cayunnnkkkkk abg!! Muahhhh... hihii... Ohhh yaaa.. sebelum kowank² reader yg bijaksana mengejudge... pk yg bukan²... aku bukan queen control eak... laki aku tolong aku buat keje rumah sebab... kami ini (buat korang² yg menerima layanan seruper denganku..) isteri² yg disayangi suami... hakikat berumahtangger kan... perlu sayang menyayangi... give and take.. susah senang tetap bersamerrrrr... baru rumahtangger nikmat bahagia...

Okehhh... kowank tak boring ker bacer aku mempopet nie.. kalau bowink pon nasib lar eak.. dah bacerrr pon... hahahah... saper suh bacer... padan muker!! Ampunnn.. jangan lar marah... nanti muker berkerut ilang awet muder...

Aku nie sibuk memblog.. keje rumah berlonggok menanti.. td basuh baju... skrg mesin dah benti pon... byk giller nak kena sidai nie.. maklom.. stok baju seminggu... dulu berdua.. tak teraser sgt.. biler dah bertiga.. dan tak lamer lagi berempat pula... kemalasan nak menyidai baju tu agak menebal puler.. coz... dah terlalu lar banyakkk nyer baju nak disidai.. especially baju yg kecik² tu.. (baju anak² aku larr.. bukan baju kecik kitowank) Tau lar kan baju budak².. budak² kecik nie laks.. kerapnyer menyalin baju satu hari toksah ckp... berhelai²... kejap² makan itu.. makan ini... main itu.. main ini... dah comot... minum air tumpah.. dah basah... berak kencing.. dah bocor... nangis kuat² dah muntah... aduhhhhh.... pendek kata mmg kena sedia stok baju berguni lar... menyalin mmg senang... tetambah anak dare aku yg sulong.. si Alyaa yg suker sgt berangan model baju baru.. dia nie pantang nampak baju baru... menyalin jer kejenyer... pastu.. dtg kat aku... "Bonde... kakak pakai baju baru.. cantik tak?" "Bonde.. kakak pandai.." sambil tersengeh² ngadap aku... "Pandai.." mmg pandai tambah keje bonde... kengkadang biler dah penat sgt.. kena jugak lar dia pukulan geram dari bonde yg darah dah naik kepalerrr nie... (garang kan aku... mmg aku garang sbb tu Alyaa lebih manjer ngan ayah dia dari aku... sedey lar plaks kan... huhuuu)

Jap lagi.. maksud aku sesudah update blog nie larrr.. aku nak sidai baju yg berkoyan² tu.. pastu nak kemas dapur yg bersepah laki aku keje kan... (dia dah tido tu.. lepas makan.. yelah kan.. kenyang perut suka hati.... biler dah suka... kena lar tido kan...) Aku laks.. tak leh nak rehat² selagi umah bersepah.... umah sepah aku susah hati... biler nak tido.. mata tak lelap... abih camno... nak tanak.. penat tak penat aku kemasss lar jugak kan... (Aku pemalas ker tu namanyer?) Sudah kemas dapur aku nak menyapu dan memvacuum pulak... pastu mop lantai... pastu.. mandi (naper tak percayer.. aku mmg tak mandi lagi nieh.. kang mandi elok² wangi dah kena mandi lagi sekali.. coz berpeluh kemas umah.. tak ker membazir air namanyer tuee... hehehe... alasan owg malas mandi.. hihi.. jgn tiru macam sayer okehh... kalau tiru pon tak der salahnyer.. jimat air utk duit.. hahaha.. bil air murah ada duit lebih p shoping²... hahaha!!!) Pas mandi bersiap lar.. kejut laki.. kejut anak.. suh dowang laks bersiap... pastu.. nak fetch mak kat umah laks... mak nak ekot kitowank tgk gajahhh... sebenarnyer mak aku tu berkobar nak tgk bunga api... mak mmg antu bunga api.. (bukan bunga api kekecik main ari Raya tu...) bunga api yg bedebang bedebummmm tu larrr..... yg terpancar indah kat dada langit... yg abis ribu-riban duit nak membakarnya... haaa.. bunga api tu lar yg mak aku minat... hehehe.... niat aku satu jer.. nak happykan mak aku yg sekian lamer asyik dok terperuk kat umah jaga anak² aku yg notty tu... mak pon nak release tension jgk kan!

Ok lar guys... aku cuma ada maser 3 jam dari sekarang nak settlekan sumer benda yg aku kata nak aku buat kat atas.... seee yaaa.... nest entry... daaaaaaaaaaa ;)

Wednesday, November 19, 2008

Entry 4 Tonite!

Dah baper hari yer aku tak update² blog nieh?? Hmm... asal sampai jer umah terpandang tilam.. biler dah terpandang tilam otomatik mata jadik layu... landing kat tilam yg cadarnyer sejuk lagi empuk... aaaahhhhhh~! Tiada tempat lebih selesa dari bilikku.. peraduanku... sebenarnyer aku nak bagitau yg aku letihhhhhhhhhh lahhhhh sgtttttt... yelah.. laki aku nama jer dah abis course.. tapi.. hari² time dia ada kelas dulu ngan sekarang.. tak byk bezanyer... aku masih jugak sampai umah lewat... kul 10.00.. 11.00 mlm.. dan paling lewat 12.00 mlm.. (dah waktu tido pon.. apa nak heran mater yg layu..) baru sampai umah sendiri.. sebelum tu aku kena lar jadik penunggu yg setia... again SETIA di rumah mak aku... melayan anak... dan mengisi perut yg lapar.. laki aku byk keje... kakitangan tak cukup katanyer.. maka dilaluilah hari² yg meletihkan...

Sabtu nie kemuncak Program Majlis Penyerahan Watikah Pengisytiharan Melaka-George Town sebagai Warian Dunia dari UNESCO.. jomlah beramai² kita gie.. nie first time aku nak join event yg opis aku anjurkan.. sebelum nie aku rela duduk kat rumah jer.. siaran langsung masuk TV.. tapi kali nie agak teruja.. coz nak tgk adat istiadat Raja Melayu dulu terima watikah.. siap berkuda bergajah lagik.. kalau tak pergi.. rugi looo... aku dah raser betaper tungkus lumusnya warga Jabatan buat keje.. termasuk lar aku.. tak bley lari punyer... kata Jabatan kita yg bertanggung jawab sepenuhnya.. (buat aper nak lari pon kan.. apa motif.. dah mmg tugas per.. tugas aku meringankan tugas bos aku.. dah bos aku jadik setiausaha utk program tu.. secara tak langsung byk lar jugak keje aku... bos aku sibukk... aku pon ekot sibuk jugak larr...) Lepas event tu boleh lar rehat kot.. bos aku kena p Paris lagi bulan dpn.. singgah London lagi.. musim sejek kat Europe dah muler ker Mc'Da? Uishhh.. camner lar nak mandi segala kan... tingat aku maser mendaki Gunung Kinabalu dulu.. maser menginap di Laban Rata... giller nak kencing pon payah.. air dia tak dak yg panas.. sumer dah rosak... nak tanak kena lar jugak guna air sejuk... giler menyucuk macam jarum biler tersentuh dgn kulit... tak sanggup nak rewind weiii... itu baru kat sini kan... kat saner tak tau lar cemmaner plak...

Alyaa dah lena dibuai mimpi.. tinggal Aisha masih lagi berjaga dok membebel main sorang² (dia dah tido kejap lepas Isyak tadi.. tu yg cergas jer tu...) kalau dedua berjaga.. mmg bertambah payah lar aku nak update... ooohh yer.. semalam Aisha dah mula berjalan.. setelah sekian lamer dinanti... patut mmg dah lamer dia berjalan... tapi.. dia yg tanak.. bangun berdiri tegap.. menari tergelek².. tapi biler suruh jalan tak mau... semalam mmg cukup membanggakan.. akhirnya tuan puteri sorang tu.. sudi jgk mencemar duli.. melangkahkan kakinya satu persatu sambil mulut tak henti tersengeh.. (dia nie mmg suker menyengeh!) Lepas nie masak lar bonda... budak baru dapat kaki nie mmg payah... nak dikawal gerak gerinyer... tingat maser Alyaa baru bajar berjalan dulu... mmg penat lar nak mengawal.. sampai sekarang lar.. masih penat lagi.. tambah sorang lagi berdouble penat aku.. hehehehhhh...

Entry bergambar agak payah nak buat sekarang nie.. coz malas nak menunggu upload satu².. maklom... batal sudah memanggil².. aku dah ngantukss... sampai jumpa lagi.. biler aku ader kekuatan nak ngadap pc malam²...

p/s: Kat opis aku cuma boleh baca email n blog kowang... shoutbox korang tu ada yg aku boleh view & comment.. ada yg aku boleh view sajer tak boleh comment.. dan ada yg aku tak dapat nak view langsung... sbb tu tak pernah komen... selalu rajin nak mengomen time kat opis jer pon.. kat umah kumpul semangat nak update blog jer!

Thursday, November 13, 2008

..Masa Utk MemBeBeL..

Lately tak cukup tido.. seperti biaser di office mata mmg ngantuk.. tetambah time pregnant nie.. mmg tak tahan kalau ngantuk... dah mmg itu pon salah satu sindrom yg bakal dihadapi setiap ibu mengandung.. ini kerana.. dlm trimester pertama inie... darah dipump 2 kali ganda dari biasa.. cepat sampai pada baby.. tapi lambat pada si ibu.. maka oksigen pon menjadi kurang.. dan si ibu semestinya lah mengantuk... kalau org yg paham dia paham larrr.... dulu kat office lama.. biler ngantuk aku tido jer kat meja.. bos aku ok.. dia paham... org ngandung mmg camtu.. ilmu tentang mengandung pon perlu lar kita amik tau jgk kan... ini ada org anak dah berderet.. satu hapak pasal pompuan mengandung pon tak tau... especially lelaki yg bergelar suami lar.. penting tu amik tau every stage about pregnancy... tetambah lagi bini awk tu ngandung... lalui saat indah ini bersama.. jgn sesekali biarkan isteri anda menempuh fasa penting dlm hidupnya ini sendirian.. saat yg indah mungkin ditenggelami emosi... pompuan peknen nie emosi dia tak ubah macam ombak di pantai... tidak menentu.. ikut keadaan dan persekitaran... dan tekanan tidak baik utk ibu juga bayi yg dikandung..

Tengahari tadi lepas lunch.. aku dilanda penat yg amat sangat.. jantung aku berdegup terlalu laju masa aku check nadi.. termengah² aku duduk di meja.. macam baru lepas lari maraton.. penat dan tak tau nak buat apa.. bos aku meeting masa tu.. aku cuba berbaring di bilik belakang.. kepenatan itu tetap tak reda... baring sekejap jer.. takot nanti ada org cari tak jumpa plaks aku.. sib baik dah petang sket masa bos aku masuk... degupan jantung dah kembali normal... dan aku boleh lakukan rutin keje dengan tenang...

Hema belikan lolipop dari Sarawak untuk Alyaa.. dorang baru balik dari Majlis Puisi apatah kat Gua Niah... sonok dgr citer pengalaman dorang kat sana.. sib baik lar keadaan aku sekarang tak mengizinkan aku buat xtvt lasak dan berjalan jauh... kalau cam blom kawen dulu.. sure aku dah ekot sama ke sana... teraser betaper ruginyer peluang yg ada terpakser dilepaskan begitu... aku nie mmg suka dan terlalu minat outdoor xtvt nie... saper kenal aku time belajar dulu.. tau lah aku... exploration nie buat jiwa kita raser bebas.. dan puas... keterujaan itu sukar digambarkan..

Kat umah mak tadi Aisha terantuk kat tepi dinding.. terkena jubin kemasan.. terantuk tak lar kuat sgt... tapi.. luka dahi dia... kesian sgt.. menangis kuat anak aku... raser bersalah melanda diri.. sbb dia di tangan aku maser tu... tapi dia tarik tangan nak capai sesuatu... maser terlepas tu lar perkara tak disangka tu terjadi.. sekelip mata... aku sapukan minyak gamat...

Tak makan umah mak tadi.. we had dinner kat kedai yg belom pernah kami terjah sebelum inie.. sajer nak cuba masakan di tempat baru... sekali... order 2 nasik paprik.. milo ais segelas, teh ais egelas dan segelas air suam... tau sumer tu baper? RM17.00 hengget... waduhhh... aphal mahal sgt... out of 10 aku kasik 5 markah jer kat kedai yg kitorang singgah tadi... (aku masih berbaik hati.. laki aku kasik 3 jer.. hehehe..) Makanan... kuantiti tak berbaloi.. cikit sangat.. raser.. biaser² jer.. cam org baru bajar masak.. ingredients tak fresh... sayur layu... and this is the first time aku makan kat luar yg nasik yang dihidangkan lembik... aduhhhhh... macam maner bleh bukak kedai makan nie... masakan dah out... waiter.. muker.. aduhhh mak... tak ubah macam baru bangun tido.. rambut serabai tak terurus... cam ner bleh jadik frontliner nie... kalau nak berjumper ngan pelanggan.. kena lar make sure penampilan tu kemas.. bukan nak suh melawa.. kemas.. cukup lar.. jaga imej kedai kita.. biler berniaga.. sumer nie adalah elemen² penting yg perlu dititik beratkan... produk yg kita jual... layanan kita.. keselesaan pelanggan juga harga yg kita kenakan.. adakah berbaloi dengan servis dan produk yg kita hasilkan... sepakat aku ngan Ady kata.. kalau camnie lar.. this is the first and last lar.. sowiii lar nak dtg lagi...

Ok larrr.. till then.. 2 org anak dare aku dah pengsan.. aku pon nak pengsan dah nie.. dari aku membebel tak tentu hujung pangkal nie.. ader baiknyer aku rehatkan badan dan mata aku yg asyik tak cukup tido nie... okeh.. sampai jumpa di next entry... gud nite sumer!

Wednesday, November 12, 2008

.:TaMaN BuRuNG:. - Penantian itue Satu PeNDeRaAN -

Ok.. ini entry dah basi.. sebenarnyer mmg dah lamer aku nak buat.. tapi tak terbuat²... letih dan penat.. (ehh.. samer jer maksud tu kannn.. hehehe) Nie gambar masa jenjalan kat Taman Burung aritu.. Abis kursus Induksi Khusus.. aku suh Ady fetch aku kat Memorial Tun Abdul Razak... Abis course pukul 2.30 ptg lebih kurang... lepas makan tengahari & terima sijil... nak dijadikan citer.. berkali² aku call laki aku aritu... dia siap amik cuti coz aku cakap nak bawak anak² jenjalan kat Tasik Perdana tu... penat lar tangan nie dok mendail & redail hp laki aku yg tak berjawab² sampai aku naik fed-up... siap makan... & solat dulu... sib baik lar aku solat dulu... pas semayang... baru dapat balasan call dari Ady.. ruper²nyer.. dia tidoOOoooO.. aduhhhh... tensen jer dengorrr... kita kat sini tunggu dia bagai nak rak... rata² peserta kursus yg lain sumernyer dah balik... yg tinggal cuma aku... berteleku dalam surau... yg sunyi tu.. tak lamer aku kat situ... coz... takut wooo.. kang dikuncinyer aku kat dalam.. pasal jer... sebenarnyer aku lebih takut antu kepaler itam dari antu yg kita tak nampak tu... yelah.. dunia sekarang nie kan macam²... dengan penuh keimanan di hati aku menanti dengan sabar.... mmmgggg tersangat mengujiiiiiiiii kekentalan hati dan perasaan ketika itue.... arrrrggghhhhh!!!! Raser nak menjerit pon adaaa... camner lar dia bleh tido setelah berkali² aku pesan masa dia antar aku pagi tu.. suh fetch aku pukul 1.00 tgh... Hp silent mod is the reason... well.. what to do.. dah memang selalu pon aku jadik mangser keadaan..... keciannnn akakkkk tau!

Maser yg patut kami spend bersama dari pukul satu end up pukul dekat pukul 5.00 ptg... so.. lu kira lar sendiri baper jam wa jadik penunggu yg maha setia macam tugu negara kat tmn yang sunyi tu... sambil lepak kebosanan aku nikmati kehijauan dan keindahan alam ciptaan tuhan.. sambil tu bergambar aku sendirian... penat duduk.. aku berdiri... penat berdiri.. aku berjalan... dari Memorial... sedar tak sedar dah sampai Taman Burung... urrrrggghhhh... penyabar sungguh akakmu inie... hehehe...

Laki aku kuar dengan muka yg control encem... mulut kata sorry tapi muka cam owg tak bersalah... (sbb dia tau kalau dia buat muka org salah.. lagi panjang ler citer aritu...) Sib baik ler bebudak ader sama... sejuk sikit ati aku... Aisha laks tak baper sihat sgt time tu.. gigi nak tumbuh.. dia tak baper nak minum susu... Sajer.. nak bawak dorang tgk dunia luar... biar terbukak sikit minda yg asyik terperuk kat rumah tu... cian bebudak nie kalau asyik duduk kat umah.. aku cukup gembira dapat lihat keterujaan wajah dorang aritu... happy & excited sangat.. kira tak rugi lar spent time ngan anak² nie... kegembiraan yg terpancar di wajah dorang itu tak dapat ditukar dengan wang ringgit....

Ini antara gambar² yg di-snap maser kat Taman aritu... layan jer lar eak....

Layan jiwang sorang²..

..setia menanti..

..di manakah gerangannyer.. aku dah bosan tahap Uzumaki Naruto yg x dpt kawal kemarahan membara utk kalahkan Sasuke... Ku Shipudenkan jugak Ady Putra niehhhhh!!!!

..berjalan hingga ke Taman Burung akhirnyer..

..Alyaa yg tergezuttt.. tgk burung byk sgt..

..burung yg bebas lepas.. Alyaa x takut burung.. kerrr.. burung tak takut Alyaa.. burung kat sini sumer jinak² tau!..

..tgk Si Merak Kayangan berjalan bebas..

..bonda dan anak² di satu petang yg hening di Taman Burung yg disirami hujan renyai²..

..Alyaa nak tangkap Si Merak..

..Merak Putih di sebalik sangkar..

..aku & Aisha.. nak ghak bergambar..

..ikan pon ada woo kat sinie..

..terduduk kepenatan.. nak legakan pinggang yg dah longgar nie jap..

..waterfall aviary..

..ayah with Aisha..

..tgk apa yg seruper kat dorang berdua nie.. so cute huh the butt..

..bersungguh Alyaa main sampai tak ingat dunia kat playground di sini..

..main buaian pulak..

..tgk betapa sonoknyer Aisha..

..Emu diletakkan dlm sangkar.. coz haiwan yg agak agresif kata papan tandanya lah..

..burung p sekolah.. petah tul bercakap..

..bird nursery.. kat sini bleh tgk camner pengeraman telur burung² menggunakan tenaga elektrik..

..tgk.. so cute anak ayam tu duk ketuk² kulit telur dgn paruh dia nak lihat dunia..

..itu sajer.. dah penat dah... masa utk pulang..

Note: Kelakar maser dedekat nak balik tu.. Si Alyaa minta dukung.. kalau tidak laju jer dia jalan kat depan kitorang sumer.. berlari² tak ingat mak pak.. tau pon penat haa.. aku cakap kat dia "Alaa.. kakak jalan larr... Bonda pon penat.." Cian dia.. ayah dah dukung Aisha.. aku mmg penat.. bukan sesajer ckp gitue kat dia.. longgar tempurung lutut akak menjelajah Taman Burung yg besarnyer tak tau nak cakap.. Sebelum balik maser menyinggah nak solat Asar.. Si Alyaa sempat lagi memerut.. aduhhh baunya... waa enggak tahan sehhh.. boleh pengsan! Terpakser membasuh dulu sebelum bertolak pulang... nak tunggu sampai umah.. kang ader plaks yg pengsan dlm keta.. jalan kan jammed... heheheh... anak dare sorang tuu...

Monday, November 10, 2008

A Long Tagged Questions.. Urgghhh Letih menjawab..

Tag yg dah berpusing² nie.. datang dari org jauh.. nun kat Dublin sana... Mc'Da.. here I am answering this tag...

1. What is the relationship of you and him/her?
A soulmate from heaven...

2. Your 5 impressions towards him/her
- a kind hearted man, he'll try his best to fulfill your wish..
- a romantic husband.. pampering me most of the time..
- a loving father.. have patience in handling the kids.
- a friendly individual.. not a problem to be friended with.
- diligent ..easy to hand a hand whenever needed.

3. The most memorable things he/she had done for you.
Take a good care of me when I am sick.

4. The most memorable things he/she have said to you?
"I love you.."

5. If he/she become your lover, you will...
He is.. I be at my best to light up his life...

6. If he/she become your enemy, you will...
Hunting him down... hahaha!!

7. If he/she become your lover, he has to improve on...
being a well orderly tidy up man!

8. If he/she become your enemy, the reason is...
We're not meant to be together..

9. The most desirable thing to do on him/her is?
Live life happily ever after.. hehehe.. okeh??

10. The overall impression of him/her is...
The way he cares for others... more than himself..

11. How do you think the people around you will feel about you?
Dunno.. I can't please everybody.. You're free to judge.. including me!

12. The character of you for yourself is?
I'm good if you're good to me.. I'm still good even though you're not good to me..

13. On contrary, the character you hate of yourself is?
Hard to express my feeling face to face.. egoistic or too shy hurm??

14. The most ideal person that you wanna be is?
A good daughter to my parents.. a loving wife to my hubby.. an idol to my kids..

15. For the people who likes you, say something about them.
Why you like me?? Give me 5 reasons.. hehehe...

16. Ten people to tag:
Sumerr dah dapat tag inie daaaaa.... therefore automatically Q. No 17 - 23 will have no answers... ;)

17. Who is no. 2 having a relationship with?
-NIL-

18. Is no. 3 a male or a female?
-NIL-

19. If no. 7 and no. 10 were together, would it be a good thing?
-NIL-

20. How about no. 5 and 8?
-NIL-

21. What is no. 1 studying about?
-NIL-

22. Is no. 4 single?
-NIL-

23. Say something about no. 6
-NIL-

Sunday, November 9, 2008

..Hujung Minggu yg SiNgKat..

Pejam celik pejam celik arinie dah hari Ahad.. esok dah keje.. gerenti byk keje menunggu kat opis.. yelah.. dah 2 hari tak dtg keje.. tapi harap² tak lar seteruk yg aku jangka.. hehehe...

Hujung minggu yg agak sibuk.. memenuhi jemputan rakan dan sedare.. Sabtu ke The Ascott Resident Apartment.. berjumpa dgn kawan lamer.. bujang dan masih mencari.. Zek masak sendiri.. dari pagi dah bersilat kat dapur.. :)).. I'm quite amaze actually.. aku aspect dia cater jer.. tak sangka gitue sekali effort-nyer.. hmmm saper nak jadik calon boleh lerrr... bukan senang nak cari laki rajin masak camnie tau... hehehe

Tadi.. Ahad.. ke umah sepupu aku Megat Iskandar Dzulkarnain... kenduri berkhatan dua org anak bujang dia.. huh.. ramai tul tetamu... aku biaser arr.. org reramai nie agak rimas.. lepas tumpang solat & makan serba sedikit.. aku pon pohon izin undur diri larrr... dengan anak² kecik yg macam² peel... mmg tak larat nak layan.. (aku nie macam ibu yg pemalas lar pulak kan... malas layan anak.. hahaha... bukan gitue.. biler preggie kali nie mmg keletihan melayan kerenah anak kecik lebih teraser.. sebab dah ramai kot.. hahaha..)

Walaupon letih.. sebenarnyer.. dorang nie lar permata hati kami... tak lengkap rasernyer biler sorang tak der bersama.. itu namanyer famili... famili kecilku yg aku sayang... biar bising cemmaner pon... asal di depan mata... semuanyer tetap ok...

Hmmm.. kengkawan maner² yg tak kawen lagi tu... bina lar rumah dan tangga weiii.. tak rugi wa cakap lu... nikmat kemanisan bekeluarga itu lain.... bina bahtera dan nakhoda dan anak kapalnya.. kita lar yg akan membawa bahtera bahagia ke lembah syurga... kalau itu destinasi dan tujuan kita...

..macam ayu jer.. tapi notty nyerr... Ya Allah.. tuhan sajer yg tahu..
..yg nie pon ligat jugak.. tanak kalah ngan kakak..
..nampak dah muker notty tuu??..
..panjat.. jangan tak panjat.. apa kakak buat sumer dia nak buat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails