.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, December 29, 2008

- CoRetan TeRPaksa -

Korang tak tau betapa payahnyer aku nak mengadap dan menaip entry blog inie setelah sekian lama aku biarkan sepi dan beku... sebeku hatiku sekarang... kalau dulu aku rajin bercerita tentang segala kisah kehidupan ku... hari ini.. esok.. semalam... yang telah lepas dan yang akan datang... tapi... sekarang aku rasa seperti silent reader di blog ku sendiri... bukan setakat perut ku yang kian sebu... fikiranku turut menjadi tepu....

Dari sehari ke sehari aku pendamkan hasrat utk membaitkan sesuatu di ruangan yang satu² nya hanya dariku.... namun gagal utk aku ladeni permainan jiwa yg berat membungkam di sudut sepi... iya.... sukar utk aku ungkapkan... tekanan jiwakah aku.... hahaha.... macam org gila lagaknya.... Orang mengandung tidak boleh diberi tekanan... biler tertekan... beginilah jawabnya... diammmm.... dan beku..... aku tertekan kah???? Manusia biasa... tekanan datang dalam berbagai² cara... kadang tanpa diduga.... tapi... tetap harus dihadapi jua.....

Hidup bukan mudah kawan.... tidak semudah yang dirancang dan diimpikan... onak dan duri merata² sepanjang perjalanan kita menuju destinasi yang diimpi..... tidak ramai orang dapat memahami perasaan org lain... lalu adakah hanya psikiatris sahaja?? Ada ker di kalangan korang pembaca budiman bekerjaya sebagai seorang psikiatri.... aku pernah bercita² utk menjadi seorang psikiatri juga suatu masa dulu... tidak sedikit masalah org yg berjaya aku selesaikan... dan tidak sedikit juga org yg tanpa segan meluahkan segala masalah di jiwa kepadaku.... namun bila diri dilanda dilema.... kepada siapa kumohon bantu??

Tidak kawan² aku masih belum gila... hahaha... sengaja melayan diri membiarkan jemariku menari seketika di atas keyboard yg bewarna hitam ini.... ingat kata²ku dulu... yang memisahkan kita antara kewarasan dan kegilaan hanyalas senipis kulit telur... jadi awas... jangan biarkan telur itu retak..... natijahnya bukan satu atau dua... tapi semua yang di sekeliling kita akan terpalit kehanyiran yang mengalir dari keretakan kulit telur yang tidak dijaga dengan elok itu....

Pernahkah terbayangkan oleh kalian... di mana letak duduknya kita 10... 20.. 30 tahun akan datang... bahagia... kaya raya.... atau sedang menghadapi seksa kubur di dalam sana..... Aku pernah membayangkan... hidup bahagia... di samping suami dan anak²... bergurau senda... ketawa ria... tanpa kerisauan tentang masalah inflasi... kemerosotan ekonomi.. politik dunia atau bencana alam semesta... ketika itu aku mahu menghitung sisa² hidup dengan kenangan yang terindah... berehat dan menumpukan ibadah kepada yang Esa....

Tahukah korang apa yang buatkan aku tertekan.... apa pula yg buat korang tertekan?? Korang jawab soalan itu... baru kita boleh berkongsi jiwa dan rasa.........

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails