.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Saturday, December 13, 2008

Bonda iNgin BeRBiCara...

Teraser susah betul nak update entry sekarang nie.. asal duduk mengadap komputer... pinggang aku sakit... macam sekarang nie... pinggang aku lenguh sangat.. perut dah makin membesar.. kandunganku dah menjangkau 18 minggu... atau 4 bulan... hujung bulan nie genap 5 bln... macam maner yer... niat di hati mmg nak dapatkan sebijik laptop... tapi belum berkesempatan pergi survey dan beli... maybe next year... lepas tu baru lar aku bleh bebas menaip mengikut keselesaanku....

Kalau semasa mengandungkan Aisha dulu aku tak hadapi masalah... tapi baby yg ketiga nie.. aku kembali menghadapi masalah pedih ulu hati atau heart-burn seperti ketika kandungan pertamaku Alyaa... setiap sebelum dan selepas makan... mmg payah.. selalu memerlukan aku berbaring utk meredakan kepedihan dan degupan jantung yg laju... sintom biasa dialami ibu mengandung... agak bertuah jika si ibu tidak berdepan dengan masalah seperti itu seperti ketika aku mengandungkan Aisha.. anakku yg kedua... mmg tidak mendatangkan apa² masalah.. tiada alahan dan aku cergas seperti biasa... harus maklum.. setiap kali mengandung seorang anak.. berbeza² keadaannya.. dugaan dan alahan yg dialami... setiap anak dan kelahiran itu unik dan berbeza²....

Trimester pertama telah aku lepasi.. bermakna.. fasa alahan dan yg sewaktu dengannya telah aku lepasi dengan jayanya... walaupon terkadang keloyaan dan pening² itu masih menerjah tekak dan kepalaku... sekarang aku aktif melakukan kerja rumah seperti biasa... memasak tidak lagi mendatangkan masalah besar... kecuali bila penyakit M ku datang... "M" for malas.... hehehe... ada masa badan pon mahu berehat kan... sudahlah dalaman bekerja 24jam membesarkan janin yg sentiasa berkembang... itu mmg tak boleh nak rehat kan... sehinggalah tiba saat kelahiran kelak... ermmmm.... 5 bulan lagi tu... tak lama lagi....

Mengidam..??? Kali nie.. aku idam nak makan Chinese Food (masa Aisha asyik nak makan kari.. sekarang tgk kari pon macam nak termuntah.. hehehe) ... seafood... dan aku tak berapa suka masakan manis².... berbeza dengan buah yg mana aku nak makan buah yg manis² kebanyakkannya... macam buah ciku... pear manis.. jambu madu... strawberi... yg nie terliur tgk gambar strawberi segar kat blog Mc'Da... hari tu jugak aku turun ke Giant Supermarket kat bawah office-ku semata² nak beli buah tu... lepas beli... tanpa lengah aku habiskan satu bekas penuh strawberi tu sampai kembung perut..... ahhhhh~~! Walaupon buah tu tak manis.... tapi aku puas hati dpt memuaskan kehendak hati aku.... (aku agak kedekut mengandung kali nie... aku tak berapa suka nak berkongsi makan makanan yg aku idamkan dengan org lain... hatta laki aku sendiri... sorry eak... I wanna enjoy the pleasure of tasting every bite of my craving food... jgn mimpi nak kongsi okay!)

Ada kawan seofis bertanya... "Kak Pah tak takut ker nak lahirkan baby nanti?? Debaran melahirkan anak tu mmg ada tiap kali mengandung... cuma tak ler aku takut seperti ketika pertama kali aku lahirkan Alyaa.... Masa tu aku tak tahu bagaimana keadaan dan sakitnya menghadapi saat melahirkan... sekarang aku lebih tenang... berdoa selalu dan tawakal kehadrat Allah... segala kemudahan dan kesulitan di bawah kuasanya.... rezeki kita masing²... menghadapi dugaan susah dan senang melahirkan.... nasihat aku.. buat first time to be mommy... janganlah risau sangat... banyakkan membaca... tambahkan pengetahuan menghadapi saat kelahiran dan berdoalah selalu.... byk sumber ilmu hanya di hujung jari anda.... dunia dah semakin kecik sekarang kan.... biler kita rajin membaca... anak yg bakal kita lahirkan pon mudah tersemai kecenderungan ke arah itu.... siapa tahu kita lahirkan anak yg pintar.....

Baiklah.. rasanya setakat nie dulu bicaraku..... kejap lagi nak ke Tesco... nak membeli susu anak² yg dah kehabisan stok.... chowwwww!

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails