.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, July 17, 2013

Resepi Bonda: Murtabak Isabella

Dah lama tak kongsi resepi kan.. kali nie Bonda nak kongsi resepi murtabak DIY.. nama dia Murtabak Isabella... apsal nama dia cenggitue.. hehehe... ntah lar.. dpt resepi nie dari opis mate (Kak Lin.. dia kata sebab terciptanya resepi nie.. masa tu tengah famous dgn lagu Isabella..) dia post kat fb.. (Mekasih Kak Mazlin Kamsin.. nanti² leh kongsi lagie) dan² rasa terliur.. maklum ler puasa.. keteringinan kemengidaman tue menjadi²... ekekeke.. tengok resepi pon dah raser sedap.. tapi kali nie aku kongsikan resepinya dulu...  dah buat sok aku kongsikan gambarnya pula.. ^____________^
 ***********************
Bahan A: (Buat seperti inti karipap)
Daging
Kentang potong dadu
Serbuk kari, garam
Bawang kecik
Bawang putih
Gula
(byk mana ikut suka hangpa, nak pedas letak cili kiso ek)

Bahan B :
Biskut cream cracker
Air susu panas (susu pekat manis.. kalau tak suka manis nak guna susu biasa pon boleh.. janji panas)

Cara-cara:
tumis bhn2 tuk msk bhn A.. msk spi jadi mcm inti karipap... Siap
PAstu rendamkan beskut craker tu spi kembang.. susun kat Loyang (aku guna pemanggang ajaib.. hehehe.. pmalas.. suma nak cepat) bg rata kat dasar dia ek..
pas3 (tadik pas2), letak inti tu.. letak byk lg sodap...
susun lagik beskut yg dah kembang pasal minum air susu tu lagi... susun bg full ek...
letak inti lagik.. last letak lagik beskut tu.. pastu bako.. pasal aku guna pemanggan ajaib, 15 mint dah siap dah..
*********************
Tapi aku buat ujung minggu lar.. sebab hari keje aku berbuka kat umah mak.. ehhh kat umah mak pon boleh cuba jgk nie.. mak kan ada pemanggang ajaib... errmmmm... 
*********************
Seperti yang dijanjikan.. nin dia.. jeng.. jeng.. jeng... Murtabak Isabella yang aku dah cuba masak sendiri semalam... tak sia² penat masak sblm berbuka.. raser dia marbeles... sedap... 
Adik aku cakap sedap.. adik ipar aku cakap raser macam pai daging.. aku kata hmmm... memang sedap makan panas².. 
Tips.. gunakan susu sejat (instead of susu pekat manis, aku guna setengah tin semalam.. rasernya suku tin pon dah cukup manis) bagi yg tak suka manis.. panaskan dan campur sikit garam untuk raser lemak.. sebelum rendam biskut cream craker korang... pastikan biskut betul² kembang sebelum susun dalam loyang.. (sebab tu kita guna susu panas).. kalau rendam tak cukup kembang nanti nak potong dia liat sebab keras.. 
Bab daging tue.. aku guna minced meat (daging kisar) yang jual kat pasaraya jer.. senang tak yah sesusah nak potong bagai.. tumis tak pakai bawang putih pon tak per.. sebab semalam bawang putih umah mak abis.. aku guna bawang merah kecik jer... sedap jgk... dan lagi.. bagi penggemar pedas.. boleh tambah black pepper/serbuk cili... but to me... serbuk kari tu dah sedang elok rasernyer.. serbuk kari tu aku guna dalam 2 sudu besar... kentang tu dalam 5 biji... bawang kecik.. 5 biji sederhara size (bkn yg terlalu kecik).. Biskut tu dalam satu paket besar.. pakai semua.. 
Owhh.. lagi satu.. aku raser kalau nak tambah daun sup dalam inti pon sedap jgk nie.. 
Nie gambar dia... okeh...


 Selamat Mencuba!

1 comment:

Rizziela said...

boleh try ni... kulit pakai biskut ajer kan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails