.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, July 23, 2013

Resepi Bonda: Tat Nenas

Kuih Tat.. Tat Nenas jer.. tat lain tak minat sgt.. my all time favorite kuih raya... mmg sangat² suka.. budak² pon suka.. tapi tahun nie kitorang dah nekad nak kurangkan beli kuih raya.. resepi nie aku copy paste jer dari Melayu.com... Kak Hanieliza nie memang pandai masak kan.. untung lar sapa jadik famili dia.. aku letak kat sinie utk rujukan kot² nanti teringin bleh cuba buat sendiri... hurmmm.. uolls pandai buat kuih nie??



TAT NENAS/GULUNG HANIELIZA

Bahan
60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas..boleh dibeli dikedai bahan kueh/kek
atau..
1 biji nenas [cincang dan tekan dalam mangkuk supaya keluar air dan blend ... masak sampai pekat baru +1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air
pewarna kuning

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

Kalau kak liza rajin dan ada pembantu/kawan..kak liza selalu buat kueh ni..
kalau rasa macam nak cepat jer..
kak liza buat saperti ini..
masukkan bahan adunan dalam acuan bunga dahlia/bunga cina tu dan pamkan dlm acuan kertas..
tekan tengah sikit..
pastu kak liza mmasukkan jem nenas dalam beg pelastik kecil dan lubangkan hujung bucu..
pamkan jem kedalam adunan bunga dahlia tadi..
bakar sehingga kuning keemasan..[15 - 20 minit gak].

cara ni memang cepat..dan ada kelainan dari biskut tat yg selalu disajikan dirumah orang lain..


JEM NENAS

1 biji nenas muda [yg kulit hijau tu]
kupaskan kulit dan buangkan mata...pastu racikkan semua nenas tu kecik sikit. [batang tengah pun pun amik..jangan buang..rugi wooo]

Masukkan dalam blender..tekankan supaya keluar air dan ..kisarkan [JANGAN TAPIS selepas kisar]

Masukkan dalam kuali [kalu boleh gunakan non-stik wok/kuali..kalau tak der..p beli kat COSWAYker..kat GIANT ker..K4 KER..]

Panaskan [masakkan] sehingga agak pekat.

Masukkan 1/2 cawan gula..tambah 1 s/b gula kalau nak manis sikit tapi kak liza rasa dah okey dah tu..

Pastu kacaulah..jangan tinggal sebab dia akan hangus oleh kerana ada gula..

kak liza tidak bubuh pewarna kuning..nanti jem tu lebam..dan juga apa asam limau sebab nenas tu kak liza amik airnya..dah cukup masam dah..original masam sebab nenas tu kan nenas muda..

kacau sehingga agak pekat dari jem nenas yg kita beli [dalam botol tu]..

so bila nak gunakan masukkan dalam pelastik saiz 5' x 7' tu..


3 comments:

Qashmere said...

Sedapnya tengok jemtart gulung ni

MasterJee said...

hmmm... Favourite nih.... Boleh suruh Syura buatkan... Terbaik....

Ena said...

lorrr.. ingatkan akak wat sendiri tadikk.. baru nak cakap gini.. WOW!! heheh..

sama la tahun ni tak nak beli kuih raya sangat.. nak beli kepek2 je.. hahah.. tp kuih tat nenas tu wajib order tiap tahun... sama la memg suka ngan tat juga..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails