.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Saturday, August 21, 2010

..Durian itu BuAh KeGeMaRaN..

Tetiap tahun.. biler musimnya tiba.. mesti akan ada entri ini.. hehehe.. dah.. nak wat camner.. ini buah kesukaan kami.. aku n En. Ady memang antu durian.. pantang jumpa.. depan mata lar.. idak ler sumer gerai jual durian tu kami jengah.. ada yg timbang kilo.. harga mak aiii.. unreasonable.. so.. kena lar bijak membeli menang memakan.. hehehe..

Setakat hari nie dah 2 kali En. Ady beli durian.. baru 2 kali.. kata gemor.. yer baru 2 kali.. setelah kami tahu betapa tingginya tahap kalori dalam seulas buah durian.. makan durian cepat gemok... tak cayer?? Cuba lar makan hari²..

Isinya yang ranum.. baunya yg menusuk lubang idung.. bagaimana mahuku tolak..
pon begitu.. ada jer org yg tak makan durian kan.. dan ada jugak yg macam² peel cara makannya.. cam kawan aku.. dia tak makan durian yg masak.. cuma yg keras dan mentah jer dia telan... dan.. ada juga kakak kat opis tu.. tempoyak makan.. lempuk or whatever yg berasaskan durian dia makan.. tapi dia tak pernah makan buah durian fresh.. I mean the buah durian dari buahnya sendiri..

..Isi durian nie macam² kan.. aku suka yg lemak² pahit.. hmmm kow!

Selain makan durian secara fresh camnie.. buah durian juga aku nikmati dalam bentuk tempoyak.. my favorite.. pembangkit selera tu.. kekecik dulu laks.. selalu jugak makan durian ngan nasik.. mak suap.. nikmatnya makan reramai ngan sumer adik beradik.. sekejap jer pinggan licin... aper?? Korang tak pernah makan?? Okeh.. nasi tu mak aku gaul dengan sedikit garam dan bancuhan susu tepung... sangat sedap!

..ermm.. aku tak beraper gemar makan isi durian yg dah dipack² dalam polisterin yg berplastik tu.. tak thrill.. sebab dah tau isinya.. bila beli buah berduri² tu.. susah payah bukak buah tu.. dan keterujaan melihat isinya sangat membara.. masing² tunggu nak terkam..

..Ainna pon suka makan durian..
..Aisha juga.. tapi maser nie Alyaa tak der.. dia tido umah tok.. hurmm dia pon suka juga..

..tengok.. sukanyer dia dapat seulas.. nak makan sendiri..

..ini tukang bukak buah..

..Ohh.. mana² isi yg tak berapa masak.. keras katanya.. jangan buang.. buat bubur durian pon sedap.. ada ker yg tak tau camner nak buat bubur durian?? Senang jer.. bak kata omputih bagaikan sekeping kek.. hahaha.. okeh.. kalau ada yg nak.. nanti Kakpah buat tutorial.. tutorial ko.. hahahah!!!



3 comments:

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

untung anak2 aidiena makan durian.. anak2 kak mimi dua2 tak makan durian.. dorang nampak jer durian, boleh terus lari satu rumah.. puas akak ajar dorang, tp tak de maknanyer.. tak heran pun dorang.. geram betul..

selain bubur durian, buar serawa duit makan dengan pulut pun sedap kan.

Ena said...

durian.. satu tika dulu ena pernah suka tahap gana ngan durian.. lepas tu sampai makan sampai tahap penign & muntah.. ha amik kan! apa lagi terus tak leh bau durian dah.. tapi bila dah kawen rasa suka datang balik.. tapi makan berpada2 la sbb takut selera tu hilang lagi.. puas2 nie pun selalu juga berangan nak makan buah dirian tapi tak beli2 pun sbb takut sakit tekak di siang hari.. nasib baik dn bnyak kali makan.. tapi betul kata akak beli yg dah siap di pack tu tak sama.. tak seronok nak makan.. tapi kalo dah teringin beli juga.. dapat makan kat tepi jalan tu lagi puas sbb kalo tak elok dier eject terus & ganti yg baru.. memg puas hati kak..

bubur durian? sedap.. tapi dah lama tak buat.. sbb wan tak gemar makan bubur.. huhu..

aiDieNa said...

K. Mimi,
Aduhai.. memang payah nak kenalkan budak² dgn satu² makanan baru.. mana tau sok² dorang minat nak rasa sendiri..

Ena,
Sampai macam tu sekali eak.. dasat.. dasat..

Awat Ewan tak suka bubuq?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails