.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Wednesday, March 17, 2010

KeLaS BaHaSa: "OPTIMiS"

Ini kisah pagi tadi.. dlm keta..

"Ntah apa² ntah guna perkataan "Optimis" camtu.. aper sangkut paut.." Selamba ayat yg kuar dari mulut En. Ady menyuarakan pendapatnya biler mendengar penggunaan perkataan itu di radio... (Saper dengar radio pagi tadi.. tau lar kan..)

"Hmmm... maksud optimis tu aper abang..?" Sengajer aku menyoal utk mengetahui apakah definisi optimis di kelapa laki aku...

"Ermm.. jap.. ermmmm... hurrrmmmm... Abg tau.. errrmmm" En. Ady blur tak tau nak bagi definisi perkataan itue.... dia tersengeh² menggelakkan diri sendiri..

"Okay larr.. abang bagi contoh ayat" Aku ingin memecahkan kebuntuan...

"Ermmm... urrrmmmmpphhh.." Masih gagal memberikan ayat dikehendaki...

"Tu larrr... cakap org... dia pon tak tau... hahahah" Kesian En. Ady.. dia BLUR bila diterjah macam tu.. aku tau dia tau sebenarnya... tapi tak tau nak jelaskan.. korang pernah alami situasi seperti inie??

Okeh... jom kita tgk maksud perkataan OPTIMIS ini dalam Kamus Bahasa...

Mengikut apa yg tercatat dari hasil godekkanku.. Optimis itu maksudnya selalu mempunyai harapan yg baik dlm menghadapi sesuatu hal.



Lawan bagi perkataan Optimis pula ialah Pesimis yang maksudnya (p├ęsimistik) bersikap atau berpandangan mudah putus harap (cenderung melihat keburukan sesuatu, segera berasa kecewa atau hilang kepercayaan terhadap sesuatu)

While in English.. Maksudnya: adj (fml) optimistic, confident, optimis
Contoh ayat: Bahasa Inggeris -- The team is "optimis" of its chances of success. Bahasa Melayu -- Pasukan itu optimis bahawa mereka mempunyai peluang utk menang.

Nak lebih jelas...

Optimis itu juga boleh menjadi perkataan adjektif seperti:
optimis, optimistik: BI -- he feels quite optimis about the results.
BM -- Dia berasa agak optimistik ttg keputusan itu.

Optimis juga boleh digunakan sebagai Kata Nama.. or Noun in English.. contoh:
BI -- His cheerful optimis kept them going.
BM -- Sikapnya yg optimistik dan riang menyebabkan mereka meneruskan usaha itu.

Fahammm?? Hehehehhh... nanti kita belajar perkataan lain pula okeh... ;)


"Kalau Optimus Prime tu aper pulak yang..?" Ohh..rasernyer Optimus Prime diinspirasikan oleh perkataan Optimis jugak... optimis dalam menentang kejahatan... Hohohhhh!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails