.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, March 29, 2010

..iNi KeLuARGaKu..


Inilah keluargaku... gambar tahun lepas masa raya.. almost everybody were in the picture.. kecuali dua org lagi anak dare mak Natun & Shifa... ntah ke maner dorang maser kitorang bergambar tu aku pon tak tau... bukan senang nak tangkap gambar reramai macam nie.. Mak sekarang ada 5 orang menantu maknernyer 5 org anak mak dari lapan beradik tu dah kawen... Anak sulong mak.. abg aku ada 2 orang anak.. aku ada 3 org.. Putra ada 4 org.. Lilis sedang sarat mananti cahaya mata pertama.. Dekly belom ada rezeki... dan yg masih tinggal belum berumahtangga seorang anak bujang mak Emean dan 2 anak dare kat bawah nie...


Cucu mak sekarang dah ada 9 orang.. Insyaallah akan bertambah menjadi 10 orang bulan 4 atau 5 nie... sangat besar keluarga ini jadinyer.. sangat suka berkumpul beramai²... selalunya kitorang berkumpul ketika nak p kenduri atau ada sesaper lam famili yg nak open table kat luar.. tempat favorite selalu pegi kat Restoran Sri Murni Langat.. tempat famous makan Ikan Bakar.. pernah masuk Jalan² Cari Makan... bukan per.. yg bestnyer kat situ bleh berkaraoke.. tempat nak menyumbangkan suara itu samar² jadik org tak nampak sgt saper yg nyanyi.. hihihi... tempat makan dia kat atas sungai ikan air tawar tu.. tempat di tengah² hutan... kalau ujung² minggu kat situ gerenti penuh lar.. biasa kalau nak p kitorang mesti booking dulu... sampai duduk tempat yg dah direserved... dan makanan pon sampai.. idak ler perlu menunggu sehingga tarian hip hop lam perut selesai...


Ohhh... dah lamer tak pegi makan ikan bakar... ermmm..... air liur dah meleleh ke dagu nieh! Hahaha... ehhh... aper melalut daaa

Okeh.. berbalik citer keluarga kami tadi... ermmm... kitorang 8 beradik nie balance.. 4 laki.. 4 pompuan... maser kekecik dulu.. masing² ada teman gadoh sendiri... kalah anjing ngan kucing larr.. bila bergadoh.. tak perdulik org dah... riuh sekampung.. hahaha!! Yang kesiannyer mak.. jenoh nak leraikan.. tetambah kalau anak lelaki mak yg gadoh... fuhhh kalau WWF kat TV tu wa cakap lu... seriau jer tgk.. hmmm... sekarang memasing dah besar... dah tak der gado²... kalau boleh memang nak dielakkan... 8 orang anak² mak nie macam² peel.. tapi yg pasti sumer juara bertoje (dlm bahasa buku kita baca berpidato.. hahaha) untuk menegakkan diri sendiri... ego masing² sgt tinggi.. tapi kami sempoiii... cakap kuat²... gelak besar dah adat... kalau gurau pon mmg tak der cover²... main lepas jer... kami faham memahami.. tidak terlalu terikat dengan disiplin/protokol dalam keluarga... kalau berjanji atau apa²... tidak pernah raser terbeban menepati waktu atau sebagainya... asal semua ada.. cepat lambat tak kisah... rilekss... yang penting kami saling hormat menghormati... antara yg tua dan yg muda.. antara anak² buah dan pak menakan mak menakan... antara cucu² dan tok.... walaupon ada kalanya suasana tak selalu jernih... kata² terlepas juga dari mulut² yg berbisa... tapi.. yg mendengar... sudah biasa.. tak perlu menyemakkan ruang dalam hati.. buang jauh²... semua org akan cuba jernihkan keadaan... apa² pon... seperti pepatah yg biasa kita dengar... Air dicincang tak akan putus... walau apa pon terjadi.... kami tetap satu.... 1 Malaysia... 1 Keluarga!.. Chehhh tibe²... hehehe

2 comments:

Ena said...

Best lah tgk gambo reramai nie.. tingat pulak kat family kat kg.. lg ramai kak.. adik beradik jer dah 13 (walaupun sorg dah x der tp tetap rase cam ada). lagi huru hara..hiruk pikuk.. ntah la mcamne mak ayah dulu leh uruskan anak2 yg ramai sedangkan ena baru 2 pun dah kacau bilau.. uwaaaa... ehehehe.. tu la yg penting saling hormat menghormati dalam hubungan kami adik beradik. Sangat rindu mereka semua..

owyh.. kat situ yeh kak tenpat ikan bakar nye!.. ena dok ngidam nak makan hr sabtu aritu sudahnyer.. x dpt2 & x kemana2 pongggg!!.. akak ngemas taman comel akak tu pun x perasan.. tau2 jer dah clear semua.. ho3x..

Akak keje x arini? hehehhe.. tetibe jer cibuk nak tahu.. heheeh..

aiDieNa said...

Uishhh.. ramai yer famili Ena.. Ena anak ke brp? Tu lar.. akak pon agak kagum lar mak dapat jaga kitorang lapan beradik dulu.. dah lar sumer nakal²... dan baru lah juga paham kenapa mak tu garang macam singa.. sekarang dah turun kat akak pulak.. lebih garang dari singa.. hahaha...

Ikan bakar kat situ best Na.. lenkali boleh lar try.. senang jer nak pegi dari umah kita nie.. atas bukit tu jer.. jalan nak ke Pangsun.. tapi kedai tu bukak malam jer.. jalan ke langat tu gelap.. maklum ler utan keliling.. jadi memandu kena x-tra carefull.. bahaya..

Akak keje.. drive sendiri ke opis.. En. Ady nyer turn laks jaga bebudak kat umah.. dia baru balik kul 1.00 pg smlm.. tak larat nak p keje..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails