.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, March 18, 2010

APi CiNtA TeRUs MaRaK!!

Artikel yang bagus untuk dikongsi bersama.. Kak Pah tak kisah taip semula ok.. Artikel nie diambil dari akhbar Harian Metro bahagian Variasi-Khamis, 18 Mac 2010 - V9. Saper yg tak mengimpikan kasih sayang di hari pertama dinikahkan kekal hangat hingga ke akhir hayat kan.. aku raser panduan dari artikel nie sedikit sebanyak dapat kita praktikkan especially bagi pasangan yg dah beranak pinak yang hubungan cinta dengan pasangan dah ala² suam² kuku gayanya... hakikat perkahwinan atas dasar cinta yg akhirnya hanya terikat melalui komitmen dan tanggungjawab... jangan biarkan bara cinta dan perasaan sayang itu padam dengan rutin harian yang membosankan... bacalah...

1) Masak makanan ringan kesukaan pasangan. Kemudian sajikan ketika dia sedang melakukan sesuatu misalnya membasuh kereta atau membelek akhbar... --> boleh juga mencuba resipi baru yang lain dari kebiasaan..

2) Telefon pasangan dan katakan dia tidak perlu memasak untuk makan malam kerana anda akan membelikannya makanan kesukaan. --> selalu jer tapau makanan luar kalau balik keje lewat.. kadang² kitorang makan kat luar juga... tapi tak bleh lar selalu.. especially time poket dah kering kontang...

3) Berikan perhatian lebih kepada pasangan ketika dia jatuh sakit. Sekadar menemaninya atau tawarkan apa saja yang boleh anda lakukan tentu sangat bererti buatnya. Apatah lagi jika anda dapat mengawal anak² dan membiarkan rehatnya tidak diganggu. Menayangkan filem atau drama kesukaannya ketika dia berehat selama tempoh sakitnya itu, anda tentu lebih dihargai. --> Yang nie En. Ady mmg amat memahami.. kalau aku tak sihat.. mmg dia tak kasik bebudak kacau aku... thanks Abang!

4) Aktiviti di dapur ternyata boleh meningkatkan hubungan anda dan pasangan. Pilih satu resipi kegemaran keluarga lalu masak bersama biarpun hanya memasak lempeng kesukaannya. -->
Selalu jer En. Ady tolong aku masak... tolong potong bawang dan sediakan bahan... kengkadang dia yg masak masakan kasik bini dia nie makan... hehehe...


5) Setiap orang menyukai kejutan. Salah satu cara adalah dengan mengirimkan e-mel atau pesanan ringkas di telefon bimbit usikan manja buat pasangan. --> Baru² nie ntah mimpi apa En. Ady called aku bagitau "Ayang... I love U.." Siyes aku sungguh blur maser tu... sbb dia terus letak telefon... uishhhh... risau jugak kan igt ke dah buang tebiat... hahahah!! But its so sweet.. Aku suker...


6) Lakukan aktiviti harian yang biasanya menjadi agenda rutin pasangan. Misalnya menyapu rumah, membersihkan meja makan, kemudian menyiram tanaman. --> Baru jer minggu lepas kitorang buat keje sesamer... sangat suker.. aku suker sangat buat satu² benda dengan kerjasama... berdua dengan hubby... sekali ngan anak² lagi bagos... kerjasama dlm melakukan satu² benda bukan sajer dapat merapatkan hubungan sesama pasangan/ahli keluarga tapi secara tak langsung... kerja yg dibuat menjadi lebih seronok dan kita tidak raser dibebani... seperti seorang babu yg tak bergaji... yesss... pasangan laki bini yg buat kerja bersama bagi aku sangat romantik.... saling memahami dan memerlukan antara satu sama lain... jangan ler si bini buat keje.. si laki sibuk bacer surat khabar.. atau main video game... yg duduk tgk tv macam tunggul pon ader.. hehehe.... kita kena pandai mainkan peranan dan jaga hati pasangan...


7) Jika anda mempunyai kebiasaan berjalan berdua dengan pasangan dan makan di restoran kegemaran, biarkan kali ini pasangan yang menentukan semuanya. Biarkan dia memilih lokasi, menentukan menu serta waktu untuk meninggalkan restoran. Kali ini, jadilah pengikut setia saja. --> Hurmmm... yang nie.. dah lamer aku tunggu En. Ady kembalikan saat romantik time dia jemput aku dari opis dan bawak aku p makan kat Kak Long dulu... siap bagi bunga.. cincin bagai... sangat terharu!


8) Jangan luper untuk selalu berdua-duaan meskipun anda berdua sudah puluhan tahun berumahtangga. Banyak hal yang boleh dilakukan berdua-duaan seperti waktu bercinta dulu. Antara yang paling mudah adalah jalan berdua ke mana-mana lokasi pun. Lakukan ini paling kurang sebulan sekali. Pilih waktu pagi atau petang misalnya pada hari minggu. Kunjungi taman atau pusat beli-belah. Tidak perlu melakukan aktiviti yang berat, cukup berjalan berdua sambil saling berpegangan tangan. Pilihlah topik yang ringan dan berbicara dari hati ke hati. --> Kitorang selalu jer cari masa nak kuar dating berdua²an.. sangat seronok dapat sesekali berbual ngan En. Ady tanpa gangguan anak²... hehehe... pi tgk wayang.. lepak kat warung.. restoran mamak... shopping baju rayer.. heheheh...


9) Jika sudah memiliki anak, ambil satu minggu dalam setahun untuk pergi berdua-duaan saja dengan pasangan ke luar kota atau menginap di hotel tertentu. Tinggalkan anak² bersama pengasuh atau ahli keluarga lain. Selama seminggu, tidak perlu memikirkan urusan anak dan rumah. Satu-satunya yang ada di benak anda adalah pasangan.--> Yang nie payah sikit lar.. nanti hati tak tenteram asyik dok pk anak² kat umah... dok buat aper.. makan aper... tunggu dorang besar sikit lar kan..


10) Bawalah buku kegemaran yang sering dibaca berdua ketika hendak tidur. Bacalah bersama-sama dengan nada kuat mahupun romantis. Tidak perlu dihabiskan satu buku itu, cukup beberapa halaman dan lakukan ini setiap malam sehingga ke muka surat akhir. --> Ohh.. ini kami tak pernah buat.. yg kitorang buat bacer blog samer² di tengah² malam.. hehehehhh


11) Menonton filem seharian di rumah juga menjadi aktiviti yang semakin merapatkan hubungan dengan pasangan. Pilih filem kesukaan dan siapkan makanan ringan lalu habiskan hari berkenaan dengan hanya berdua-duaan saja di depan layar televisyen. --> Selalu sangat buat.. kalau ada citer best kat TV.. kitorang anak beranak baring depan TV.. lampu sumer padam sambil makan pop-corn... fuhhh layan... macam kat wayang! Kalau tak dak citer best.. layan donlod movie jer kat lappy.. pon best jgk sambil makan cucuq ikan bilis... mau tak gemok! :P


12) Jangan ragu untuk memuji pasangan, bahkan ketika anda sedang berada di mahlis tertentu sama ada di depan teman atau jiran, betapa enak sup buatan pasangan. Jangan lupa, beri pasangan kucupan setiap kali hendak meninggalkan rumah. Nyatakan rasa sayang anda padanya setiap hari! --> En. Ady kalau makan masakan yg sedap.. ulang puji berpuluh kali... sampai tak larat nak dengar... "Ermmm sedap!" "Sedap".. "Sedaplah kuah nie" Hahaha!! Yang pasal kiss tu setiap hari sebelum berpisah ke pejabat masing²... mesti salam n kiss kat pipi.. kalau tak buat cam pelik dan rasa kekurangan..




Ohhh... itu sajer panduan dalam artikelnyer... hmmm... aku ada lagi nak tambah... benda lain yg kitorang buat supaya hubungan sentiasa erat!




1) Pasangan mengurut badan... sesekali buat home spa... layanan ekslusif.. lulur badan dan facial treatment dari tangan pasangan sendiri... biar pasangan rasa rileks dan release sumer tension..


2) Mandi berdua.. hahaha!! Tapi jangan lar kasik anak² tgk kan.. kang kechoh kat sumer orang.. ohhh ini bagi pasangan yg dah kawen jer tau.. kalau tak kawen lagi... jangan sesekali okeh.. HARAM!!


3) Suap pasangan makan... selain dapat manjer².. jimat tenaga tak yah cuci banyak pinggan.. hahaha!!


4) Hadiahkan pasangan pakej pelangsingan badan kalau alignment sumer dah lari... jangan biar pasangan tenggelam dengan raser rendah diri... jangan asyik nak komen bini tak cantik.. tapi sayang duit nak invest utk isteri tersayang.... En. Ady dah adiahkan aku TRA Program... hari nie hari ke 23 aku amik program tu.. dan dengan bangganyer nak bagitau... aku dah turun 5 kg!! Bestnyer.... dan program tu adalah selama 3 bulan... ehhh cukup².. terlebih sudah! :P



1 comment:

Ena said...

wallakkk....
cayalah..
5kg tu.. banyak gak tu kak..
3 bulan? lamernyer.. chaiyok3x.. la..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails