.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, March 22, 2010

..Berita KEMATIAN..

Salam.. semoga korang sumer berada di dalam berkat dan rahmatNya.. berita kematian demi kematian yang diterima.. bermula dengan kejutan dari salah seorang sahabat baikku di UiTM Jengka dulu... geng UiTM.. korang mesti kenal Masitah kan... sahabatku Masitah baru kehilangan ayahanda tersayang.. Pakcik Haron semalam pada 21 Mac 2010... Innalillahhiwainnaila hirojiun... aku harap Sietah tabah dan tenang dengan ujian yg melanda... sesungguhnya janjiNya telah tiba... dunia hanya persinggahan... kita semua pasti akan kembali ke alam yang abadi... Semoga Arwah ditempatkan di kalangan hambaNya yg soleh.. Aku pernah jumpa pakcik Haron in person masa cuti semester ketika belajar di UiTM dulu... menghabiskan 2..3 hari di rumah Sietah yg ceria dengan suasana kampung mmg sukar dicari oleh budak bandar seperti aku... pakcik ngan makcik sangat baik... melayan aku bagaikan anak sendiri.. ingat lagi aku dijamu makan durian dan rambutan pagi petang siang dan malam... sepanjang berada di rumah Sietah.. aku tgk pakcik seorang yang pendiam... dan banyak menghabiskan masa membaca kitab.. Pakcik merupakan Imam di Felda Keratong... beruntung Sietah dapat belajar banyak ilmu agama dari bapanya...

Kita tidak akan merasa kepedihan kehilangan seseorang.. sehinggalah kita melaluinya sendiri.. aku juga telah kehingan abah seawal usiaku 19 tahun... 28 September 1998.. ketika itu aku di Pre-Dip di UiTM Jengka.. dekat nak final exam... hancur dan luluh hati ini.. aku tidak sempat menatap Abahku di saat² akhir arwah menghembuskan nafas terakhirnya... bagaikan drama swasta.. aku disambut tetamu yang memenuhi ruang lapang rumah yg telah dikeluarkan perabot²nya.. tetamu² semuanya melorotkan mata memandang aku... yg ketika itu tidak tahu menahu tentang berita kematian Abahku... bacaan Yassin memenuhi ruang... dan aku terpana setelah diberitahu ttg perkara sebenar oleh Maktuk... dan ketika itu aku masih tidak dapat menerima keadaan sebenar.. dan merasakan itu semua sekadar lakonan semata²... tetapi.. siapalah kita untuk menolak takdirNya... kita manusia kerdil yang lemah... hanya mampu berserah... redha di atas ketentuan yang telah ditetapkanNya.... sesungguhnya itulah kitaran kehidupan...

Pagi tadi juga dikejutkan berita Yani salah seorang mentor Ning.. juga telah kembali ke rahmatullah atas ketumbuhan di paru² yang dideritainya.. Yani mentor nie masih muda kan dan boleh dikatakan baru juga melayarkan bahtera rumahtangga... semoga roh beliau juga ditempatkan di kalangan hamba²Nya yang dikasihi...

Sesungguhnya kematian tidak mengenal usia.. sampai masa.. tidak dapat diawal atau dilewatkan sesaat pon... pergilah kita.. semoga roh² mereka yg terdahulu kembali ke hadratNya ini dilepaskan dari Azab siksa alam kubur juga api neraka... Amin

Al-Fatihah...


LAST BREATH

From those around I hear a Cry,
A muffled sob, a Hopeless sigh,
I hear their footsteps leaving slow,
And then I know my soul must Fly!
A chilly wind begins to blow,
Within my soul, from Head to Toe,
And then, Last Breath escapes my lips,
It’s Time to leave. And I must Go!
So, it is True (But it’s too Late)
They said: Each soul has its Given Date,
When it must leave its body’s core,
And meet with its Eternal Fate.
Oh mark the words that I do say,

Who knows? Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do NOT delay!
Come on my brothers let us pray
Decide which now, Do NOT delay!
Oh God! Oh God! I cannot see!
My eyes are Blind! Am I still Me
Or has my soul been led astray,
And forced to pay a Priceless Fee
Alas to Dust we all return,
Some shall rejoice, while others burn,
If only I knew that before
The line grew short, and came my Turn!
And now, as beneath the sod
They lay me (with my record flawed),
They cry, not knowing I cry worse,
For, they go home, I face my God!
Oh mark the words that I do say,
Who knows, Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do NOT delay !
Come on my brothers let’s pray
Decide which now, do not delay ….


6 comments:

ratna said...

salam takziah utk masitah.. alfatihah..

yatie said...

takziah buat keluarga masitah...ermmm..sampai sekang ni hati aku masih bersedih dan redha ngn pemergian org yg paling aku sayang di dunia ni...Datuk aku...aku masih rasa terkilan sebb aku tak dpt balik jenguk dia pon masa dia pergi...AlFatihah..

aiDieNa said...

Harapnya Sietah bacer entry nie nanti.. yg pegi tetap pegi.. kita yang mash hidup perlu teruskan perjuangan..

Ena said...

Al-Fatihah buat kawan akak & arwah abah akak..

ena baru tahu pasal Yani tu.. kepale dok berputar2 pk kan dier.. owyh yg tu.. cam x percaye pun ader.. memg masih muda & memg baru sangat kawen kan!.. Memg betul kak.. itu janji NYA..

MaiRa_AiNas said...

thanks friends...mati itu pasti...ayah mengadap Maha Pencipta ketika sedang solat asar rakaat kedua..life must go on...berat mata memandang...berat lagi bahu yang memikul...Alfatihah...

aiDieNa said...

Yelah Sietah.. abis mak kau tinggal ngan saper skrg?? Mesti dia sunyi kan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails