.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, March 19, 2010

Kalau Aku FuLLTiMe HoUSeWiFe..

Sangat letih semalam.. sementara menunggu En. Ady balik keje aku mengemas rumah mak yg dah macam tongkang pecah dikerjakan cucu².. anak² aku lar tu.. cuci pinggan.. kemas dapur.. menyapu ruang tamu.. mengutip sumer patung² mainan yg dah bersepah²... susah nak duduk diam dalam keadaan semak... rimas! Mak tak der masa nak settlekan sumer tu... jaga anak² aku pon dah tak cukup tangan... jadi adalah satu perkara yg amat wajar jika aku dapat membantu mak menguruskan rumah di kala waktu terluang... dalam meniti usia hampir pencen kalau mak aku itu bekerja.. semestinya dia perlukan rehat yang cukup... mak suka habiskan masa mengaji dan megerjakan ibadah sunat.. jadi aku tak boleh sesuka hati pulang kerja lambat semata² sebab mak jaga anak² aku... bila aku tiba di rumah... itulah masanya mak berehat.. arghhh... adakah bila tua nanti aku juga akan menjadi penjaga cucu² seperti emak... ntah larrr... mencari org yg betul² boleh diharapkan untuk menjaga anak² adalah satu perkara yg menyukarkan banyak ibu² dan bapa² di luar sana... bukan mudah kan.. dengan keadaan dunia sekarang yg seringkali dihujani krisis mental manusia... amat takut dalam membuat pilihan org yg dapat menjaga anak² kita sebaiknya... menyayangi dan mendidik anak kita sebagaimana kita lakukan.... kebanyakkan ibu² tidak suka anaknya dijaga org lain... bekerja di pejabat dengan hati yg tidak tenteram.. lantaran itu sanggup berhenti makan gaji lagu bergelar WAHM (Working at Home Mom).. Pernah jugak terlintas nak buat macam tu... tapi... kalau aku benti kang tak dapat pencen plaks... uishhhh... baru nak masuk tiga tahun keje gomen ada hati nak pencen awal :))... Kak Pah.. Kak Pah... Sorii lah eak... pagi² Jumaat nie Kak Pah bermelankolik sikit... hahaha!!

Ok cukup... itu suara hati sebenar seorang ibu yg tak mampu menjaga anak secara sepenuh maser.. hehehe.... tapi kan... kalau jadi fulltime housewife nie sebenarnya bosan jugak kan... apatah lagi kalau korang tak pandai memandu... terperuk kat umah jerlar kan...

Kalau.. aku bilang kalau lar aku jadik surirumah sepenuh masa kan....

1) Internet harus ada... (mmg ada pong!)supaya aku tak ketinggalan.. bleh baca berita online.. blogging.. hehehe.. facebook... hihihi... juga comunicate ngan kengkawan atau sedara mara secara online juga utk memudahkan aku membuat pembayaran segala bil secara online..
2) Harus ada second car untuk kegunaan aku..
3) Aku harus diberi gaji tetap oleh En. Ady.. (Alaarr.. tak banyak RM3000 pon cukup lah.. itu utk belanja dapur.. susu dan barang anak².. baju baru.. dan utk perbelanjaan peribadi aku)
4) Anak² kupastikan terurus.. mandi.. makan.. ke sekolah sumer aku antar dan ambik..bawak dorang jenjalan playground.. ke mana sajer lar..
5) Rumah akan sentiasa kupastikan kemas... tak der lagi keje tertunda utk dilakukan di hujung minggu!
6) Makanan tersedia.. senang aku nak cuba resepi² baru
7) Pembelajaran intensif dari aku kepada anak²... senang nak ngajor kalau duk umah sokmo..
8) Boleh bawak anak² join children playgroup..
9) Setiap ujung minggu Aku nak cuti dan En. Ady harus bawak kitorang jenjalan!
10)En. Ady tidak dibenarkan bekerja di hujung minggu... kena spend quality time ngan family!


Ohhh... macam best pulak kan! Harapnya dapat jadik seorang surirumah yang profesional dan bukanlah seorang surirumah yang Desperate!!


1 comment:

yatie said...

huissskkk...mcm too much plak permintaan tu pah...bg aku yg FHW ni..asal makan minum..pakai aku cukup..ok da..yelah tgok juga kan gaji hubby berapa..tp nasib baik gak apa yg ko impikan tu aku da ada sebahagian..tenet.ada, kereta..ada juga,.ajar anak..juga dah kubuat..masak..kadang aku culas gak..sebab da tak tau nak masak apa...hehehhe..ujunh mgu, kalau tak lari budget..boleh la melilau..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails