.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Sunday, December 20, 2009

Nostalgia dtg BerTaPa..

I'm up early today... in the very Sunday morning.. wow.. semuanya disebabkan puteri bongsu yang kebocoran di tempat tido... maka itu maksudnya kerja lebih untuk bonda.. sikit pun Ainna tak nangis biler aku mandikan dia di awal pagi.. (dia berak rupernyer) Jam baru pukul 6.00 pagi.. Ainna nampak cam suka jer bila air sejuk aku pupuk di kepaler dia.. Badan Ainna panas.. dia demam... this is the first time... rasernyer demam nak tumbuh gigi... ikut rekod kakak2 dia yg lepas... masuk jer umo 8 bulan.. memasing dah mula naik gigi... Ainna 1hb nie 8 bulan lar... senang jaga anak dare nie.. walaupon dia demam.. tak banyak ragam.. cuma kurang selera makan jer.. tadi aku dah bancuh susu lepas letak dia tido sebelah ayah... dia minum 1 oz jer (aku buat 4 oz) biler aku nak sumbatkan botol susu kat mulut dia... dia geleng2kan kepalerrr... igt ker dia sajer main2.. tapi biler aku sumbat jgk puting botol kat mulut dia... dia buat cam nak muntah.... (pergghhh.. kagum sekejap) pandai tu budak kecik nie berbahasa isyarat ngan aku... rupa2nyer betullah apa yang dimaksudkan dengan gelengan kepalernyer tadi.. dia nak bagitau yang dia tanak minum susu lagi...

Lepas solat subuh.. badan tanak berganjak ke tempat tido kembali.. padahal mengantuk tuuu... aku sudahkan keje menyidai baju yg dicuci semlam...Ady ngan anak2 nyenyak di tempat tido... Aku seronok melayan kenyamanan di pagi hari... didendangi kicauan burung yg menyanyi2 menikmati hidup ini (aku raser..) Seolah berada di tempat peranginan pulak lagaknyer.. yaaa... umah atas bukit lar katakan... udara dia extra segar dari di bawah sana.. kat bukit rumah aku nie ramai jugak yg datang mendaki... dorang kata ada air terjun.. tapi aku tak tau coz tak pernah panjat lagi... kali terakhir aku mendaki biler eak... hmmmmm.... tahun 2003.. maser aku baru berkawan2 ngan laki aku... maser tu aku dihantar under company treat untuk mendaki Gunung Kinabalu... waaa... masih teraser seronoknyer mendaki... itu pendakian aku yang terakhir.. 6 tahun yang lalu.. aku memang aktif dengan xtvt luar... aku suker kehijauan dan alam semulajadi... aku suka camping & hiking... dlm masa yg sama aku juga berkayak... zaman belajar dulu memang seronok... enjoy and I live life to the fullest... aku join kelab KEDARI (Kelab Kayak dan Rekreasi) maser kat sana... dan aku antara student yg paling jarang balik rumah biler cuti sem... coz... aku layan bercamping... boleh kira lar cap dekat kad keluar masuk aku tu baper kali satu sem aku balik...

Aku mula mendaki masa aku belajar di UiTM.. Gunung Hijau di Taiping Perak merupakan gunung pertama yang aku daki... terletak dekat Bukit Larut atau Bukit Maxwel tak silap aku... Gunung kedua laks Gunung Brinchang dan Irau di Cameron Highland... then Gunung Angsi di Negeri Sembilan.. Gunung Nuang laks aku daki maser join bebudak VF nyer kelab mendaki... sooo... dah 6 buah gunung yang aku daki... perasaan biler dah berjaya tawan puncak gunung mmg amat mengujakan... seronok... puas... raser tak puas nak kecapi kenikmatan hidup... dan betapa agungnyer ciptaan Allah SWT.. tarik nafas dalam2 dan sedut udara segar puas2... sungguh indah alam ini.. untuk dinikmati bersama... dan diturunkan ke generasi seterusnya... jadi jangan lar sewenang2nya merosak alam maya...

Selain mendaki aku juga jelajah gua.. seingat aku masa ekspedisi aku sempat jelajah gua berangkai di Kota Gelanggi Pahang... dan satu lagi tempat rekreasi jer aku pegi ngan member opis... Gua Kelam kat Kangar.. itu cuti2 Malaysia... hehehe... berkayak laks di Tasik Chini (kutip bunga teratai) dan Pulau Kapas (dari Teluk Ibai tu sampai ke Pulau) mmg giler mabuk laut aku maser berkayak kat laut nie... berpinau bijik mata dan aku kena sunburn yg teruk... mmg dah macam dayang senandung..

Satu lagi aku join ekspedisi jelajah Taman Negara... planning nak daki Gunung Tahan tak menjadi.. hiking jer lar lepas kempunan.... flying fox.. abseiling.. water rafting.. water survival.. sumer dah buat... sumer tu memang amat..amat.. amat lar seronok... ntah biler dapat diulang keseronokan dulu... biler dah beranak pinak nie mmg agak payah lar nak join xtvt camtu lagi... everytime ada chances.. terpakser aku lepaskan.. sebab mesti terlintas di fikiran... anak2 saper nak jaga.. sian dorang.. mampu ker laki aku nak jaga sorang2? Nanti aku rinduuu... argghhhh... naluri keibuan terlalu kuat... semua keseronokan telah kuketepikan demi keluarga kecilku...

Borak2 ngan hubby semalam.. dia kata dia kasik jer kalau aku nak mendaki ker apa ker.. dia tak kisah... dia kata dia boleh jaga anak.. kononnyer tanak menyekat kebebasan aku lar tu.. tapi.. entahlah... situasi dah lain.. bujang cara bujang... dah kawen.. cara dah kawen.. seorang ibu tetap seorang ibu walau di mana kita berada... walau apa pon kita buat... buat apa aku pergi kalau hati dan fikiran asyik teringat kat rumah kan... nanti tak pasal aku dok nangis malam2 rindukan anak2.. rindukan laki aku.. cam time kena kursus dulu... sungguh menyiksakan...





























No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails