.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Saturday, December 19, 2009

..HouSe ChoRes...

Hai..hai..hai.. cuti yang panjang... pekabar sumer.. sihat?? Alhamdulillah... aku bersiaran langsung dari rumah nie.. semalam... Jumaat... seharian kat rumah.. tak kuar langsung... dok umah perosah anak... masak-memasak dan kemas mengemas... rumah dah terlalu kotor (bagi aku lar..) tak berkesempatan nak dikemas... yelah... minggu lepas mmg dah burn terus coz outstation kan... (kitorang tak dak kat umah sbb ke Pahang..) so.. sumer keje minggu lepas kena lar selesaikan minggu nie juga... cam lipat baju yg menambun.... cuci sinki yang dah mula naik funggus... fuiiiyoooo... idak ler funggus munggus yang sampai ijooo tu... cuma biler kita perhatikan sinki kalau diguna lama tak dicuci... bukan cuci pinggan yer... (pinggan mmg diharamkan bertakhta dlm sinki aku... lepas makan mestiiii basuh... sbb biler dah ada satu pinggan dlm sinki.. otomatik.. lepas tu akan ada 2... 3.... 4... dan berduyunnn2... waaa.. cam ramai bebenor laks famili member... hmmmm itu tabiat manusia kan... bila dah ada satu... ahhhh...biarkan jelah banyak baru basuhhhh... ohhh.. no..no...no.... pleaseeee lah keep the sink cleannnn... aku nie tabiat kalau dapur kotor... aku malas nak masak.... mood tak der lorrr.. aku mesti focus bersihkan dapur sebelum masak... kan dah buang masa tu... dan biler dah sudah masak... jangan harap aku nak p makan dulu... workstation "dapur" mesti clear.. baru aku ke dpn makan sama2) cuci sinki tu sendiri... kulat yg itam2 tu akan bermaharajalela.... lepas sinki... cuci toilet... yg juga dah start naik kulat... geli lor mata nie nak menatap tiap kali masuk toilet... toilet nie tmpt persinggahan setan... lagi kotor.. lagi ler makhluk Allah tu suker... so... alsoo plsss keep your toilet clean... toilet yg bersih melambangkan tuan rumah yg bersih... dapur yg bersepah melambangkan surirumah yg tak cekap mengemas rumah.... bila memasak... jgn sesekali biarkan sampah kulit bawang atau segala mak nenek tersisa dlm sink... bila nak basuh pinggan pon... make sure pinggan nak dibasuh dah clear dari segala sisa makanan.... bukan susah pon kalau kita amalkan... Insyaallah.. lepas tu sinki anda akan bersih dari tercela...

Ceeeewahhhhh... macam bersih sgt plak Kak Pah nie.... hmmm... aku nie bukan lah pembersih sgt... cuma tak tau naper... bab2 nie aku terlebih prihatin.... adakah aku minah geli... geli tu idak larrr.... sbb bab sental menyental nie mmg selalu aku kerjakan... cuma aku sakit mata dan hati nurani biler tgk sinki kotoq..... lepas cuci bilik air... nak clearkan fridge plakss... fridge kalau tak cuci pon berkulat jgk kan.... nak buang sumer lauk2 sisa tak abis ke tmpt sepatutnya... saper nak makan lagi kan kalau dah seminggu tersimpan.... tapi kalau gulai disimpan kat freezer... kita panaskan masih elok tau.. kira kalau ada lauk lelebih... yg kita nak tahankan lama... simpan lah dlm freezerr... same method cam simpan susu ibu... dlm freezer bleh tahan sampai tiga bulan... lepas peti ais.... cuci pulak kipas siling yg sudah tentu tebal habuknya... biler habuk tebal.. performance pon kurang... hmmmm.... tak cayer tgk.. tetiap kali pas cuci kipas... musti kelajuan dia cam tahap kipas helikopter.... fuhhhh... tak yah bukak maksimumm... aingin dah terlebih tiup... nyamannnnn....... settle kipas.... nak vacuum carpet plaks.... biler ada anak yg merangkak nie bab nie kena lebih prihatin.. bebudak kecik nie kan pantang nampak aper sajer... nak diamek masuk mulut.. nak dijilat.. nak dirasa...

Selesai sumer... barulah boleh mop lantai... then menyapu sikit kat depan.... siram pokok... garderning kalau sempat...

Pastu.. nak siapkan baju budak2 laks utk dibawa ke rumah mak.. mak kan jaga anak2 aku biler aku ke tempat keje... then... we will off to Tesco... nak beli diapers yg dah makin susut... (sebenarnya dah tinggal 4...5 keping jer lagi diapers utk Aisha & Ainna... dorang pakai size sama... size M... si Aisha tu kurussss larrr sgt... tu la pasal pakai sama size ngan adik... susu dah pon beli kelmarin lepas balik keje...

Hmmm... hari nie.. aku teringin lar sgt nak makan macoroni/pasta bakar... waaa... dah terbayang2 nieh... nak p beli ingredients n nak masak sat gi... okehhhh.... sekian laporan hari iniee... byeeee.....

Kat bawah nie gambar maser dlm kete nak melawat klik opis yg baru banak... kebetulan nak snap telatah si Ainna biler dpt plastik... bukan main khusyukkkk lagi dia... biler kita amik plastik tu dari tangan dia kemain lagi dia nangis... hmmmm... budak2 mmg suka main plastik... kalau plastik kekecik tu ok lagi lar kan... cuma jgn sesekali kasik bebudak main plastik yg besar2... bahayerrr... takut dia masukkan kepaler dlm plastik... dan boleh mengakibatkan lemas... plastik bukan barang mainan... aku selalu marah anak aku biler main dengan plastik.. "Merbahaya" aku kata... dan kalau dorang nak main jugak... pastikan anak korang sentiasa di bawah pantauan... ;)











No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails