.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, December 14, 2009

Aku ingin menjadi Bonda yang Baik...

Seharian kat umah... badan nie raser letih dan tak larat sangat.. sengal2.. kepaler berat dan raser macam nak demam.. nak muntah pun ada.. ntah lar.. waima nak masak utk makan pon aku tak larat.. tapi bebudak sumer kat umah... tak antar umah tok pon... bebudak pon tak sihat.. Aisha ngan Alyaa dah baper kali berak... dorang kena cirit birit... Aisha laks semalam tak leh tido..

"Sakit puwut bonda... bonda puwut Aisha kumbong.." itu rintihan si Aisha.. mak bapak mana tak risau biler anak tak sihat kan... Alyaa tak byk rengek.. dia pon cirit tapi tak kembong.. agak pelik.. tak pernah2 anak aku kena kembung... apa yang tak kena eak... pemakanan kah... atau perubahan cuaca.. yer.. aku cuti sebab baru balik dari perjalanan jauh... mengantar rombongan pengantin perempuan (adik laki aku) ke rumah pengantin lelaki.. letih sungguh... badan laks arinie kebas2 jer... kalau tak sebab budak2 nie ada.. rasernyer rela aku tido berselimut... sbb sungguh tak berdaya... aku raser badan aku masuk angin.. coz semalam tak makan malam... setakat minum nescafe yg laki aku bancuh... laki aku pon tak mintak aku masakkan apa2.. pelik selalunya dia lar yg tak tahan lapar... memula igt nak masak maggi... tapi... mata dah terlalu mengantuk dan letih.... sudahnya tido tak makan....bahananya.. hari nie.. nak angkat badan dari pembaringan pon tak larat.... tapi.. kalau aku tak bangun... pada saper lagi budak2 tu nak harapkan kan... nak tanak... kugagahkan jugak bangun... buat susu... mandikan dorang sumer... aku bancuh teh halia.... dan jamah roti yang dibeli utk bekal perjalanan pulang ke KL semalam.. lega... kuat sikit nak mulakan tugas seorang ibu...

Masak nasi dulu... dan kepaler ligat dok pk... apa benda yang simple utk kujadikan lauk kami anak beranak tengah hari nie... tak boleh tidak aku mesti makan... kalau tidak... takut penyakit lain pulak yg diundang... hmmm... agak kelam kabut terkejar2 memasak.. bila maner anak2ku buat perangai... Alyaa agak ok arinie.. sbb aku dah slow talk ngan dia semalam... betapa.. segala teguran yang kami (ayah dan bonda juga org yg lebih dewasa semata2 kerana dirinya disayangi.. ya.. bukan senang nak olah ayat untuk difahami anak sekecil Alyaa.. tapi Alhamdulillah.. dia budaknya petah.. cerdas dan pintar.. mudah seperti aku bercakap dengan org dewasa.. cuma Alyaa perlu diingatkan berkali2... supaya menjadi anak yang baik.. dengar kata dan tidak nakal.. aku sebenarnya.. cukup tak setuju dengn cara keras mendidik anak2.. kita mahu mereka hormatkan kita... bukan takutkan kita.. bila kita mahu anak kecil mengikut cara kita.. kita tidak sekali2 dapat memaksa.. gunakan akal kita yg dewasa... bagaimana memanipulasi fikiran mereka yang naif... kita kan org yg telah dewasa... bila kita marahkan budak.. dengan menengking... berlawan cakap dengan mereka... maka kita pon tidak ada kurangnya dengan budak2... maka keluarlah segala ciri2 tidak matang dlm diri ketika itu... bila mahu melentur rebung... lenturlah dengan kasih sayang.... bila anak2 itu nakal.. itulah tandanya mereka berkembang dengan sihat... sudah dibuktikan kanak2 cerdas biasannya lebih cerdik... dan aku harap sgt... jangan lah kita sebagai seorang dewasa... memperbudakkan budak2... memang mereka kecil... tapi.. mereka juga ada maruah... anak2 yang masih kecil... tidak dikatakan kurang ajar jika mereka tidak mahu menurut kehendak kita.... kerana belum sampai masanya akal mereka membezakan mana betul dan mana yang salah... itu tugas kita.... sebagai org yg telah sempurna akalnya utk mendidik mereka... ) aku terkadang terperangkap dengan cara org2 sekelilingku mendidik anak2 mereka... aku tidak mengatakan cara mereka atau siapa2 itu salah... cuma kita manusia biasa selalunya terkhilaf ketika bertindak... ketika itu yang menguasai pemikiran kita hanyalah emosi.... ketika marah.... emosi kita lah yang paling wajar dikawal... jangan sesekali lepaskan kepada mereka yang masih kecil..... sesungguhnya... mereka sedang cuba untuk mengerti keadaan kita yang dewasa..... mereka tidak jahat... kanak2 itu pemikirannya suci... mereka tidak ada dosa... sebab itu doa mereka terangkat terus sampai kepada yang Esa.... fahami keadaan mereka jika kita mahu mereka memahami keadaan kita..... contohilah sifat Rasulullah yang senantiasa berlemah lembut dengan kanak2.... kubaitkan entry ini khusus untuk memperingati diri sendiri juga yang terkadang terlepas dari pemikiran yang waras... aku ingin menjadi bonda yang baik utk anak2ku.... maka bimbinglah aku ke arah itu......

Gambar2 di bawah aku snap maser di kampung iparku.. kitorang tido reramai kat ruang tamu.. rumah kampung... cuaca malamnya teramat lar sejuk sekali... kalah pasang aircond... Puteri2ku sedang lena beradu... aku suka sgt tgk muka anak2 aku tido... wajah polos dan naif... tenang rasa hati dan sejuk mata ini memandang...












No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails