.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, November 3, 2010

..arRitu kitowang pegi ZOo..

Melawat kembali tempat² yang suka dilawati kanak²... last datang sini tahun 2007.. maser tu Alyaa setahun lebih dan Aisha baru beberapa bulan.. disorong dalam stroller.. kali nie kami pegi lagi dengan seorang lagi ahli baru.. dan lebih seronok sebab semua dah pandai bercakap dan tanya itu ini.. punya lar excited bebudak nie biler kitowang kata nak bawak pi zoo.. asyik lar dok tanya bila nak pegi.. bila nak pegi.. 

Kitowang pegi zoo Sabtu lepas.. 30/10/10.. pagi tu hujan lebat.. sampai En. Ady takmo bangun dari tido.. hampir² rancangan dibatalkan.. tapi hujan berhenti akhirnya.. siap apa yg patut.. dan kami di sana lam kul 1.00 tgh..  

Zoo tak banyak berubah.. dari aku kekecik dulu.. sampai lar sekarang.. susun aturnya.. binatang² di dalamnya.. tak banyak beza.. cuma kali nie ada tambahan Zoo Serangga dan Taman Rama².. Harga tiket dah naik.. seiring peredaran zaman lar kan..  macam kat bawah nie..

 
Aku raser keseronokan dan keterujaan melawat zoo makin suram.. tidak ada yang menceriakan melainkan melihat haiwan² yg muram di dalamnya.. sangkar² dorang yang tak ceria.. yelah.. saper yg suka idup lam penjara kan.. menyedihkan..

Aku raser pengurusan zoo perlu lebih kreativiti menceriakan zoo agar yang pergi tidak bosan dan yg dilawati tidak muram.. lakukan sesuatu yg out of the box.. tengok contoh² zoo² lain di serata dunia.. lakukan sesuatu agar pengunjung yang mengunjungi tempat ini pelaburan mendekati fauna di bumi ini berbaloi dan tidak sia²..  

..Entrance yang tak pernah berubah.. samer jer..

..En. Ady sedang menunggu untuk membeli tiket..

..bagaikan kanak² ribena.. hehehe.. sumer sekali kami di charged RM52 ringgit..
 
..beg ini penting bagi meneruskan perjalanan.. tak der beg nie.. meraung lar Putri² Bonda kehausan..

..kena pakai pelekat gelang tangan.. kena scan lagi.. menadakan kita nie pengujung yg dah bayar tiket..
..dah masuk dalam.. bawak si Ainna dalam Mei Tai nie jer.. senang.. raser cam mengandung balik lar pulak..tapi lagi berat.. huhuhu..

..beli tiket tramp pulak.. satu kepala RM2.00 untuk dewasa.. kanak² aku tak ingat nak tanya En. Ady.. dia yg beli sumer tu..
..di atas tramp.. kami sekeluarga penuh satu seat..
..ke Savannah Walk..
..Badak sumbu yg seksi.. hahaha

..kat sini ada zirafah.. kuda belang.. burung unta.. kambing..

..budak dua orang nie dengan ayah.. aku bawak Ainna..

..sedang menunggu En. Ady bawak² Putri² berurusan di toilet..
..Seladang dan pasangannya.. seladang nie badan dia sangat maskulin.. ehehehe
..pegi tengok monyet² besar yg sespesis dengannya..
..ramai yang memerhatikan.. kalau aku ada kemera best nie mesti lagi sonok tangkap aksi binatang² nie..

..Orang² Utan.. 

..Ainna seronokkan aper??  Heheh.. sangat teruja dia tengok binatang² kat situ.. kalau harimau dan sespesis dengannya dipanggilnya cat.. hahaha


..Khusyuk kan En. Ady.. entah aper ditenungnya itu..

..Ainna.. tunjuk sana.. tunjuk sini.. pastu tepuk² aku bagitau dia tengok apa..
..tetiap kali datang.. musti dorang tengah renovate kandang Orang Utan nie..


..ini bekalan kami hari tu.. sandwich.. nuggets dan pancake..

..budak² susu dicari dulu.. dahaga oii jalan² bakar kalori..

..kami berehat depan dua ekor unta inie.. unta nie asal dari Australia kalau yg dari Arab dia berbonggol dua..
..naik tramp balik turun ke bawah..
..sedang menanti utk menonton pertunjukkan haiwan.. yg kelakarnya sekejap hujan.. sekejap berhenti.. ramai² dok tunggu kat situ.. biler ujan sumer naik atas... biler berhenti penuh balik.. betapa setianya pengunjung yg datang.. tapi tu lar.. pertunjukkan pon tak banyak beza.. yg itu² juga dari dulu...

..maser menunggu.. lama lar jugak.. tapi pertunjukkan dia sekejap jer.. tak sampai setengah jam.. huhuhu..

..si Alyaa sibuk berebut kacang ngan adik dia.. nak bergadoh tak kira tempat.. letih Bonda ngan Ayah nak layan..

..nampak jaring kat atas tu.. rasernyer elok kalau pihak zoo buat bumbung yg sesuai dari ditimpa hujan..

..salah satu spesis ikan yg besar di dunia.. Arapaima..
..penguin pon ada tau..
..bergambar berlatarkan zirafah..
..zirafah² nie kalau tengok dari dekat.. cantik kan.. aku suker tengok mata dia.. bercelak.. tapi lidah dia itam.. panjang dan kuar.. kitowang bagi makan zirafah nie dengan daun yg dijual penjaganya.. RM3.00 hengget you.. kita nak bagi makan binatang kat situ pon kena bayar.. huhuhu... aku raser pihak zoo kekurangan dana.. mereka akan lakukan apa sahaja utk kutip duit.. tak der ker syarikat² kat luar sana nak taja??
..En. Ady punya turn..
..bersama gajah²..
..gajah nie ramah.. dia sentuh tangan aku ngan belalai dia..
..macam nie lebih kurang..
..nak suh gajah nie bunyi kena bagi makan.. hehehe
..tengok ler binatang² nie puas².. dia dah letih tu..
..bangau².. ada yg colourful.. seperti diterangkan bangau nie berwarni warni berpunca dari makanan dan vitamin yg diberikan..

..lepak dulu di tepi tasik kecik nie..

..masing² dah letih..
..di zon bergambar bersama replika gajah..
..satu dua tiga lekuk. elok jer buaya² nie beratur.. aku tenung mata one of the buaya.. ngeri seh..
..tulang² reptilia yang dipamerkan..

..slumber jer brother nie pegang ular sawa tu..

3 comments:

Ena said...

owh.. p zoo yeh!.. patott la sunyikkk je ari sabtu tu... p wat lawatan rupanya.. heheh

kami dah lam atak p kak, last p masa anis umur setahun lebih.. masa si irfan lom sampai lagi.. ingat nak p masa abg datang aritu, sekali takjadi lak... mrmmm.. bila la gamaknya..

Sricahaya said...

sonok bg bebudak..boring bagi kita..hehe
umairah tuntut janji ngan ayah dia bila nak gi zoo nak jmp Ad ( Citer Zoo lakonan Mazlan PetPet )

aiDieNa said...

Ena,
Sama lar kan Ena.. sesekali kena datang jugak jenguk²... tapi tu lar tiket makin hari makin mahal..

Sricahaya,
Budak² biler dah tuntut janji kena lar tunaikan.. kalau tidak nanti asyik dok ulang kita tipu.. huhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails