.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, November 29, 2010

..CONJUNCTIVITIS MeNyERaNG!!..

En. Ady tak pi keje.. cuti tadi antar aku p opis pastu bawak si Aisha pegi pakar mata.. seperti diduga.. betul.. conjunctivitis

Conjunctivitis is an inflammation or infection of the conjunctiva, the thin transparent layer of tissue that lines the inner surface of the eyelid and covers the white part of the eye. Conjunctivitis, often called “pink eye,” is a common eye disease, especially in children. It may affect one or both eyes. Some forms of conjunctivitis can be highly contagious and easily spread in schools and at home. While conjunctivitis is usually a minor eye infection, sometimes it can develop into a more serious problem.
Conjunctivitis may be caused by a viral or bacterial infection. It can also occur due to an allergic reaction to irritants in the air like pollen and smoke, chlorine in swimming pools, and ingredients in cosmetics or other products that come in contact with the eyes. Sexually transmitted diseases like Chlamydia and gonorrhea are less common causes of conjunctivitis.
People with conjunctivitis may experience the following symptoms:
  • A gritty feeling in one or both eyes
  • Itching or burning sensation in one or both eyes
  • Excessive tearing
  • Discharge coming from one or both eyes
  • Swollen eyelids
  • Pink discoloration to the whites of one or both eyes
  • Increased sensitivity to light
telah menyerang sebelah lagi mata si Aisha.. semalam dia asyik menangis.. tido tak nyenyak... panggil.. ayah.. panggil Bonda.. sakit... sakitnya juga dah sampai telinga... risau aku.. tapi tadi En. Ady dah call.. pakar kata sakit dia minor... tak berat sangat.. cuma perlu kuarantin dari orang lain supaya sakit nie tak merebak.. penjagaan rapi diperlukan supaya cepat sembuh... doktor bagi drop yg perlu dititiskan setiap 2 jam.. Alhamdulillah tak perlu admitted.. kesian kat dia.. kecik sangat nak tanggung sakit² nie.. baru lah lega hati dan perasaan aku yang pening dan serabut sepagian sesampai di pejabat tadi.. berat jer nak keje asyik dok pk pasal Aisha.. pasal kekesalan macam mana perkara macam nie boleh berlaku pada anak aku... tapi.. kita berbalik pada Qada' dan Qadar.. benda dah nak jadi.. aku bukan jenis suka menyerang orang membabi buta.. anak pengasuh tu menjadi asbab kesakitan dialami anak aku... aku sayangkan anak aku.. aku geram dengan  tindakbalas lambat dari pihak nursery... tapi perkara dah jadi.. mudah²an dengan kejadian ini dorang akan ambil iktibar agar perkara yang sama tidak berulang lagi di masa hadapan... berhati² dan cepat bertindak.. budak² kecik nie masih tak dapat beza mana baik mana buruk.. kita orang dewasa yg cukup akal dan fikiran ini lah diharapkan membimbing mereka menjalani kehidupan dengan lebih baik.. amalkan budaya yg baik dan jauhi perkara yg boleh mendatangkan keburukan dan bahaya..

Sebentar tadi aku sudah berkira² mahu bercuti separuh gaji seandainya dia ditahan di wad.. (akhir tahun menjelang.. cuti aku juga sudah di penghujungnya.. saki baki 2.. 3 hari jer..) tetapi keadaan sebaliknya membuatkan keputusan berubah haluan.. memberikan kami pilihan untuk Aisha dititipkan pada emak bagi menjauhkan dia dari adik beradiknya buat sementara waktu.. puas lar tahan telinga kena bambu sebab tak bagi dia jaga Aisha aritu.. sebenarnya dari bulan pertama kami enroll bebudak tu ke nursery lagi mak dah mintak si Aisha tinggal ngan dia.. katanya biar lah si Aisha besar sikit lagi baru hantar tadika.. mak suh hantar hari Isnin... bawak balik hari Jumaat.. kerisauan mak aku jadi kenyataan.. anak aku tu dah lar kecik.. bila bergaduh kat rumah... ngan kakak kalah.. ngan adik pon dia tak menang.. yg kuatnya jeritan dan tangisan.. delima ibu bapa seperti kami siapalah yang tahu.. melainkan kamu² yang bergelar ayah dan ibu.. aku bukan tanak kasi mak aku jaga Aisha.. aku sebenarnya takmo nanti Aisha jauh hati dan kata kami sisihkan dia walaupon tidak sekelumit pon perasaan itu terlintas di hati kami... takut nanti kasih sayang itu pudar.. dia sebenarnya dihantar ke taska supaya cepat belajar dan pandai bergaul dengan orang.. kami mahu dia develop dia nyer sosial skill... kami mahu dia pandai membawa diri di mana sahaja dia berada... lain anak.. lain ragam.. keluar dari rahim yang sama.. tapi perangai tidak serupa... karektor masing² berbeza²..

Ikutkan hati yang dah tawar nie.. tak sanggup rasernyer nak hantar anak² ke nursery tu lagie.. tapi.. berbaloi ker aku buat macam tu.. menghukum atas kesalahan yang tidak disengajakan?? Apa pula risikonya di tempat lain??  Anak² aku baru nak serasi dengan cikgu² dan kawan² di situ.. Ainna nampaknya seperti sangat sayang dengan salah sorang pengasuh di situ... nursery tu ok.. cuma sebagai ibu bapa ada sahaja yang tidak kena.. kerana kita semua mahukan yang terbaik buat anak kita..



Aku buntu.. kalau korang di tempat aku... apa agaknya yang akan korang lakukan??


2 comments:

Emy said...

kak pah, sabar la.. errmm bila dh jadi emak ni, kerisauan mmg sering melanda..

lagi satu nasib jgk la kalu kita letak anak kt nursery.. nasib baik dpt yg elok, nasib tak baik kita terkene..

MumMe said...

mumme pernah alami keadaan hampir2 serupa begini.masa tu anak sulung baru umur setahun,bahagian kepala dia teruk kena cakar dgn anak cikgu tadika.bw ke klinik.doktor marah (Ummi Salihah BBB=dr tu dh mesra dgn kami)sbb still nak hantar ke situ.pastu trus tukar nursery.lama dh kat nursery baru,nursery tu guna bibik lak sbb x de pengasuh...tgn anak terkapit kat grill dia boleh kata BIASA LA,BUDAK2...gegel satu badan...pastu tukar lagi nursery...begitu lah...
Buat Bonda...semoga semuanya berjalan dgn baik...cayyok2...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails