.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, April 1, 2010

The True Story: LeT Be ProFessiOnaL, 2Gether We ChAnGe ThE FuTuRe..


Honestly maser memula bukak blog nie 4 tahun lepas.. niat asalku adalah sekadar untuk meluahkan perasaan kat blog.. dan tak pernah harapkan saper² pon bacer tulisan aku... adalah satu kepuasan biler aku dapat luahkan perasaan yg terbuku melalui perkataan.. sebab biler marah aku selalunyer senyap... diam dan pendam! Aku tak der intention langsung untuk jadikan blog ini sebagai salah satu sumber pendapatan.. menulis se-entri at least sehari di blog kujadikan rutin bagaikan aku menulis diari... (yg buku tu lar.. aku dulu mmg suka tulis diari.. tetiap tahun mesti berganti diari.. maklum ler.. zaman mude remajer.. itulah tempat meluah perasaan... tapi diari tu sangat rahsia... dan adalah menjadik isu besar jika seseorang secara curi² membacanyer.. aku sangat marah... sebab?? Segala yg tertulis di dalam itu lahir tulus dari hati aku... pure me... real me! Manusia sangat tidak suka orang mengetahui akan peribadi dirinya yg sebenar... betul?? Sebab tu ramai yg cenderung berpura²... untuk disukai.. diminati.. dikenali.. hurmmm??) Okeh.. tahun berganti tahun... melayari alam internet menjadi kemestian untuk dilakukan setiap hari... maser tu ada lar tau (perasan) ada antara kengkawan yg ada blog dok tepek² iklan kat blog dorang... tapi aku tak amik kesah... iklan mender tah lar yg dok menyemak kat blog dorang.. pernah jugak aku tertarik biler tgk iklan yg bergerak² grafiknya itu.. aku tekan utk tahu... aku tak tau langsung melalui iklan yg ditepekkan di blog memasing tu dapat menjana income.. sangat naif kan aku... (dulu kat opis lama.. bos pernah kata kat aku... lurus gerabak LRT tu.. lurus lagi otak aku.. hahaha!!)

Masuk jer memaner blog.. ada jer menatang iklan nie tertepek kat blog dorang.. aku sedikit hairan... macam trend plaks... dan aku menjadik bertambah curious.. dulu aku raser iklan nie menyemak.. tapi biler asyik nampak jer kat blog memember.. nampak menarik plak.. aku mender gerak² kan... lalu.. bermulalah kisah aku berkenalan dengan nuffnang.... pada tahun 2008 tergerak hati aku atas rasa ingin tahu itu... aku daftar... dan tepekkan code nuffnang kat blog aku yg serba biru... template dulu... tapi aku tak amik peduli apa fungsinya... ikut trend lar katakan.. org ada.. aku pon nak juga.. hahaha!! Stupidnyer raser! Aku tak pernah check or follow up account aku kat nuffnang pon...

Tahun berganti tahun... entri² bloggers kebelakangan ini banyak yang mendedahkan tentang keberjayaan mereka menjana income yg tinggi dari nuffnang... ada yg tunjuk cek yg dorang dapat... hadiah yg dorang menang... tips² itu ini pasal nuffnang... fikiran mula terbuka dan aku mula merajinkan diri menelek account aku yg dah bersawang kat nuffnang... ehhh.. to my surprise... ada duit masuk larr... pelik tapi aku soookaaaa... hahaha!! Maknernya kengkawan yg lain tu tak tipu... Nuffnang mmg boleh buat duit.... camner aku bleh ketinggalan ketapi nieh? Huh... aku mesti kejar... aku mula study cara buat duit melalui nuffnang... macam² tips yg aku dapat.... dan salah satu nyer klik iklan sendiri juga main klik² iklan orang and then org tu klik iklan kita balik..... dari segi moral... taktik itu agak licik... ada juga yg mengkaji sehingga nilai halal haramnya income yg kita dapat hasil dari click iklan sendiri / form clicking advert geng.. pemikiran ku mengenai income dari iklan ini disuluh lagi bilermaner terbaca artikel
halalkah pendapatan kita dengan adsense dan nuffnang? juga How to create your future and buat duit aku teruskan juga membaca artikel tentang rakan klik nuffnang dan baca pulak yang ini Geng Klik Nuffnang is Illegal... Korang bacalah.. artikel² yg ditulis oleh blogger² ini bagus² belaka.. dapat memberi kita kefahaman yang mendalam.. tentang apa itu iklan di blog dan macam mana nak menjadi blogger yang professional...

Tipu lah kalau kata aku tidak pernah terjebak dengan gejala click² nie... tapi belum sampai ke tahap hard core.. sekarang aku dah sedar.. aku tak focus clicking iklan semata² kerana wang... dulu aku pernah juga klik iklan sendiri.. atas dasar ingin tahu... sebab aku sendiri berminat dengan iklan yg dipaparkan di blog aku... tapi aku klik sekali sahaja... bukan berkali² sebab nak jana income.... aku juga pernah klik iklan di blog kengkawan yg menyinggah di blog aku... sebenarnya aku buat lawatan muhibah... utk naikkan traffic mereka yg telah sudi luangkan masa singgah di Diari BoNDa.. dan dalam masa yg sama sekiranya terdapat iklan yang menarik di blog mereka... aku akan klik... atas dasar minat aku sendiri... bukan atas sebab nak balas budi mereka yg tolong klik iklan di blog aku.... I don't do such thing! Kalau dah pernah klik iklan berkenaan yg aku dah tau.... aku tidak akan klik lagi sekadar nak tolong kawan.... kita tak sedar... melalui niat kita nak tolong kawan dengan klik iklan sekadar nak jana income itu sebenarnya akan melingkupkan kawan² yg lain... lama mana syarikat perantara iklan seperti nuffnang akan bertahan sekiranya kita melakukan "Fraud Click"... mungkin sykt iklan yg menggunakan perkhidmatan nuffnang akan merasa tertipu kerana tidak mencapai matlamat yg disasar... tujuan utama mereka mengiklankan produk... kemudian menarik balik iklan mereka dan tidak akan bekerjasama dengan nuffnang lagi... masa tu siapa yg rugi?? Bukan hanya nuffnang... tapi kita juga.... tiada lagi side income lor.... dan itu lah akibat jangka panjang ada yg masih belom sedar......

Nak tolong kawan?? Boleh... kita lawat blog mereka hari².... up kan traffic.... klik iklan yg menarik minat kita sahaja... bukan dengan niat membalas budi kawan yg klik kan iklan di blog kita.... dan biler kita dah click iklan kat blog kawan... tak perlulah juga kita bagitau dorang... senyap² sudah... kita klik sebab kita mmg berniat nak tau pasal produk tu kan... bila kita bagitau tuan punya blog yg kita seolah² kita mengharapkan mereka membalas perbuatan kita.. cukup sekadar tinggal note saying hai or apa sahaja yg sewaktu dengannya... ;) Marilah kita sama² mengubah paradigma berblogging.... nak kekal lama membuat side income dengan syarikat iklan?? Belajarlah menjadi blogger yang professional... jujur pada diri sendiri!

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails