.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, April 28, 2010

Datok Tok Mana??!

Semalam masa balik dari keje.. sementara aku siapkan barang² bebudak nak bawak balik.. aku terdengar Alyaa berborak dengan Toknya sambil keduanya duduk di atas lantai di ruang tamu menghadap televisyen.. panjangnyer ayat penyata.. baca dlm satu nafas okeh! Aku pon memasang telinga...

"Tok.. tok... Datok tok mana?".. Bertanya penuh kesungguhan..

"Datok mana??" Mak tak baper paham aper yg cuba ditanyakan si Alyaa..

"Alaaa.. Datok tok tu.. jom lar kita pegi tanah... kita doa² banyak² kasi Datok tok tu hidup.. " Aku mula paham apa yg cuba dimaksudkan.. Alyaa maksudkan Abah aku yang dah meninggal...

"Lailahhaillah budak nie.." Mak mengucap panjang dan kitorang tergelak besar...

Budak² sunggohpon kelakar.. soalan mereka sangat naif dan datang dari hati... dia teringin nak jumpa Tok Abah dia... aku tanya Alyaa dalam keta...

"Kakak.. kalau Datok Tok tu bangun kakak nak buat apa.." ingin kuketahui sejauh mana fikirannya pergi..

"Kalau Datok Tok tu bangun.. kita bawak lar dia jenjalan ngan kita... pegi taman.." Ohh dia nak bawak p jalan²...

"Kakak... Kakak panggil Datok Tok tu Tok Abah... Datok tok tu ayah Bonda.." Aku cuba membetulkan panggilan Alyaa kepada Abahku yg dia tak pernah jumpa...

"Oooo.. Datok Tok tu somi Tok eak.. " Paham pon!

"Haa.. yer larr.. Datok Tok tu dah meninggal..." Kujelaskan lagi biar dia faham...

"Bonda.. kakak tengok kan.. dorang sumer pegi mintak doa.. bila mak bapak dorang meninggal.. dorang doa banyak² dekat tanah (baca:kubur) tu... kita kena doa mak bapak kita kan Bonda" Panjang lebar budak ini berceloteh kalau diajak bersembang...

"Yerlah.. nanti bila Ayah ngan Bonda meninggal kakak kena doa macam tu jugak.." Perbualan terhenti biler Alyaa melayan lagu digemarinya di radio... ikut menyanyi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails