.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, April 21, 2010

..Etika Bertelefon..

Nak buat latihan jari sekejap... ini artikel disalin taip dari ruangan kegemaran aku.. hahaha... Harian Metro 1Klassifieds, Rabu - 21 April 2010. Artikel nie banyak kena mengena ngan kerja aku sebagai seorang PA juga kehidupan harian aku juga kamu² yg aku yakin sumer ada tepon bimbit.. Semoga ada manfaatnya...




*************************






Telefon bimbi kini dimiliki hampir semua individu sama ada yang masih belajar, pekerja, tua atau muda tetapi secanggih mana sekali pun telefon, ia tidak bermakna jika individu yang menggunakannya tidak bijak mengendalikan panggilan yang diterima atau ketika membuat panggilan, apatah lagi sehingga mengganggu orang lain.

Pastikan Tujuan
Pastikan anda tahu tujuan membuat panggilan supaya tidak menyusahkan orang yang dihubungi. Jika tidak keberatan, catatkan segala pertanyaan yang mahu diutarakan dan maklumat berkaitan supaya anda tidak perlu membuat panggilan semula untuk bertanyakan pelbagai soalan lagi. Selain itu, anda juga perlu pastikan nombor yang anda dail itu adalah individu yang perlu anda hubungi.

Memulakan Perbualan
Saat memulakan perbualan, pastikan semua pertanyaan disuarakan dengan berhemah. Sebaik-baiknya, mulakan pertanyaan dengan gelaran yang baik seperti encik, puan atau Datuk sekiranya penerima panggilan mempunyai gelaran itu. Pastikan juga, ucapan terima kasih diucapkan pada akhir panggilan supaya anda tidak dipandang sebagai individu yang pentingkan diri sendiri. Cara anda berbual di telefon emnandakan keperibadian anda sebenar.

Nada Dering
Kecanggihan zaman teknologi memungkinkan pelbagai nada dering telefon boleh digunakan. Walau secanggih mana nada dering yang anda gunakan, ia perlu dimatikan atau ditukarkan kepada mod senyap setiap kali melangkah ke tempat tertentu seperti masjid, mesyuarat atau seminar.

Tidak salah menghormati orang lain apatah lagi majlis yang anda hadiri. Jangan bimbang dengan panggilan tidak berjawab kerana teknologi juga memungkinkan semua panggilan tidak berjawab direkod supaya anda boleh menghubungi semula individu yang membuat panggilan tadi.

Pilih Waktu
Sebelum menghubungi seseorang, anda perlu pastikan sama ada waktu itu sesuai atau tidak. Waktu seperti selepas tengah malam, subuh atau maghrib dianggap sebagai antara waktu yang tidak sesuai. Ia adalah masa untuk berehat serta melakukan amal ibadat. panggilan awal pagi atau lewat malam hanya dibenarkan sekiranya terdapat berita kecemasan yang perlu disampaikan . Gunakan perkhidmatan sistem pesanan ringkas (sms) untuk bertanyakan sesuatu dan anda tidak perlu membuat panggilan.

Hak Peribadi
Ada kalanya teman anda sering meninggalkan telefon bimbit mereka merata-rata. Anda dilarang sama sekali mengusik telefon mereka kerana ia dianggap sebagai harta peribadi. Pasti telefon bimbit berkenaan mengandungi senarai nombor rahsia atau mesej peribadi yang pasti tidak patut diketahui orang lain. Sekiranya telefon berkenaan milik ahli keluarga anda sekalipun, anda perlu meminta keizinan mereka terlebih dahulu.

3 comments:

sekamar rindu said...

Salam..


puan..saya dah setahun lebih tak guna hp..

kak anie said...

Aidiena...kadang2 diorang ni tidak peka...mementingkan diri sendiri...sepatutnya segala apa yang senaraikan itu kita patut tau...

aiDieNa said...

sekamar rindu.. iyerr.. naper tak pakai..?? Hp kena curik ker??

Kak Anie.. Hmmm tu lar pasal.. itu etika asas patut sumer org tau.. bukan takat yg keje PA jer..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails