.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, June 7, 2010

When AiSHa get CRaNKY..


"Bonda kata nak pegi umah tok..?" Suara membentak tak puas hati.. muka macam orang nak nangis..

"Yerlarr tadi kan dah pegi.. Aisha tido.. tok tak der rumah.. tok pi umah Walid.." Setenangnya aku cuba menjelaskan..

"Maner ada.. Aisha tak tido.." Masih tidak puas hati..

"Iyerrr... Aisha tido.. tak cayer tanyer kakak.. Bonda ngan Ayah p klinik amik ubat kakak.. pastu pegi umah tok.. Aisha tido lagi.."

"Manerr adaaa... Aisha bangun... Bonda kata nak p umah tok... huhuhu... huhuhuuuu.." Sambil membentak.. Aisha mula menangis.... meluahkan ketidakpuasan hatinya padaku.. yang merasakan dirinya seperti tertipu..

Korang pernah alami situasi seperti ini?? Mula perjalanan naik keta anak tido... dah sampai depan gate umah.. dia pon terjaga... dan dikatanya kita tipu.... huhuhu... sangat susah untuk memperjelaskan keadaan sebenar kepada si kecil yang mula menagih janji.. kesian jugak sebenarnya.. tapi tak boleh dilayan.. sebab nanti akan menjadi²... dan malam itu dia memang bebetul buat perangai... tanak makan... bengis ngan adik beradik.. si Kakak siap dipukul ngan rotan yang aku letakkan dalam pasu.. (mula² dia main saja.. bila sakit hati ngan kakak.. dibedalnya rotan itu..) Kakak demam.. menangis menjerit tak puas hati dirotan si adik.. dan sebagai ibu yg adil.. aku bertindak menghukum yang salah.. merotan tangan si Aisha sekali yang tidak lah sekuat mana... yang menyebabkan si Aisha menangis hampir sejam... memanggil nama ayah... akhirnya kerana kasihan.. aku memanggil Aisha ke dalam pelukan.. menasihati agar tidak berkelakuan seperti itu lagi... dan tangisannya berhenti.. tetapi tidak mahu bersalam mintak maaf dengan kakak walau berbuih mulut ini menyuruhnya.. tidak larat menunggu.. aku bertanya.. "Aisha tak sayang kakak ke??"
"Tak.. Kakak busuk!"
Ohh.. sebenarnya hanya dia yang tidak mandi malam itu.. dikatanya kakak yang busuk..
"Abis kalau kakak wangi.. Aisha sayang kakak tak..?"
"Tak.."
Sambil mencebek... menahan tangis.. hatinya masih bersisa rajuk dengan si kakak yang menyebabkan dirinya dihukum...

Budak² usah dilayan sangat.. aku membancuh susu dan ke bilik mereka melipat kain baju kecik² yang bertimbun... lipatan berjaya kusudahkan hampir setengah jam berteleku di situ.. dan aku gembira.. akhirnya si Kakak mengkhabarkan Aisah telah bersalam dan meminta maaf atas kesalahannya dengan si Kakak... "Bagusss... macam tu lar anak Bonda.. adik beradik tak baik bergadoh.."

4 comments:

Ena said...

hehe.. kelakar pun ada ye kak..

same la ngan si anis, sgt kuat tuntut janji cume nasib baiknyer tak der la sampai menagis beria2 dah.. ye la aisya kecik lagi kan!.. budak2 mcm2 ragam ada.. tu pun ena nie selalu keraskan hati.. wak dekkkk jer.. tapi kalo tak jalan juga.. kene la cubit ketam.

Ena pun suka kalau anak2 buat salah suruh dorg baisakan minta maaf dan salam.. si anis mengikut juga tapi dtg angin tak nak tu.. die rwat dekkk jer.. tapi ena memg takkan layan dier.. sampaila dier dah salam.. yg kelakar tu irfan pun dirsurhnye salam juga kalau wat salah.. hehe

ayah,ummi, farish said...

agaknyer..kalau farish dah besar nanti pun camnie kot...hehehe

aiDieNa said...

Ena.. semalam dengar ker Aisha melalak melolong kat tepi tingkap tu.. takot jugak orang lain terganggu.. (chehhh.. sejak biler?)

aiDieNa said...

Kebanyakkan budak macam tu lar Ummi Farish... terpulang kita nak bentuk dorang ikut cara kita..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails