.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, June 2, 2010

PeNDeK BuKaN SeBaRaNG PeNDek.. Dah Berbuah Tau!

Hehehe.. kowang ingat aper?? Nie haaa... arinie Kakpah nak berceriter pasal pokok.. lebih spesifik lagi.. 'Pokok Betik' yang dipungut lalu ditanam di depan rumah... pokok pungut pon pandai berbudi kan... heh... aku pungut pokok nie dari dalam pasu kat umah aku jugak.. aku tak tau dari mana datang benihnya.. tetiba.. pokok demi pokok renik bercambah dari biji betik yg kering yg entah saper buang dalam pasu bunga aku... ntah² contactor yg renovate umah aku nie dulu tak.. sambil buat keje sambil makan betik kan... huhuhu..

Disebabkan aku takmo ler pokok di dalam pasu aku terjejas dek kehadiran si pokok yg aku tak tau dari maner benihnyer ini... maka aku pon keluarkan lar pokok itu... sebelum² nie aku buang jer.. tapi yg kali nie.. dia dah besar.. nak buang kesian lar pulaks... makanyer aku menyelamatkan si pokok renik itu dengan menanamnya di tanah sekakang kera kat depan umah aku... hari demi hari.. si pokok renik makin meninggi... tapi... dua minggu lepas aku pasan dia dah berbunga... cepat ko... tinggi lum sampai separuh pinggang aku... dah berbunga... (En. Ady cakap dia subur bab selalu dapat baja taik kucin.. hahahah) dan dalam minggu lepas... bunga telah menjadik buah... siapakah gerangan yg membuntingkan pokok betikku itue??!.... Ohhh.. mekasihhh.. pasnie bleh lar makan buah betik kan... hehehe

..nie pokok betik tu.. tengok.. pendek jer!

..kecik jer pokok nie.. tapi dah berbuah..

..galak kan dia berbunga..

..adakah dia subur disebabkan tuan yg menanamnyer.. sempat lagi nak memperasankan diri tu.. hikhikhik..

..depan umah aku dah macam kebun belakang umah.. maklum ler belakang umah dah tak der tanah.. macam² pokok ader.. pokok serai.. kunyit.. aloe vera.. nanti aku nak pindahkan daun kari kat lam pasu tu kat depan laks.. bukan per.. senang nak memasak.. petik jer..

..cuba bilang ada baper biji buah betik yg dah bercambah...



6 comments:

Ena said...

hari2 ena tgk tapi tak perasan pulak dah berbuah rupanya..

kak, dah masak nanti jgn lupa owang sebelah yeh!.. ekekekekek..

aiDieNa said...

Ena.. tak luper punyer.. nanti kita makan cicah kuah rojak eak.. hehehe

ayah,ummi, farish said...

nanti dah masak htr sikit kat maya yer..hehehheh

aiDieNa said...

Ehehehe.. Maya.. umah kat maner? Takut tak sempat antar dah abis.. ikhsss.. jom datang umah kita makan sama²... ;)

Anonymous said...

snap la pic pokok orked dato'..nk tgk cm ne rupa dia skng.. -anisa

aiDieNa said...

Kalau perati betul² ko akan nampak pokok orked Dato' tu Nisa.. masih idup lagi cuma tular.. lepas renovate umah aritu.. pokok tu baru nak bernafas semula.. windu nak tgk pokok tu berbunga..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails