.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, June 7, 2010

ToLOnG AkU.. JaWaB SoKLaN ALyAA..


Kelmarin.. ketika menasihati adik beradik itu (Si Aisha dan Si Alyaa) supaya tidak bergodoh..


"Adik beradik tak baik bergaduh.. Tuhan tak suka.."

"Adik beradik kena baik.. kalau buat salah kena mintak maaf.."

"Apa yang penting??"

"KERJASAMA!!" jawab si Alyaa dengan yakinnya..

"Tuhan benci orang suka bergadoh ke Bonda??" Soal si Alyaa

"Tuhan suka kalau kakak baik kan.. kakak nak jadi anak yang baik.. nak dengar cakap Bonda.."

"Haa.. kalau kita baik.. Tuhan sayang.. bila kita mati nanti.. kita masuk syurga.."

"Syurga??" Aisha bertanya..

"Bila kita mati.. ada dua tempat.. orang jahat masuk neraka.. dalam neraka tu ada api BESARRR.. nanti kena bakar hangus... kalau orang baik pulak.. dia masuk syurga.. kat syurga tu cantik.. sumer ada.. Aisha ngan Kakak nak masuk maner?"

"Masuk syurga.." Serentak keduanya menjawab.. tiba²

"Bonda.. Bonda.. Bonda!! Tuhan tu lelaki ke pompuan?" Aku terdiam... memikirkan jawapan terbaik untuk memahamkan budak kecil yg rajin bertanya ini..

"Bonda.. Tuhan tu lelaki ke pompuan??" Betul² mahukan jawapan..

"Ermmm... Tuhan tu tak der jantina lar kakak.. Dia bukan lelaki.. bukan pompuan.."

"Tuhan tu satu.. dia tak der anak.." Alyaa menyambung seolah bercakap pada dirinya sendiri..

"Maner kakak tau??" Aku agak terkejut dengan jawapannya..

"Ayah lar kasi tau!" Ohhhhhh.... ingat ke maner lar dia belajar.. buat suspen jer.. hehehe


Kalau anak korang yang bertanya.. korang jawab camner??


5 comments:

Ena said...

hehehe..

bijak betul alya tu kan!..

anis pernah tanya camtu juga.. memg ena terdiam dengan soklan dier.. dan ena juga bg jawapan yg sama ngan akak.. tapi anis pernah tanya soklan Tuhan tu dok kat maner? memg sangat meleret soklan.. huhu

aiDieNa said...

Budak² sekarang memang bijak² Ena.. tu yang risau tu kalau tak antar tadika.. boleh ker dia bersaing ngan teman sebaya bila darjah satu nanti.. sekarang nie baru darjah satu sek dah adakan saringan membezakan yg cerdik dan tidak... ohh.. kita dedolu tak der pon tadika.. tadika nieh!

ratna said...

hik hik..soalan yg agak mencabar tu... tak per..maksudnya dia ada perasaan ingin tahu..

rynas said...

kena jawab betul-betul sebabnya dorang akan ingat sampai bila-bila. kalau bg jawapan salah nanti akan menyebabkan dorang confuse plakkan

aiDieNa said...

Ratna..
Betul lar tu.. dia sentiasa ingin tahu.. ada jer soalan disimpan utk kita biler balik keje..

Rynas..
Memang jawab bebetul.. kalau boleh mmg tanak dia keliru.. budak umo Alyaa otak macam span.. apa kita kata sumer dia serap..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails