.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, June 25, 2010

SUBWAY.. No Way!!

Citer nie dah lamer.. dah lamer nak keluarkan tapi asyik ler tertunda.. sebab Kakpah perasan bzzz.. up kan entri lain dulu.. arinie baru punya mood nak citer okey... ini kisah benar dan saya serius... hahaha! pekehe nyer Kakpah nie.. pas serius gelak pulokkk Siler faham dan hayati aper yg aku ceritakan ini...

Aritu kan kitowang dapat 2 tiket wayang free Screening Karate Kid.. haaa.. baru tau baper lamerr.. memang lamer kan.. heheh.. citer tu memang best bagi owang yg tak suka pk berat2 cam aku nie.. (iyer ker?? Hikhik) Hurrrmmm.. tapi bukan itu yg aku nak citerkan kat sini... nie haaa... aku nak citer pasal tempat kitorang makan sebelum menonton tayangan percuma itue...

"Abg.. jom kita p makan.. Ayang lapar larr.." Kataku menyuarakan hasrat perut yg minta diisi..

"Okey.. tapi abg nak p toilet dulu.. tak tahan.." En. Ady pula menyuarakan panggilan alam yg tak dapat ditahan²..

Selepas itu..

"Ayang nak makan kat maner?" Dia bertanya..

"Yang dedekat dah lar.. pastu kita cari surau.. senang sikit nak tengok wayang" Sambil mataku liar memerhati keliling.. mencari tempat yg dapat menambat selera.. banyak western stye nyer food... okeh raser cam nak merasa ada kat negeri omputih...

"Bang.. jom kita makan kat situ.." sambul muncung kujuihkan ke tempat yg aku maksudkan.. tanpa menunggu jawapan En. Ady.. kakiku telah lebih dahulu melangkah menuju destinasi... membelek² menu di kaunter... set makanan aku tempah.. dan terus mencari tempat duduk.. berdepan tong sampah.. (jauh sikit lar.. tempat tu kecik jer.. jadik tong sampah tu jelas di pandangan mata kami) Aku lepak di situ sementara En. Ady menunggu menu dipesan utk dibayar.. dan mataku tertancap pada si pelayan restoran ini... dia mengutip semua bekas² makanan juga minuman yg telah ditinggalkan pelanggan yg makan di situ.. bagus... bersihkan cepat dari pandangan mata!

Tapi.. yang buatkan aku agak terkejut... Pelayan tu membuang sampah di atas tray itu sedalam²nya ke dalam tong sampah (yg macam kat fast food restaurant biasa tu.. yg jenis tolak mulut dan sumbat isi sampah tu..).. tak cukup dengan tu.. ditekan²nya sampah tu guna tray dia... OMG.. gelinyer aku..

En. Ady sampai... membawa makanan menggunakan tray di situ of course! Aku nikmati hidangan penuh tanda tanya... sambil memandang tray yg dikutip dibawa masuk ke kaunter... dan pada ketika itu... dedekat kitorang nak abis makan.. datang lagi.. pelayan yg sorang lagi pulak... mengeluarkan salah satu tong yg sampahnyer dah penuh.... korang tau dia buat aper?? Dia gunakan one of the tray yg dia kutip... ditekan²nya sampah kat dlm plastik tu kasik mampat... OMG... OMG... aku cuit En. Ady suruh tengok apa yg aku tengok... korang raser tak aper yg aku raser... sib baik aku dah nak abis makan dah... silapnyer kitowang tak snap jer gambar perlakuan dia tu.. korang raser dia basuh ke tray tu lepas dia tekan² sampah tue... aku pernah keje fast food restaurant nie maser cuti semester time sekolah dulu... tak dernyer maser kitorang nak cuci² tray tu time business hours... kitorang cuma akan cuci setelah kedai nak ditutup... biler sumer pelanggan dah balik... itu tempat aku keje dulu... dan aku tengok staff situ tak lar ramai... dan staff dia juga nampak cam tak paham Bahasa Melayu.. macam orang Myanmar.. entah ler... luaran nampak bersih... pakai sarung plastik maser nak sediakan menu... tapi.. tangan dorang tu bercuci ker.. baper kali dorang bukak pakai plastik yg samer??? Eiiii.. tak dapat bayangkan... geliiii arrr... bak kata En. Ady.. "Makanan dah sihat.. tapi pengendalian pelayan tidak sihat".. tak p dah lar kami makan kat situ... PENGOTOR!!

Makanan baru sampai...

..nampak menyelerakan..

..En. Ady menikmati menunya.. sampai terpejam² mata tu.. nikmatnyer eak dapat isi perut..

..aku juga..

..posed lebey² hehehe..

..moral of the story.. lenkali jgn tengok makanannyer sajer... tengok pengendali makanan tu juga.. take time perati sekeliling.. orang yg beriman itu memilih makanan yg bersih sumber juga penggendaliannya... halalan toyyiban!

..e'ehh terselit pulak gambar nie.. di kaunter pengambilan tiket nuffnang..

..puas hati pas telah dalam tangan..



5 comments:

ratna said...

saya dari dulu teringin nak mkn subway..tp tak dpt2 gak ha..

ZR said...

erkkk..nsb baik diorg ada pakai srung tgn plastk tu..kalu tak....aaaa...

Ena said...

owh.. tu la kan.. kdg bila dah dapat makanan lupa kiri kanan.. terus ngappp jekk.. lagi malang kalau makan sampai lupa nak baca bismillah.. huhu..

tapi memg ena tak perasan pulak selama nie.. selalu tgk dorg wat kije tapi tak pernah perasan apa yg dorang buat tu.. hampeh!!


selamat berjalan2 ke kedah ye kak.. heheh :)

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

alahai..mmg terbantut la selera kalau nampak bukan2 tu..baru ni gi klas cupcake anjuran kolej komuniti, dah tentu ramai, so share meja and tools ngan org..sorg in my group ni pengotor ok..buat keje sepah2..lap2 kain buruk, dah kaler hitam!hahaha so, cupcake yg dpt bawak balik sorg 4 ketul tu, sy sedekahkan pd tong sampah!ohh..tak lalu...mcmana la dia nak buat tempahan utk org...tak lalu nak telan, even kek tu wangi sgt2!hahaha

lina said...

adeh baru jer makan semlm..tak perasan lak pulak..subway area mana tu ye....sekarang camera kawan rapat lina dah...apa2 snap jer..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails