.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, March 15, 2010

Nak Tau EmaiL KoRanG DiBaCa atau Tak?

google image

Kat bawah nie email dari yahoogroup yg aku terima dari En. Imran Malik.. aku raser bagus kalau aku kongsikan kat sini.. sbb tak sumer org tau kan... sbb aku pon tak tau..hehehe

Sangat² berguna buat pasangan zaman IT nie untuk mengetahui si Dia dah bukak blom email cintan cintun korang... jadi tidak ler bagai pungguk rindukan bulan... tunggu buah yang tak jatuh²... this is the time to be smart.. si dia tak bleh ler nak cipta alasan kenaper tak balas email kan... Kakpah bercakap cam berpengalaman jer kan.. hik..hik.. aku dah kawen okeh! sbb kita tau dia dah bukak atau tidak... senang jer nak tgk dia ikhlas atau tak dengan kita kan....



Mengetahui Adakah Si Die Buka Email Kita atau Tidak
Pernah terfikir adakah email yang kita hantarkan dibuka atau tidak? Walau kepentingannya tidaklah nampak sangat dalam kehidupan harian, tapi dari aspek perniagaan hal ini dititik beratkan. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang menjalankan email marketing seperti blast email, spam email, newsletter dan menghantar email iklan di yahoo group. Dalam industri, istilah tepat bagi buka atau tidak ini dipanggil 'open rate'.

Ini penting bagi mengetahui:-

1- Apakah mesej/iklan sampai kepada penerima
2- Keberkesanan mesej/iklan yang dihantar bagi memenuhi tujuan awal mesej/iklan itu dihantar.

Tips ini lebih kepada mereka yang menggunakan web based email service seperti GMAIL, YAHOO MAIL dan sebagainya. Tips ini adalah tidak mustahil dengan menggunakan khidmat beberapa website parti ke-3 seperti di bawah.

1- Konsep Asas

Anda akan dibekalkan dengan tracking code oleh website-website parti ke-3 ini. Tracking code ini disimpan dan ditanam di dalam gambar yang begitu kecil; apa yang penting gambar ini kelak tidak akan disedari kewujudannya oleh pembaca email anda. Kemudian, gambar inilah akan anda letakkan di dalam email.

Apabila email dibuka, gambar tadi akan secara automatiknya akan di muat turun dari server website tadi dan load keluar. Yang mana secara tidak langsung, untuk setiap gambar yang dimuat turun memberi mesej kepada server bahawa email anda telah dibaca. Server akan merekodkan data ini untuk rujukan anda kelak.

2- Email Tracking Website

Berikut adalah antara website-website parti ke-3 yang memberikan khidmat tersebut. Ada diantaranya mempunyai rekabentuk yang mungkin agak meragukan kerana tidaklah begitu cantik. Namun apa yang saya boleh katakan, dont judge a book by its cover. Cuba terlebih dahulu kerana mungkin ia akan memenuhi kehendak anda.

www.getnotify.com
www.mailtracking.com
www.msgtag.com/home
www.spypig.com
www.readnotify.com

3- Beberapa Kelemahan

GMAIL dan YAHOO MAIL tidak load image di dalam email secara automatik. Jadi, andaikata penerima terus membaca email anda tanpa load gambar, makan tips ini tidaklah berkesan. Terpulang kepada tahap kekreatifan anda untuk meminta pembaca load gambar.

4- Uji dan Kaji

Ini yang paling penting. Mungkin tips ini tidak berkesan kepada semua. Kuncinya anda perlu mengujikaji tips dan teknik ini sendiri untuk melihat hasilnya.

2 comments:

Ena said...

owyh..camtu ye kak, hu3x.. memg tak tau la sblm nie.. kui kui kui..

aiDieNa said...

A'aa.. camtulah agaknyer.. kita pon tak pernah cuba lagi...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails