.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, March 24, 2010

JaNGaN JaDi PeMBACA BiSU..

Tinggalkan jejak.. agar anda dapat dijejaki.. setuju atau tidak jika aku katakan adalah satu pembaziran yg jelas lagi nyata jika korang seorang penulis blog yg menjana pendapatan secara pasif melalui blog masing² tidak menggunakan platform yg ada sebagai medium bagi meningkatkan trafik ke blog korang?

Baca blog orang atau istilah "blogwalking" merupakan salah satu cara "marketing" paling effektif untuk menambah unique visitor ke blog anda.. Sebab apa aku guna istilah marketing?? Sebab melalui cara itu.. "meninggalkan jejak" secara tidak langsung korang telah mengiklankan blog korang kepada prospect² yang berkenaan..

Prospect² itu siapa?? Blog owner yang korang kunjungi.. visitor² lain yg turut mengunjungi blog berkenaan...

Membaca dan pergi tanpa meninggalkan jejak (yg boleh dijejaki dengan menyertakan url site korang yang tentunya bukan aku maksudkan sebagai anonymous).. dalam istilah lain kita panggil "Silent Reader" adalah satu tindakan yang amat merugikan.. melainkan anda mmg pembaca yg tidak berkepentingan untuk dijejaki.. bukan penulis blog atau penjana wang sampingan...

Tinggalkan komen di kotak yang telah disediakan di bawah entri empunya blog atau di kotak jerit yg biasanya diletakkan di sidebar laman blog... tinggalkan komen yg berkesan.. yang menarik minat org untuk mengenali siapa anda... bukan ayat stereotype..atau sarcastic yang boleh menyakitkan hati orang atau pembaca2² lain umumnya... Berikan komen yang membina dan ikhlas dari hati... Insyaallah keikhlasan yang dilahirkan dari komen yang membina bukan sahaja dapat menarik perhatian orang untuk mengenali anda.. tetapi juga menambat talian persahabatan walau pon tidak pernah bersua...

Satu lagi.. tahukah korang.. perniagaan yang berjaya di dunia ini adalah berdasarkan jaringan yang luas dan kuat..

Jadi untuk kekal menjana pendapatan yang berterusan dalam dunia blogging ini.. mulalah membina jaringan pembaca anda... bukan setakat dapat duit... kawan pon bertambah ramai... ;)

4 comments:

Unknown said...

bonda, ina setuju bangat..rugi kalau tak kenalkan diri kepada penulis blog yg kita kunjungi.kalau bukan niat utk tingkatkan traffic sekalipun, apa salahnya kalau utk menambah kenalan baru kat dlm dunia maya ni kan =D

aiDieNa said...

Betul tu.. betul... meh kita berkenal²an.. ;)

Ena said...

Betul tu kak.. sangat setuju.. yerla daripada dok silent cenggitu kan.. apa salahnyer tinggalkan jejak.. x rugi pon.. lain la klu ade masalh mase nak tinggalkan jejak tu..
ada pulak tu mintak kite follow balik tp x tinggalkan link.. abis camno? kene yg x baper pandai nak godek sane sini cam ena nie x dapat la nak flw kan!.. hu3x..

aiDieNa said...

Tu lar pasal.. follow memfollow.. biler baca pasal follower nie tingat owg kuning.. hahaha!!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails