.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Sunday, December 12, 2010

..Mak SaKit..


Seharian sibuk dengan kerja rumah... dari pagi sampai lar sekarang nie.. asal mengadap editor blog jer.. ada keje nak buat... nak update sambil².. idea laks takmo kuar.. sebab sibuk fikirkan macam² yg nak dibereskan... semalam.. tengah malam baru sampai balik umah.. agenda kami.. kuar umah dari petang sampai ke malam hanya berkisar di hospital.. mula² lawat FIL kat Hospital Selayang.. Insyaallah akan dibedah hari Rabu nie... asyik dok postpone jer.. patutnyer Jumaat... then katanya hari Isnin... dan terbaru hari Rabu.. hai.. entah lar... balik dari tengok Papa... singgah umah mak... sajer nak ziarah bagi kek yg aku masak.. sekali maser masuk ruang tamu disambut mak yg terbaring dengan kain sembahyang.. dengan cool fever di dahi... mak tengah kunyah roti putih cicah air teh.... mak kunyah sambil baring... semacam jer.. adik² pon pakat dok pandang mak.. depa kata mak demam.. tapi kan lar sampai teruk macam tu.. aku raba² dahi mak... tak lar panas sangat.. tapi mak kata mak sejuk... aku gelak² ingat mak melawak.. sebab mak memang selalu buat lawak... tapi.. rupernyer memang betul mak sangat tak larat... nak bangun makan pon tak larat.. terpaksa makan sambil baring.. makan pon sikit²... sedeh betul tengok keadaan mak.. hati pon risau... sebenarnya dari Khamis aritu mak dah mengadu pasal badan dia yg raser lain macam... tapi.. biler aku ajak mak pi spital... mak takmo.. katanya nak tunggu adik aku Dekli... dia kata esok nak pegi... tapi Jumaat tu.. mak masih tak pi... mak masakkan kami makan... mak masak daging rusa yg dia beli aritu... dalam tak² larat tu.. ...boleh lagi gagahkan diri memasak... mak tak tunjuk sangat yg dia sakit.. aku pon ingat mak dah ok... aku ajak lagie mak pi hospital aritu..  tapi mak macam biasa.. macam² alasan diberi.. tak suka betul dia pegi hospital.. ntah aper ditakotnya... seperti yg pernah aku citer dulu.. mak di-detect ngan batu karang.. mak pegi berubat cara kampung jer.. aku agak skeptical.. betul ker orang boleh keluarkan batu dengan cara macam tu... tapi macam kata mak.. kita ikhtiar yg tentukan Allah... fine.. mungkin betul kata mak...

Semalam... biler tengok keadaan mak yg macam tu.. ada raser kesal dalam hati aku... kenaper lar mak nie suka bertangguh² nak jumpa doktor.. tunggu sampai dah terbaring tak boleh bangun baru nak pi... kami adik beradik bawak mak pegi hospital semalam.. aku stay sampai pukul 12.00 tgh malam.. terpakser balik sebab budak² dah merengek² tak selesa.. mengantuk... adik badik yg lain stay... tengokkan mak... diberitahu melalui telefon.. mak tak warded.. doktor suspect appendiks.. doktor bagi tarikh lain utk appointment... tarikhnya bila aku tak tau lagie... aku harap tidak lah lama sangat... pagi nie aku tak dapat pi jumpa mak.. cuma titipkan wallet & duit mak pada En. Ady yg keluar jumpa doktor pasal conjunctivitis mata dia yg makin teruk... mata dah ce-mey (sepet dan bengkak) sebelah... kesian... teruk jugak tau sakitnya conjunctivitis nie... nak drive pon payah.. mata pedih.. dia jumpa doktor dan pi melawat Papa sekali... aku dan anak² di rumah... sudahkan keje² yang patut... bila di sekeliling kita orang sakit²... kita pon raser sakit... hati tak tenteram.. risau sana.. risau sini... Ya Allah.. sembuhkanlah mereka semua.. kurniakan lah mereka dan aku kesihatan yang baik.. lindungilah kami selalu di bawah berkat dan rahmatMu... sesungguhnya kami Insan kerdil.. yang lemah lagie tidak berdaya... kepadaMu kami meminta.. kepadaMu jualah kami berserah...


5 comments:

Ena said...

camtu la kan kak.. memg kita turut susah hati bila org2 yg kita sayang sakit kan! nak2 kalo jauh.. lg rasa tak tenteram.. nak jenguk selalu tak terdaya nak membuatnya.. hanya telefon aje la yg mampu disamping berdoa selalu..

moga mak akak dan org2 sekeliling akak kembali sihat seadanya ye..

deidaa said...

Wei apesal ko tepek gambo panda?
sian dia :P

conjunctivitis tu blh berjangkit kan?

Zaidah said...

semoga mak cepat sembuh yer...amin

aiDieNa said...

Ena,
Macam tu lar Ena.. doa sahaja yang mampu..

Deidaa,
Sebab aku sedeh macam panda tuu.. yer lar berjangkit.. kalau tidak idak ler laki aku kena..

Zaidah,
Mekasih zai.. :)

deidaa said...

Huhu muka panda kan mmg sentiasa sedih.. aku plak rasa syahdu :P

Oo ingt tak masa kat itm.. ramai gile yg kena conja ni huhuh.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails