.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

..Music 2 My Ears..

Friday, December 10, 2010

..APA ITU KuTiL??..

Hari nie kita manfaatkan masa sekejap menimba ilmu kesihatan.. semoga bermanfaat buat yang mempunyai masalah kutil di kulit... korang tau tak apa itu kutil??  Apa?.. tak pernah dengar?  Jom baca..

*****************************

Sebahagian besar daripada tubuh manusia diselaputi kulit. Menurut rencana diterbitkan Artruis Biomedical Network, hampir 16% daripada berat badan manusia membabitkan berat kulit dan bahagian inilah yang sentiasa terdedah kepada persekitaran, kekotoran dan jangkitan, tidak kira sama ada disaluti pakaian atau tidak.

Antara masalah kulit yang paling lazim dihidapi di kalangan kita ialah kutil. Kutil biasanya timbul pada permukaan kaki, di celah jari tangan dan kaki serta siku.

Rencana keluaran Farlex Incorporation, sebuah badan yang menjalankan kajian perubatan, menyebut kutil disebabkan tekanan kuat yang menyepit kulit di antara tulang dengan permukaan lain untuk satu tempoh panjang.

Contohnya, pemakaian kasut ketat ketika berjalan sehingga menyebabkan jari kaki tidak dapat diluruskan dengan selesa. Ini memungkinkan pembentukan tisu di kawasan kulit yang tersepit.

Tisu baru akan mula tumbuh sehingga menjadi lebihan pada permukaan kulit berkenaan dan ia dipanggil kutil yang boleh menyebabkan rasa sakit.

Organisasi terbabit menegaskan, dalam keadaan ini, walaupun kutil berkenaan dibuang atau tekanan tidak lagi dikenakan kepada kulit, pertumbuhan tisu kutil di atas permukaan kulit yang tersepit itu masih berlaku.

Ini bermakna kutil masih boleh tumbuh di atas permukaan kulit, sekalipun tidak memakai kasut ketat, disebabkan permukaan kulit sering berlaga dengan bahagian dalam kasut.

Kadangkala, kasut yang terlalu longgar juga boleh menyebabkan pembentukan kutil kerana permukaan kaki sentiasa menghentak bahagian depan dalam kasut. Apabila kutil mula terbentuk pada permukaan kaki, pergeselan antara lebihan tisu ini dengan bahagian dalam kasut akan menghilangkan rasa sakit pada kawasan kutil berkenaan sedikit demi sedikit.

Sebab-sebab Lain
Selain itu, keracunan toksin seperti arsenik turut menyumbang kepada pembentukan kutil di mana-mana bahagian permukaan kulit mangsa. Begitu juga dengan pesakit siflis, pembentukan kutil pada permukaan kulitnya tidak semestinya disebabkan pemakaian kasut ketat atau gejala kulit yang tersepit untuk tempoh waktu panjang.

Pembentukan kutil juga boleh disebabkan kewujudan bakteria Staphylococcus spp dan Streptococcus spp. Pertubuhan yang mencipta formula herba perubatan, Herbal Remedies USA, menerangkan, pembiakan bakteria ini akan memburukkan lagi keadaan kutil sedia ada.

Persekitaran gelap, lembap dan pengudaraan tidak menyeluruh menjadikan bahagian dalam kasut tempat paling sesuai untuk Staphylococcus dan Streptococcus membiak.

Kutil yang bernanah dan membusuk adalah angkara kedua-dua bakteria ini. Kebiasaannya kutil bermaharajalela di kaki jika memakai kasut bertutup dan kutil juga empat kali lebih mudah menjangkiti kaki wanita berbanding lelaki.

Keadaan ini bukan menunjukkan wanita tidak menjaga kebersihan, tetapi rekaan kasut bertumit tinggi menyumbang kepada pertumbuhan kutil di kaki. Ditambah pula jika si pemakai tidak suka mengenakan stokin, semakin mudah pembentukan kutil terjadi.


*****************************




Kutil, walaupun tidak berbahaya, keberadaannya sangat mengganggu. Baik ditinjau dari sudut pandang kosmetik, maupun dari rasa tidak nyaman yang ditimbulkannya.
 Kutil termasuk penyakit infeksi. Biangnya tidak tanggung-tanggung, virus human papilloma. Walaupun terkesan seram, virus ini tidak menyebabkan sesuatu yang serius, ‘hanya’ benjolan-benjolan kecil dengan permukaan kasar yang tumbuh di kulit.

Virus human papilloma pada dasarnya dapat menginfeksi permukaan tubuh mana saja. Walaupun demikian, virus ini lebih menyukai bagian yang tubuh yang hangat dan lembab, misalnya luka atau goresan kecil di jari, tangan, atau kaki.

Kutil biasanya tidak hanya satu, tapi tumbuh di beberapa tempat. Gejala yang dirasakan hampir tidak ada. Perkecualian untuk kutil yang menyerang telapak kaki, kutil ini dapat menimbulkan nyeri.

Kutil umumnya hilang dengan sendirinya. Tanpa pengobatan kutil akan lenyap setelah 6 bulan sampai 2 tahun.

Pengobatan dilakukan jika kutil menimbulkan rasa nyeri atau tidak nyaman, atau telah mengganggu aktifitas. Ada beberapa cara untuk menghilangkan kutil, yaitu :
  1. Menggunakan obat yang mengandung asam salisilat. Caranya adalah dengan mengoleskan atau meneteskanya di permukaan kutil.
  2. Membakar kutil dengan alat yang dialiri listrik (electrocauter).
  3. Membekukan kutil dengan nitrogen cair (cryosurgery).
  4. Mengangkat kutil dengan sinar laser.
Di samping pengobatan ‘resmi’ di atas, banyak metode menghilangkan kutil secara tradisional. Salah satunya adalah dengan mengoleskan kapur (biasanya digunakan untuk menginang) yang telah dicampur dengan kunyit, secara teratur.
Bacaan:
  1. http://kidshealth.org/parent/infections/skin/wart.html
  2. http://www.medicinenet.com/warts_common_warts/article.htm
  3. http://www.healthscout.com/ency/68/247/main.html

 

*****************************

Ingin tahu lebih lanjut?  Jom kita godek² link² di bawah...




Rawatan tradisional / semulajadi:

1.  Sapukan kapur makan + kunyit hidup setiap hari sehingga kutil itu hilang.

Atau boleh juga cuba cara ini:

1. Dapatkan getah daun kemboja.
2. Kemudian, bubuhlah getah tu pada tahi lalat hidup, ke kawasan kutil ataupun kat tumit yang pecah-pecah.
3. Lepas tu, tampalkan saje ia dengan kapas.
Ulang proses di atas sehinggalah tahi lalat anda tanggal ataupun kutil dan kesan pecah pada kaki anda tu hilang.

"Sesiapa ada masalah Kutil.. jangan biarkan atau tunggu lama².. kutil boleh merebak.. rawat sebelum terlewat.. Semoga bermanfaat!!"

4 comments:

Rahimah Ramlan said...

ngerinye tgk pix yg 1st tu..adehhh..x sanggup nak nengok..bukak2 je dah nampak kaki berkutil tu...
kaki sapa tu cik???

eB@mamaAerish'n'Aed said...

tq 4 d info...

jemputa mik awards yer... >_<

Ena said...

nasib baik takde.. tapi risau juga kan!..

aiDieNa said...

Imah,
Bukan kaki saya eak.. hehehe

Eb,
Ok.. dah pi..

Ena,
Tu lar.. sebelum kena nie lar nak jaga elok²..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails