.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, December 14, 2010

..aiSHa Ke OPis BoNDa..

iPagi tadi Aisha buat perangai.. takmo mandi.. takmo gosok gigi.. biasanya dedekat nak berangkat keluar rumah baru dorang adik beradik dikejutkan.. semalam siang² aku dah bagitau.. tido awal.. esok nak bangun pagi.. Aisha kena ekot Bonda pegi opis sebab Tok tak larat nak jaga Aisha.. Tok sakit.. begitu diiayakan cakap aku.. si Alyaa laks sibuk buat muker kesian.. kot² aku nak bawak dia samer.. huhhh.. idak ler kuasa Bonda nak tengok korang bercekau nanti... sakan satu opis tengok korang lawan jerit.. uhhhh... Alyaa ngan Ainna ditinggalkan di nursery seperti biasa.. naper Aisha tak letak nursery.. hurrrmmm... sebab aritu dorang tanya.. aku bagitau mak aku nak jaga Aisha.. memang pon mak aku nak jaga.. tapi masa tu dia ok.. sekarang dia sakit.. nak letak Alyaa kat nursery pon bukan free... harus lar kena tambah RM100 lagie utk sampai hujung bulan.. hurrmmm... malas nak bazir duit kan.. ater abis buat bayor pendahuluan tadika.. hehehe... bawak jer dia ke opis sementara nak masuk tadika..

Tempat parking kan jauh.. sepanjang² jalan nak ker opis... puas lar dia merungut.. "Bonda.. Asah penat lar Bonda.. jauhnyer opis Bonda.."  tapi time pegi sebab excited.. bunyinyer idak ler banyak.. tapi time nak balik tu lar.. tak tahan... asyik lar dok ulang... "Asah penat lar Bonda.. Bonda!!  Asah penat!"  harus lar kan penat buat kakinya yg melangkah kecik².. aku gelakkan sahaja.. what to do.. depa tak kasik Bonda parking dekat².. tu pon menumpang tempat orang kan... maser sampai opis pagi tadi... sambil duduk di kerusi tamu kat meja aku... Aisha budak tak reti diam tue terus bersuara...

"Bonda... doktor mana?"
"Apa Aishah?"
"Doktor.... doktor maner?"
"Hahahahaha!!!" Aper dia ingat aku keje nurse kat klinik ker? Ayoyo...
Tup..tup... kuarlah bos aku... elok jer lepas aku gelak²...
"Haaa.. tu doktor!"  Bos aku beramah mesra ngan budak keteng mulut murai tue..

Seperti biasa ke mana²pon aku bawak anak² aku.. bagi orang yg first time tgk anak aku.. topik pertama yang akan dibincangkan...

"Rambut anak Pah cantik lah.. ori ker buat nie??  Ikut saper yer Pah...??" 
"Rambut Pah keteng jugak ker..." Dan aku akan mulakan kembali sesi penerangan...
"Tak.. rambut saya ikal jer.. kecik² dulu lurus.. macam Cina.. guna jari pon boleh... tapi adik badik saya ada yang keteng... Abang saya keteng.. saya tak.. no. 3 pon tak.. no. 4 keteng.. no. 5 keteng.. no. 6 tak.. no. 7 keteng.. no. 8 tak.. sumer keteng macam tu... so.. ada 4 keteng 4 tak.. hehehe.. adik badik belah Ady pon ada yg keteng... adik kembar dia keteng.. anak² saya sumer rambut keteng macam tue.. so tak heran lar kan.. "
"Bapak ke Mak Pah rambut keteng..?" 
"Bapak saya.. rambut keteng.. adik badik dia pon..." 
"Betul² keteng macam Arab lar nie.." Hahahah...

Kat opis.. bagi dia pen.. bagi dia recycle paper.. haa conteng... tak abis² lar dok suruh aku lukis beruang..

"Bonda.. lukis beruang macam mana?"
"Aisha lukis larrr..."
"Tapi.. Asah tak tahu.. "
"Ok.. macam nie.. bulat kecik. bulat kecik.. bulat yang besar.. sayang papa.. sayang mama.. selamat tinggal.. 6 kali.. 6 kali.. 36... menjadi.. menjadi.. anak beruang..."
"Papa beruang?"  Aku ulangi lagu tadi sambil tangan menconteng di atas kertas...
"Mama beruang?" Aduhaiii...

Diaper penuh.. time nak salinkan dia... Makkhaiiii... waktu biler lar ko conteng kaki ko nie Aisha.. Bonda bagi kertas.. bagi pen... sampai ke kaki² ko conteng yer... sib baik dia tak conteng dinding opis... huhuhu...


2 comments:

MumMe said...

pandainya Aisha...kalau Nuha,ade la kejap lagi skru apa2 tanggal,senyap jer dia memproses...Aisha good girl...

mizct10 said...

aisha dah bape tahun dah??
pandainye die..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails