.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, August 30, 2010

SeLaMaT HaRi KeMeRDeKaAN Ke-53

MERDEKA!! Merdeka!! Merdeka!  Apa erti merdeka pada kaca mata korang.. dulu tok nenek kita berjuang harta dan nyawa demi memberikan kita keamanan hari inie.. kita tak hidup di zaman itu.. jadi kita tidak tahu betapa perit dan susah yg terpaksa mereka hadapi... kita bebas dari jajahan... tapi.. adakah kita bebas sepenuhnya..

Pada aku.. merdeka melalui sudut berbeza.. aku rasa..

Bebas dari keluarga.. berdikari itu Merdeka!

Bebas dari sebarang salah laku jenayah itu Merdeka!

Bebas dari dosa.. (mungkinkah??) Merdeka juga!

Bebas dari hutang satu Kemerdekaan!

Bebas dari jajahan minda itu Merdeka yang mesti ada pada setiap manusia.. berpegang pada jati diri berpaksi kekuatan rohani yang terisi dengan keimanan dan keluhuran jiwa..

Bagaimana menyambut Merdeka??  Berpesta ria bergumbira jantan betina tak ada beza.. ohh..jangan begitu..  ingat sekarang bulan Ramadhan.. hari Kemerdekaan jatuh pada bulan barakah.. hormatilah kedaulatan negara.. kesucian Agama.. jangan ada lagi anak² tidak berbapa dibuang sana sini sembilan bulan dari sekarang.. Merdekakan diri dari keruntuhan akhlak dan kedaifan moral.. Merdekakan diri dari hasutan nafsu serakah tidak bernokhtah... yang perempuan jagalah diri.. letaklah hargamu tinggi²... yang lelaki jadilah perwira.. jaga dan hormatilah mereka yang lemah... kamu dilahirkan sebagai pemimpin.. tunaikanlah fitrahmu itu............ Oh yer.. 10 hari lagi puasa.. zakat fitrah jangan lupa.. ;)

Akhir kata... bersyukur lah kita menikmati kemakmuran hidup dalam keadaan tenteram dan aman.. bersyukur masih mampu memberi anak bini makan tanpa sekatan.. bersyukur boleh keluar kemana² tanpa kerisauan.. (walaupon sebenarnya masih perlu hati².. penyangak sekarang di sana sini..) Bersyukur menjadi Rakyat Malaysia..........

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-53
"1Malaysia Menjana Transformasi"



3 comments:

Ena said...

G mana kak esok? heheh...

IxoR@ said...

Salam Merdeka...

Merdeka!!!

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

selamat hari merdeka


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails