.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, July 2, 2010

SeteLaH LeBiH 3 TaHuN TeRSiMPaN!!

Akhirnya.. setelah genap umo Alyaa 4 tahun.. baru aku keluarkan khazanah buku² yang aku belikan utk dia masa dia baru berumur 11 bulan.. aku beli 'Magic English' set nie maser exhibition di Mid Valley pada tarikh 12/05/2007.. power ahh Kakpah.. dgn tarikh² dia ingat seperti yang tertera dalam resit pembelian maser aku bayar deposit kira jadi beli kat salesman yang bermulut manis itue.. hahaha...

Maser tu anak baru sorang.. komitmen tak tinggi sangat.. boleh beli itu.. beli ini untuk anak tersayang.. sekarang dah tiga.. beli jugak.. tapi kena pilih² lar ikut budget.. tak boleh lar nak berbelanja sesokha hati lagie..

Seronok tau tengok reaksi budak² maser nampak berkotak² buku tu aku keluarkan dari simpanan.. excited macam nampak harta karun ko! Dan yang paling tak sabar.. sudah tentunya si Alyaa.. tak nyempat² aku nak sudahkan solat.. dia dok ulang suruh aku bukak isi kotak tu..

Set nie aku beli datang bersama 8 benda:

a) Disney's VCD's - 26 CD kat dalam tu satu²nya yg dibuka dan digunakan dari awal beli..
b) Disney's Activity Books (English) - ada 26 buah buku ikut version yang terdapat pada CD
c) Disney's Read & Grow Library - ada 19 volumes
d) Winnie The Pooh Story Books Set - ada 18 volumes
e) Heinemann Illustrated Encyclopedia Series - ada 11 volumes
f) My First Britannica - ada 13 volumes
g) Bookcase - dia bagi satu warna itam tapi aku dah guna letak buku aku & En. Ady
h) Disney's Magic English Bag - free

Sumer kat atas cost me RM3262.00 installment for 2 years.. tapi tak sampai pon 2 tahun aku dah langsai bayar sumer... lega!! Bagi aku buku itu ilmu.. dan ilmu itu tidak ternilai harganya.. Saper kata orang anak ramai (walaupon anak aku tak lar ramai maner kan.. teraser jugak oii!) tak sayang anak haa?? Kasih sayang kami pada anak tak ada kurangnya dengan orang yang punya anak tunggal! Mereka darah daging kami.. merekalah saham kami di akhirat.. semua ibu bapa mahukan yang terbaik utk anak² mereka.. kasih sayang tidaklah dapat dinilai melalui baju brand apa yg dipakaikan di badannya... diapers mahal maner yg dibalut di punggungnya.. susu jenama lembu clas aper yg diberikan tiap kali mereka menangis dahaga... kasih seorang bergelar ibu dan bapa ikhlas.. pengorbanan tak minta dibalas.. anak² anugerah Allah.. amanah yg mesti dijaga sebaiknya.. jadi adalah sangat tidak tepat.. membandingkan kebendaan dan kasih sayang...

Alhamdulillah.. aku lihat Alyaa, Aisha dan Ainna.. ketiga²nya sangat minat dengan buku... memang satu impian menyemai minat membaca di kalangan anak².. sekarang nie.. tiap kali sampai rumah.. otomatik dorang akan suakan aku buku utk dibaca dan diceritakan kepada mereka.. bukan mudah nak bercerita dan memahamkan mereka yg masih kecil.. tapi sebagai guru yg terbaik buat anak²... usaha.. bersoal jawab setiap kali sesi membaca dimulakan.. dengan harapan mereka faham dan pelaburan ini tidak sia²..

Perkara yang selalu aku terapkan.. agar anak² hormat dan hargai ilmu.. "Kakak.. buku itu ilmu.. jangan pijak.. jangan langkah.. jaga dan simpan baik² baru ilmu itu berkat.. kita kena hormatkan buku sama macam kita hormatkan dan sayang guru kita".. Semoga anak²ku dan juga anak²mu membesar menjadi insan yang penuh ilmu... ilmu yang bermanfaat utk kesejahteraan sejagat!

..tengok rupa kotak dia.. dah buruk..

..tak sabar nak bukak..

..excited sangat!..

.. my first britannica..

..seperti yg tertera di kotak..

..tengok tarikh yang tertera di kotak tu.. tarikh pemeriksaan item semasa delivery ke rumah..

..masing² tak sabar nak baca..

..tak paham tulisan.. tengok gambar pon jadi larr..

..Aisha pon sama..

..buku Pooh pulak..

..didatangkan sekali dengan rack dia.. senang nak susun dlm rak..

..ini kotak buku xtvt dari volume di CD..

..supaya anak kita refresh balik apa yg dia belajar dan tengok di CD..

..macam tertulis di kotak..

..11 volumes termasuk indeks..

..tarik.. koyak.. cepat semua dibuka..

..setelah sessi memunggah isi harta karun selesai dikerjakan..

..tersusun di rak buku..


3 comments:

Zaidah said...

yang penting masih lagi bleh digunakan kan....mcm mini perpustakaanlah...

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

rajin nya anak2 dara bonda baca buku ek...lin pun ada belikan my nyawa, didi, set of grolier books since didi was 4 months...skrg didi dah 4 years plus..dah pandai nak baca and selak2 buku tu..best sgt!and slalu nya yg menjadi pilihan my nyawa didi is yg related dengan dinosour..hehehe mari membaca bonda! :):):)

aiDieNa said...

Zaidah,
Kalau boleh nak jadikan harta warisan.. heheh..

Lin,
Grolier set tu ada.. dulu Abah beli maser kitorang kecik.. tapi ntah mana² ilang dah buku tu.. tinggal saki bakinyer sajer.. jom membaca!!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails