.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, July 21, 2010

..DiDiK ANaK MoHoN MaAF..


"Mama, kakak minta maaf kerana tertumpahkan susu."

"Mama, adik minta maaf kerana bergaduh dengan abang."


Alangkah bahagianya hati seorang ibu apabila mendengar dua ungkapan maaf di atas. Tambah pula apabila dilafazkan kanak-kanak seawal usia tiga tahun.

Melafazkan maaf atas kesalahan dilakukan memanglah sukar apatah lagi bagi kanak-kanak. Ini kerana mereka tidak tahu apa yang dilakukan itu satu kesalahan.

Sebenarnya mengakui kesalahan dan meminta maaf adalah perbuatan mulia sama ada di sisi Allah mahupun manusia.

Sifat meminta maaf dapat diterap kepada kanak-kanak apabila ibu bapa melatih mereka mengakui kesalahan sejak kecil. Antara panduan yang boleh dilakukan ibu bapa ialah:


**Memberikan contoh secara langsung.

Ibu bapa harus memberikan contoh terbaik kepada anak-anak bagaimana perkataan maaf boleh digunakan.

Misalnya, ibu secara tidak sengaja menumpahkan susu anak. Katakan pada anak, "Maaf ya sayang, mama tidak sengaja menumpahkan susu."

Begitu juga dengan kesalahan lain yang dilakukan. Dengan demikian diharapkan anak terbiasa melihat ibu bapa atau orang paling hampir dengannya mengucapkan kata maaf selepas melakukan kesalahan.


**Tunjukkan penyesalan menerusi bahasa tubuh.

Lakukan bahasa tubuh menerusi mata ketika mengucapkan kata maaf. Ini bagi menunjukkan tanda penyesalan anda sehingga anda boleh merasakan penyesalan itu.

Menggenggam tangan anak, lmemeluk erat atau mencium juga boleh dijadikan contoh ketika memohon maaf.

Namun katakan padanya, pelukan dan ciuman penyesalan hanya boleh diberikan kepada ibu bapa, kakak atau adik saja bukan rakan berlainan jantina. Untuk meminta maaf daripada rakan, cukup sekadar bersalaman saja.

Bahasa tubuh juga sangat berkesan bagi bayi yang belum lancar bercakap.


**Dorongan supaya bertanggungjawab.

Selain mengucapkan maaf, minta anak anda bertanggungjawab atas kesalahan dilakukannya.

Umpamanya, jika dia menyenggol rakannya sehingga terjatuh, minta dia melafazkan maaf kepada rakannya itu.

Jika kawannya terluka, minta si kecil memberikan tisu atau ubat luka. Ini sebagai sebahagian pembelajaran mengenai tanggungjawab atas kesalahan dilakukan mereka.


**Berikan pujian.

Setelah anak mengucapkan kata maaf, berikan pujian seperti, "Wah bijaknya anak mama, hebatnya kakak kerana sudah pandai meminta maaf."

Ini sekali gus sebagai menguatkan agar apa yang dilakukan anak anda adalah perkara baik dan harus dilakukan berulang-ulang.


**Jangan marah.

Paling penting, jangan marah apabila kali pertama anak melakukan kesalahan. Sebaliknya terangkan dengan penuh berhemah supaya dia tahu apa yang dilakukan itu adalah salah.

Kemudian, barulah minta supaya anak meminta maaf atas kesalahan dilakukan.


**Mulakan sekarang.

Mulakan budaya meminta maaf di dalam keluarga walau apa jua kesalahan dilakukan sama ada besar atau kecil.

Misalnya, adik meminta maaf kepada kakak, abang meminta maaf kepada adik atau kakak meminta maaf kepada ibu.

Apabila anak-anak sudah terbiasa meminta maaf, mereka akan melakukannya kepada orang lain.

Oleh Siti Zarinah Sahib

*************************************************

Memang cuba dipupuk dalam diri anak² memohon maaf dan memaafkan... Especially tetiap kali lepas dorang bergado.. tapi tu lar kan.. budak² nie bukan senang nak didik.. perlukan kesabaran dan ketahanan mental.. yg cuba mendidik harus mendidik dirinya dahulu.. barulah boleh menjadi role model yg baik..

Bab pujian tu.. memang telah kubiasakan mereka dipuji setiap kali melakukan sesuatu yang baik. Pujian bagiku bermakna galakkan.. dan² tu kita boleh tengok keseronokkan mereka setelah dipuji dan akan buat lagi perkara yang sama berulang kali.. bukan budak² jer suka dipuji.. orang tua pon sama.. hurmmm... puji² utk kebaikan.. tak salah kan... tapi pujian biar ikhlas dan yg dipuji jangan pula perasan lebih²... bila puji buat sesuatu berlebih²... bila tak puji.. nak tak nak jer.. ohhh.. kita dah besar.. fikiran harus matang seiring peningkatan usia...


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails